MDF plaaten scheuren in naden voorkomen

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Beste hout-vrienden,

bij het verbouwen van mijn huis ben ik momenteel bezig met een 2e set aan deurtjes maken die voor knieschotten komen te staan.
Het idee is om deze het zelfde te maken als de eerste set aan deuren zoals hieronder.
overview clean.jpg

Echter zijn er bij de naden allemaal kleine scheurtjes ontstaan. Dit komt (verwacht ik) doordat de balken tussen de vloer en het dak wat werken.
Hebben jullie een idee hoe ik het mfd (of ander materiaal) wel naadloos kan monteren?
Zelf dacht ik aan:
óf een soort van halfhout verbinding tussen de plaatdelen en daar de platen aan elkaar lijmen
óf de naden juist accentueren door beide platen af te schuinen en er een v-groef te maken. Hier moet ik dan wel goed plannen waar de naden komen.

Hopelijk is hier een oplossing voor, want het is wel jammer om meteen scheurtjes te krijgen.


Hieronder nog wat foto's om de scheurtjes te verduidelijken en de situatie bij de nog te plaatsen wand.

Scheurtje 1.jpg scheurtjes 2.jpg Kale ruimte.jpg
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Je kunt de knieschotten van gipsplaat maken, dan heb je dit probleem niet en het is goedkoper.
dat kan ook nog natuurlijk. Dan zal ik het wel nog licht moeten stuccen om de naden hier weg te werken, maar voor alles een eerste keer!

Ik wil wel de nisjes en de deurtjes er in hebben omdat we verder weinig opslagruimte in huis hebben, en we de deurtjes ook als kledingkast willen gebruiken. Maar de dichte delen kunnen zeker van gips gemaakt worden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
dat kan ook nog natuurlijk. Dan zal ik het wel nog licht moeten stuccen om de naden hier weg te werken, maar voor alles een eerste keer!

Ik wil wel de nisjes en de deurtjes er in hebben omdat we verder weinig opslagruimte in huis hebben, en we de deurtjes ook als kledingkast willen gebruiken. Maar de dichte delen kunnen zeker van gips gemaakt worden.
Als je even de kop van de gipsplaat afdekt met een stucstop van onder de plaat, dan kun je de MDF nis erachter netjes aansluiten met een kitnaadje en krijg je ook daar geen scheurvorming. Ook is dat veel makkelijker afsmeren.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
zou het niet met een soort flexibel vulmiddel kunnen? en dan toch MDF gebruiken?
bijvoorbeeld een flexibele houtkit?

Alabastine Houtkit Flexibel

Ik ben namelijk toch een beetje huiverig om te gaan stuccen.
Dit wil ik liever eerst in een minder zichtbare ruimte proberen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
zou het niet met een soort flexibel vulmiddel kunnen? en dan toch MDF gebruiken?
bijvoorbeeld een flexibele houtkit?

Alabastine Houtkit Flexibel

Ik ben namelijk toch een beetje huiverig om te gaan stuccen.
Dit wil ik liever eerst in een minder zichtbare ruimte proberen.
Nee, de naden gaan zeer waarschijnlijk scheuren.
Je hebt ook bij gips vulling over meer lengte nodig, vandaar AK platen en wapeningsband bij dichtzetten van naden...
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Ik denk dat je in openingspost zelf de goede oplossingen al wel geeft.
Mdf zelf werkt niet, door de naden tussen de platen te lijmen (halfhout, of een strip mdf erachter of eventueel lamello’s en kops lijmen) maak je van het mdf een paneel wat in zichzelf niet meer werkt. Dit zou je dan enigzins f,exibel tegen de balkjes kunnen lijmen, bijvoorbeeld met het systeem waarmee je ook Treapa platen lijmt. Dubbelzijdig kleefband van 3 mm en paneltack lijm. Hiermee vang je het werken van de balkjes wel op.
Wat je zelf ook aangeeft om met v-groeven op de naden te werken kan ook.
Eventueel zou je ook kunnen kiezen om de deurtjes over de hele hoogte te maken en dan over d gehele breedte, maar dat is minder mooi dan wat je nu gemaakt hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik weet niet of het in jouw situatie goed gaat werken, maar in een vorig huis heb ik iets dergelijks aan de hand gehad bij kasten die ik op zolder had gemaakt. Ik heb de naden toen met een v-vormig freesje in een dremel uitgefreesd (wel langs een lat gedaan, zodat het mooi recht werd). en daarna met schilderskit afgesmeerd. Goede schilderskit blijft flexibel en is heel goed overschilderbaar (zoals de naam al suggereert). Ik heb dat huis 9 jaar geleden verkocht, maar toen ik eruit ging zag het er nog steeds uit alsof het net gedaan was. Ik had die muur overigens met witte latex geverfd, mocht dat relevant zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Ik denk dat je in openingspost zelf de goede oplossingen al wel geeft.
Mdf zelf werkt niet, door de naden tussen de platen te lijmen (halfhout, of een strip mdf erachter of eventueel lamello’s en kops lijmen) maak je van het mdf een paneel wat in zichzelf niet meer werkt. Dit zou je dan enigzins f,exibel tegen de balkjes kunnen lijmen, bijvoorbeeld met het systeem waarmee je ook Treapa platen lijmt. Dubbelzijdig kleefband van 3 mm en paneltack lijm. Hiermee vang je het werken van de balkjes wel op.
Wat je zelf ook aangeeft om met v-groeven op de naden te werken kan ook.
Eventueel zou je ook kunnen kiezen om de deurtjes over de hele hoogte te maken en dan over d gehele breedte, maar dat is minder mooi dan wat je nu gemaakt hebt.
Dat Paneltack systeem ziet er wel interessant uit!
Als ik het goed begrijp vangt die kleefband samen met de flexibele paneltack de werking van de balken op waardoor de mdf plaat op z'n plek blijft zonder te scheuren op de naden.
Wanneer ik dit combineer met het verlijmen van de verschillende panelen zou het dus goed moeten werken.

