Maximale glas oppervlak in deur

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
24
3
Venlo
Ik heb uit een verbouwing bij kennissen een aantal dubbelglas ramen weten te bemachtigen en wil dat glas graag in een nog te maken dubbele deur zetten.
Per deur zijn de maten 200 hoog bij 120 breed en ik wil daar 4cm multiplex voor gebruiken om boven en onder het glas als frame te gebruiken.
Het glas is 130 bij 75 dus dan zouden de hout delen 120x35 boven en onder het glas en 200x22,5 cm links en rechts van het glas worden.

Het idee is om deze met 3 of 4 scharnieren in een nog te maken kozijn te hangen en een van de twee deuren in het midden te vergrendelen met een pal in de vloer en het plafond/kozijn.

Als ik het houtwerk met open pen en gat verbinding in elkaar zet, het glas inspan op de juiste manier, zou dat dan kunnen werken of is die constructie te zwaar/dun/enz.

Het is een project voor mijzelf om ervaring mee op te doen en een kantelpoort te verwijderen en vervangen voor deze deuren waarbij het kozijn (gemaakt uit keepers van 155x55mm) voor tegen de muur aan komt omdat de doorgang anders te smal/laag wordt (Ja ik weet het, niet standaard en eigenlijk niet juist maar het gaat om de ervaring).
De doorgang zit net zoals de tuin op kelder niveau en onder een balkon dus er zal geen regen bij komen. Vandaar dat ik het wel aandurf om zelf iets te bedenken als vervanging van de kantelpoort (staal met gaten dus koud en open).

Ik ga nog tekeningen maken ter verduidelijking maar voor nu is de vraag eigenlijk alleen geënt op het maken van de deuren.

Alvast bedankt voor alle antwoorden en als er ideeën zijn dan hoor ik het graag :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
hout delen 120x35 boven en onder het glas en 200x22,5 cm links en rechts
dat is ruim voldoende
Het idee is om deze met 3 of 4 scharnieren in een nog te maken kozijn te hangen
minstens 4 scharnieren
de 2 bovenste dienen dicht bij mekaar te staan, want daar trekt de deur op
Ik ga nog tekeningen maken
we wachten er op
Per deur zijn de maten 200 hoog bij 120 breed en ik wil daar 4cm multiplex voor gebruiken
je kan met een dubbele pen&gat werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.