Mdf gereedschapswand, goed idee??

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden. Ik heb een vraag.

Ik was van plan om een gereedschapswand te maken, en ik vroeg me af of dat ook kan met mdf ipv osb of underlayment.

Het gaat en grote muur worden met meerdere platen, en later komt er ook French cleats op ( weet even niet niet hoe dat heet in het Nederlands)


Als het geen verschil uitmaakt neem ik mdf, anders underlayment.

Het gaat er mij om dat het stevig is, en de cleats goed houvast hebben op de muur.

Het is veel goedkoper dan andere 18 mm platen.

Alvast bedankt.

Gr Danny
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Een schroef in een MDF plaat, zeker als er er gewicht aan gaat hangen, zal kunnen uitscheuren. MDF biedt niet heel veel stevigheid. Ik zou het persoonlijk niet doen en kiezen voor underlayment
 
  • Leuk
Waarderingen: Willwood en Danny1984

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
het is stevig zat voor jouw doel.
niet normaal de huidige prijzen voorheen was plywood goedkoper dan mdf
 

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
MDF is hier prima geschikt, heb zelf een hele wand met gereedschap eraan hangen. Ik zou m wel even groden/schilderen, of de al voorgegronde versie kopen, want voor vocht/vet is MDF wel wat kwetsbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Was al van plan om hem te schilderen, moeten beiden zijden, of is 1 kant genoeg?

Mdf is de helft goedkopen vergeleken met underlayment, niet normaal.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Was al van plan om hem te schilderen, moeten beiden zijden, of is 1 kant genoeg?

Mdf is de helft goedkopen vergeleken met underlayment, niet normaal.
Ik zou wel beiden zijden gelijk doen. Als je 1 kant schildert kan het krom gaan trekken.
Of er kan aan de achterkant alsnog vocht intrekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
French cleats (weet niet hoe dat heet in het Nederlands)
haaklatten
Was al van plan om hem te schilderen, moeten beiden zijden, of is 1 kant genoeg?
elk stuk onhandeld hout waarop je een laag zet, dient aan beide kanten behandeld te worden, zoniet gaan beide zijden anders op de omgeving (vooral vochtigheidsgraad) reageren
het aantal lagen mag verschillen, maar geen laag op 1 van beide zijden is om problemen vragen

voor de eenvoud kan je mdf met een grondlaag of grondfolie nemen
kost uiteraard meer, maar je spaart tijd & verf
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
haaklatten is een mooi systeem
hoe langer de latten, hoe meer je materiaal op een welbepaalde vaste afstand aan de wand hangt
daardoor ontstaan op de wand lege plekken
individuele dragers op zich - die je ook bij haaklatten nodig hebt - zijn een soepeler systeem
kijk hier onder #15
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
haaklatten is een mooi systeem
hoe langer de latten, hoe meer je materiaal op een welbepaalde vaste afstand aan de wand hangt
daardoor ontstaan op de wand lege plekken
individuele dragers op zich - die je ook bij haaklatten nodig hebt - zijn een soepeler systeem
kijk hier onder #15
Ziet er inderdaad goed uit, zal er even goed over nadenken.

Hartelijk dank.

Gr Danny
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Goedendag vrienden. Ik heb een vraag.

Ik was van plan om een gereedschapswand te maken, en ik vroeg me af of dat ook kan met mdf ipv osb of underlayment.

Het gaat en grote muur worden met meerdere platen, en later komt er ook French cleats op ( weet even niet niet hoe dat heet in het Nederlands)


Als het geen verschil uitmaakt neem ik mdf, anders underlayment.

Het gaat er mij om dat het stevig is, en de cleats goed houvast hebben op de muur.

Het is veel goedkoper dan andere 18 mm platen.

Alvast bedankt.

Gr Danny
Vanavond nog van MDF een geleider gemaakt voor een diamantboor rond 25, om een gat voor de poortgrendel van ons hek te maken. Wat een rotzooi, alles weer onder het stof.
Ik zou persoonlijk iets meer uitgeven en dan een goede underlayment van de houthandel nemen. Voor en achter in twee lagen lijnolie en je hebt een wand die het jaren uit houdt. Dat moet je niet vergeten, het is een "eenmalige" uitgave.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik zou hier ook geen mdf voor nemen, zeker geen mdf uit de bouwmarkt.
Als je er teveel gewicht aan hangt trek je al je schroeven eruit.
Beter om underlayment oid te nemen. Dat is stevig en makkelijk om de indeling te veranderen, ook als je daarvoor een gebruikt schroefgat opnieuw gaat gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik ben eruit, geen mdf, het is voor de lange termijn niet handig.

Zoals sommige mensen al opperde, als je er gewicht aan hangt, en hij scheurt uit, dan heb ik er meteen spijt van.

Prijstechnisch is het zeker aantrekkelijk, maar de moeite niet waard.

Ik heb na lang zoeken multiplex 18 mm gevonden voor 21 euro.

122x61, dus de helft kleiner, maar dat geeft niet, een naadje in beeld is geen ramp.

Ik wil jullie bedanken voor jullie posts en tijd.

Hartelijk dank.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouter54 en Henk H

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Nog vergeten te melden dat ik een achterwand heb van 12mm dik berkenmultilpex en dat er nog niks heeft losgelaten. Je hangt er immers geen halters aan vast, maar bakjes met schroeven misschien en wat gereedschap.
Heb de platen op rachels gezet van 18x44mm zodat ik door de plaat kan schroeven, zonder meteen op de muur terecht te komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.