Aan gezien dit meer binnen mijn comfortzone zit ga ik deze methode proberen.

eventueel met v groefjes die ik dan weer dicht maak met een flexibele schilderskit. (al krimpen deze wel altijd een beetje, dus krijg je een kuiltje tussen de platen. Ook kun je dit niet schuren.)
 

jorisvh

Post veel
Ik heb de naden toen met een v-vormig freesje in een dremel uitgefreesd (wel langs een lat gedaan, zodat het mooi recht werd). en daarna met schilderskit afgesmeerd.
+1
voor een constructie tussen vloer en dak met beiden houtconstructie is het onvermijdelijk dat er wat gaat bewegen over de jaren.
ik zou de afzonderlijke stukken MDF voor plaatsing aan de rand een afschuining van geven van bvb 2mm en plaatsen met 1-2 mm voeg.
dan de voeg dichtkitten met schilderskit voor je het aflakt.
(voor plaatsing best ook een laagje grondverf op de kopse kanten anders trekt de blote MDF onmiddellijk alle vocht uit de kit waardoor die niet hecht).
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
+1
voor een constructie tussen vloer en dak met beiden houtconstructie is het onvermijdelijk dat er wat gaat bewegen over de jaren.
ik zou de afzonderlijke stukken MDF voor plaatsing aan de rand een afschuining van geven van bvb 2mm en plaatsen met 1-2 mm voeg.
dan de voeg dichtkitten met schilderskit voor je het aflakt.
(voor plaatsing best ook een laagje grondverf op de kopse kanten anders trekt de blote MDF onmiddellijk alle vocht uit de kit waardoor die niet hecht).
Dank voor de aanvullig Joris, vooral een voeg van 1-2 mm bij plaatsen houden ga ik zeker meenemen.
dat is dan wel in plaats van het verlijmen van de verschillende onderdelen, omdat de werking van de voeg dan teniet wordt gedaan neem ik aan.
 

jorisvh

Post veel
Dank voor de aanvullig Joris, vooral een voeg van 1-2 mm bij plaatsen houden ga ik zeker meenemen.
dat is dan wel in plaats van het verlijmen van de verschillende onderdelen, omdat de werking van de voeg dan teniet wordt gedaan neem ik aan.
ja, inderdaad, ik zou de platen op een regelwerk schroeven. de schroefgaten kan je wel met een hard plamuur wegwerken (of langs achter schroeven natuurlijk) maar de platen onderling worden niet rechtstreeks verbonden.
het is belangrijk om een voeg te hebben zodat er een mooie hoeveelheid kit tussen kan. kit kan x% vervorming aan. dus, als er maar een haartje tussen zit kan het ook meer een fractie van een haartje uitzetten voor het lost.
als je 2mm hebt kan dat makkelijk een paar tiendes meer of minder worden zonder barsten (als de kit goed hecht, vandaar eerst primer).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Ik zou de platen dus wel aan elkaar verbinden en alleen op de randen kitten.
Het geheel is niet zo heel groot zoals op de foto te zien. Mijn inschatting is dat dit ongeveer uit een volle plaat mdf gemaakt zou kunnen worden, maar dit niet lukt omdat je die niet boven krijgt (of toch wel)
En het geheel dan alleen op de uiteinden links rechts en boven onder kitten.
Ik zou eerst schilderen dan afkitten.
Verf op flexibele kit scheurt bijna altijd wanneer de naden werken, kit blijft meer flexibel dan verf.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
De totale afmeting is 306cm breed en 140cm hoog. Het zou dus passen met een grote plaat, maar deze krijg ik inderdaad niet boven.
Hierdoor moet ik dus wel met delen werken.

Wat betreft verf op flexibele delen, is inderdaad mijn ervaring dat je altijd haarscheurtjes krijgt (met Zwaluw Anti-Crack).
Daarom ook mijn vraag over welke kit.

even een opsomming over de voor en nadelen van het als geheel of als losse delen plaatsen.

  • Voordeel van het in delen bevestigen is dat de werking van het hout ook verdeeld word over de breedte, maar de kans op scheuren in de naden is wel aanwezig. De kans op scheuren aan de zijkant is kleiner.

  • Voordeel van het verlijmt plaatsen is dat de kans op scheuren in het midden word verkleind, maar de kans op scheuren aan de zijkant daarmee vergroot. In cominatie met Paneltack lijmen zou dit effect verkleind kunnen worden.
Ik ga nog eens goed nadenken wat de voorkeur geniet.
 

jorisvh

Post veel
heb je nog een tip voor de kit? Zelf denk ik aan de Anti-Crack van Zwaluw.
die ken ik niet maar een acrylaatkit is inderdaad wat ik zou gebruiken.

klopt wel dat verf minder flexibel is dan kit en eventueel kan gaan barsten. een extra reden om de kitvoeg voldoende breed te nemen dan is de relatieve vervorming van de kit kleiner.
als het gewoon wit wordt zou ik eerst schilderen en dan pas kitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.