Maximale en minimale diameter zaagblad tafelzaag

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Ik heb recent een Harwi tafelzaag aangeschaft, model helaas onbekend, maar ik vermoed een 110 vanwege de 3 KW motor en ietwat kleinere afmetingen dan de 130.

Nu wil ik hier een nieuw zaagblad voor aanschaffen, het liefst een 400mm. Om uit te zoeken of dit kan heb ik eerst gekeken of het fysiek past door een malletje te maken, qua afmetingen is het geen probleem.
Daarna heb ik me geprobeerd te verdiepen in hoe het vermogen en toerental van de motor zich verhouden tot zowel de minimale als de maximale diameter van een zaagblad, en hoe dit op andere machines (met wisselende vermogens) wordt voor geschreven om te bepalen of de motor ook met een 400mm blad overweg kan. Hier zie ik echter een heel aantal variaties in die ik niet begrijp. Er lijken allerlei combinaties tussen machines die 2300 of 2800 RPM draaien, met een vermogen tussen de 3 en 7,5 KW, ook zelfs tussen hetzelfde model met dezelfde motor per jaartal. Zie bijv:

harwi300-500.jpeg
harwi400-450.jpeg
harwi392-400.jpeg

Allen 2800 RPM, allen 5,5 KW, maar sterk wisselend qua min-max diameter.
Op de site van Harwi staat nu ook weer dat 450mm als optie geleverd kan worden, terwijl op bovenstaand machineplaatje max 400mm staat :unsure:

Heeft er iemand een idee waarom dit door de jaren heen gewisseld lijkt te zijn, terwijl de specificaties van de motor al jaren gelijk zijn?
Ik kan deze vraag ook aan de leverancier stellen natuurlijk, maar ben ook benieuwd om meerdere standpunten en ervaringen te horen.

Daarnaast heb ik gelezen dat het toepassen van een suboptimale snijsnelheid zorgt dat het blad eerder bot wordt, dat begrijp ik, dit is denk ik echter niet op te lossen op een dergelijke machine, zodra je de zaaghoogte verandert of een blad met meer of minder tanden monteert is deze ook al anders.
Met mijn hobbymatige gebruik maak ik me hier ook niet druk om.
Zijn er nog andere redenen dan dit, om geen kleiner blad te monteren?

Los van de algemene discussie nu de hamvraag voor mijn specifieke geval:
Wat zou een eventueel bezwaar zijn tegen het gebruik van een 400mm zaagblad op een 3 KW motor die 2300 RPM draait, als deze vrij in de machine past, met een 1,5 cm speling?
Ik heb al verscheidene bouwzagen gezien met deze combinatie, maar wil het nogmaals dubbelchecken om zeker te weten dat ik niets over het hoofd zie.

Edit: Een kleine disclaimer, ik begrijp dat ik dan iets rustiger moet zagen, geen 11,5x11,5cm dikke eiken balken zo hard mogelijk er doorheen proberen te duwen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ik me geprobeerd te verdiepen in hoe het vermogen en toerental van de motor zich verhouden tot zowel de minimale als de maximale diameter van een zaagblad
ik denk te mogen (veronder)stellen dat - op voorwaarde dat de motor het trekt - er een vork is waarin je een combinatie toerental - soort zaagblad (dikte, tanddikte- & type, enz) - bewerkte houtsoort kan kiezen
mijn machine draait 4.000/min
op het plaatje van de fabrikant staat dat de zaag min 250 en max 350 mm dient te zijn
een paar maanden geleden had ik een dialoog met een vertegenwoordiger van leitz
die raadde mij - voor mpx denk ik - een bepaald blad van 300 mm aan
zijn argument was dat dat bij opdeelzagen de standaard is
ik stelde dat in vraag
toen heeft hij de ideale omloopsnelheid (punt van de tanden) opgezocht & via het onveranderbare toerental van 4.000/min de aangewezen diameter van het blad uitgerekend
hij kwam tussen de 325 en 350 mm uit ;)

over de ideale combinatie heb ik mij nooit een vraag gesteld
tot ik sinds enige tijd het zaagresultaat wilde optimaliseren
door die korte ervaring kan ik jou enkel leitz aanbevelen
uiteraard hangt veel van de technische kennis + bereidwilligheid van de verkoper af
(in het algemeen past mijn karakter niet bij de verkoopspraat van veel verkopers)

waarom dezelfde fabrikant in de loop der tijden andere aanbevelingen geeft, zou ik niet gaan uitzoeken

