Mdf fineren en frezen

Jasper1978

Nieuw lid
5 okt 2024
2
0
Leiden
hallo,
ivm een project wil ik op MDF wat fineer (1mm) verlijmen. en uiteindelijk moeten er met een bovenfrees wat sleuven worden ingetrokken. nu vraag ik me af wat handiger /beter is.
eerst de sleuven trekken, dan fineren en dan met een mesje het fineer langs de sleuf wegsnijden. of eerst het MDF fineren en dan de bovenfrees eroverheen. dit ivm versplintering van het fineer en of afwerking (wat word het mooist?)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.434
2.954
Gaanderen
Gewoon frezen nadat het gefineerd is. Bij mijn kistje is geen enkel splintertje uitgebroken van het fineer.20240919_165856.jpg
De naad die je ziet naast het notenhout is van de groef in het mdf. Later is hier een inlaystrip in gelijmd.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.730
759
Antwerpen
Als de fineer overal goed verlijmd is met de MDF, werkt dat als één materiaal en splintert het niet.
Hoe ga je de fineer aan het MDF verlijmen ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.434
2.954
Gaanderen
Dat kist van mij is met verdunde witte houtlijm gedaan. Ook nog met weinig lijm.
Het noemen van merken is hier gewoon toegestaan mits je er geen potje van maakt.
Ik gebruik voor donkere fineren een wat bruin opdrogende houtlijm van titebond. Deze is ook wat dunner dan de witte houtlijm. Ik zou niet zo snel een contactlijm gebruiken voor gewone hout fineren.
Zit meteen vast en je kunt dus niet een beetje bijwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.