400 mm op een motor van 3 pk ?
als dat kwa afmetingen veilig kan, dan vanuit dat oogpunt geen probleem
of de motor het aan kan, is een andere vraag
zaag je massief hout & zaag je traag, dan heb je veel kans op schroeien
dik hout ? in 2 keer zagen ? (boven- & onderkant na mekaar)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
471
98
Die 2800 rpm hangt samen met de 50hz. Dat kan nog eens 1400 rpm zijn maar dan is de keus zonder freq drive wel op. Vermogen is de scheidsrechter hier. Als je de aanvoer aanpast kan alles. Als het er fysiek inpast zou ik het gewoon proberen. ecotools heeft uiterst betaalbare bladen van 400 en 450 mm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Volgens mij word hier moeilijk gedaan terwijl dat in het geheel niet nodig is bij normaal zaag werk. Ga je bijvoorbeeld azobe schulpen van kloek formaat dan heb je een punt maar met normaal hout zou ik me geen zorgen maken met bladen tussen de 30 en 40 cm. Veel belangrijker is dat je de juiste tandvorm kiest en de zaag op toeren laat. Dus niet te snel doervoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en chopper88

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Dank voor jullie reacties!
400 mm op een motor van 3 pk ?
als dat kwa afmetingen veilig kan, dan vanuit dat oogpunt geen probleem
of de motor het aan kan, is een andere vraag
zaag je massief hout & zaag je traag, dan heb je veel kans op schroeien
dik hout ? in 2 keer zagen ? (boven- & onderkant na mekaar)
De motor is echter 4 PK, 3 KW. Betreft een 400V motor.

Die 2800 rpm hangt samen met de 50hz. Dat kan nog eens 1400 rpm zijn maar dan is de keus zonder freq drive wel op. Vermogen is de scheidsrechter hier. Als je de aanvoer aanpast kan alles. Als het er fysiek inpast zou ik het gewoon proberen. ecotools heeft uiterst betaalbare bladen van 400 en 450 mm.
Hoe bedoel je precies 'Dat kan nog eens 1400 rpm zijn'? Als in: dat kom je nog wel eens tegen?

Het blad lijkt er (wat mij betreft) prima in te passen, moet wel nog op zoek naar een ander spouwmes.

20210718_155827.jpg
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
471
98
2800 en 1400 zijn de toerentallen die samenhangen met de motor op 50 hz. Daar valt niet veel aan te prutsen zonder bijkomende maatregelen. Dus waarschijnlijk doet jouw harwi (direct drive) 2800 rpm.
Zoals ik al zei, gewoon proberen. Zal best gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en chopper88

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
2800 en 1400 zijn de toerentallen die samenhangen met de motor op 50 hz. Daar valt niet veel aan te prutsen zonder bijkomende maatregelen. Dus waarschijnlijk doet jouw harwi (direct drive) 2800 rpm.
Zoals ik al zei, gewoon proberen. Zal best gaan.
Ja dit is gewoon een motor met een opname direct op de as, er staat echter wel 2300 RPM op het motorplaatje.
inderdaad verkeerd geciteerd
mijn robland van vroeger had 3 pk 400 V
max blad dat er op ging, is 250 mm
OK, ik probeer het ook niet koste wat kost goed te praten, maar ga puur af op andere machines als referentie.
Als ik alleen maar machines met 4 KW en 300 of 350 tegen kom, dan zal dat een reden hebben, maar dat is niet zo.

1411_0189_03.jpg

Ik verwacht overigens voornamelijk 'normaal' hout te zagen. Hardste misschien meranti, merbau of eiken, of incidenteel voor buiten eens bankirai.
De reden dat ik graag een zo groot mogelijk blad op de machine leg is dat ik dan wel de optie heb om dik te zagen mocht het nodig zijn, niet omdat ik nu al weet dat ik 100 dikke balken moet schulpen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.