Materiaal voor werkblad

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Binnenkort begin ik aan de bouw van een werkbank/montagetafel zoals ontworpen door Paoson
Homemade Multi-Function Workbench - Paoson Blog - DIY TOOLS

Nu gebruikt die voor zijn werkblad massief hout maar dat is me wat te duur. Er rekening mee houdend dat het werkblad mft-achtig is met gaten voor benchdogs, welk materiaal best te kiezen? Ik dacht oorspronkelijk aan waterbestendig mdf maar ben nu toch aan het twijfelen of ik niet beter multiplex zou gebruiken.

Graag jullie mening...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Binnenkort begin ik aan de bouw van een werkbank/montagetafel zoals ontworpen door Paoson
Homemade Multi-Function Workbench - Paoson Blog - DIY TOOLS

Nu gebruikt die voor zijn werkblad massief hout maar dat is me wat te duur. Er rekening mee houdend dat het werkblad mft-achtig is met gaten voor benchdogs, welk materiaal best te kiezen? Ik dacht oorspronkelijk aan waterbestendig mdf maar ben nu toch aan het twijfelen of ik niet beter multiplex zou gebruiken.

Graag jullie mening...
MDF heeft als voordeel dat het goedkoop en vlak is. Maar het is ook erg kwetsbaar - een werkoppervlak gaat flink te lijden krijgen. Als je hem dus zo maakt dat je dat bovenblad eenvoudig kunt wisselen zodra het te verrot is geworden, geen probleem. Maar dan moet je wel al die gaten opnieuw boren....

Multiplex is al een meer stevige keuze maar ook daar gaat uiteindelijk dezelfde discussie spelen. Een groot voordeel van een dikke massief houten bovenzijde is dat je er een stuk af kan frezen/schaven/schuren voor een nieuwe 'top' zonder structureel opnieuw aan de slag te moeten. Dat kan met multiplex technisch gezien ook wel, maar het word er niet mooier op en je hebt maar max 18mm om mee te werken (tenzij je er meerdere op elkaar lijmt, maar je wilde het goedkoop doen).

Een alternatief is om met goedkoop hout te werken, b.v. resthout, oude balken, pallets, gerecycled materiaal dus. Dan kun je toch een dikke top bouwen voor weinig geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Martijn1990

Actieve deelnemer
14 jan 2024
30
11
Almelo
Vaak kun je via marktplaats wel ergens een oude eiken eettafel op de kop tikken. Soms nog donkerbruin gelakt maar dat is met een bandschuurmachine snel op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Een alternatief is om met goedkoop hout te werken, b.v. resthout, oude balken, pallets, gerecycled materiaal dus. Dan kun je toch een dikke top bouwen voor weinig geld.
@Martijn1990 suggereerde iets dergelijks maar dan met een oud tafelblad. Nu lijkt het in Nederland vrij gemakkelijk om recup materialen te vinden op marktplaats of elders. Al dan niet gratis.

Hier in Belgie slaag ik er niet in om dergelijke dingen te vinden. Meestal worden die hier te koop aangeboden en wordt er nog de hoofdprijs voor gevraagd. Er zijn er hier veel die denken dat hun pallet gemaakt is met zeldzaam tropisch hardhout en hun oude tafel waardevol antiek is.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@Martijn1990 suggereerde iets dergelijks maar dan met een oud tafelblad. Nu lijkt het in Nederland vrij gemakkelijk om recup materialen te vinden op marktplaats of elders. Al dan niet gratis.

Hier in Belgie slaag ik er niet in om dergelijke dingen te vinden. Meestal worden die hier te koop aangeboden en wordt er nog de hoofdprijs voor gevraagd. Er zijn er hier veel die denken dat hun pallet gemaakt is met zeldzaam tropisch hardhout en hun oude tafel waardevol antiek is.
Ik kan nog wel meer redenen verzinnen waarom je beter naar Nederland kan verhuizen :ROFLMAO: maar zit je ver van de grens? Wellicht is een tripje hierheen wel een keer de moeite dan.
 
  • Haha
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
MDF heeft als voordeel dat het goedkoop en vlak is. Maar het is ook erg kwetsbaar - een werkoppervlak gaat flink te lijden krijgen.

Multiplex is al een meer stevige keuze maar ook daar gaat uiteindelijk dezelfde discussie spelen.
Dat had ik dus al gevreesd: MDF is goedkoop maar zal snel achteruit gaan. Multiplex iets duurder en steviger maar op langere termijn ook kwetsbaarder dan massief.

Ik zou dus inderdaad het MDF (maar ook multiplex) blad eenvoudig vervangbaar maken maar maak me vooral zorgen in het uitslijten van de benchdog gaten. Dat lijkt me vooral bij MDF een ding, of maak ik me nodeloos zorgen? Dat het blad vuil, ingedeukt en vol krassen raakt, stoort me totaal niet. Het is tenslotte een werkbank he...
 

Martijn1990

Actieve deelnemer
14 jan 2024
30
11
Almelo
@Martijn1990 suggereerde iets dergelijks maar dan met een oud tafelblad. Nu lijkt het in Nederland vrij gemakkelijk om recup materialen te vinden op marktplaats of elders. Al dan niet gratis.

Hier in Belgie slaag ik er niet in om dergelijke dingen te vinden. Meestal worden die hier te koop aangeboden en wordt er nog de hoofdprijs voor gevraagd. Er zijn er hier veel die denken dat hun pallet gemaakt is met zeldzaam tropisch hardhout en hun oude tafel waardevol antiek is.

Wellicht heeft een antiekzaak in de buurt iets staan? Even een rondje bellen naar de winkels in de omgeving, is een poging waard?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik kan nog wel meer redenen verzinnen waarom je beter naar Nederland kan verhuizen :ROFLMAO: maar zit je ver van de grens? Wellicht is een tripje hierheen wel een keer de moeite dan.
Ik ook...
Ik woon in Wetteren. Als ik naar Nederland wil, is het via Antwerpen of naar Terneuzen. Niet echt bij de deur dus. Maar hey, 3/4 buis is hier goedkoper te krijgen als in Nederland ;)
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Wellicht heeft een antiekzaak in de buurt iets staan? Even een rondje bellen naar de winkels in de omgeving, is een poging waard?
Die vragen nog meer. De beste kans is er nog in de kringloopwinkel. Daar ga ik regelmatig langs maar heb nog niet echt iets bruikbaar gevonden. Wat de gemiddelde vlaming daar afgeeft is nauwelijks bruikbaar als brandhout.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
In ieder geval bedankt voor het meedenken. MDF of multiplex is dus bruikbaar maar zal (relatief) snel slijten. Misschien is, op lange termijn bekeken, een massief werkblad wel de goedkoopste oplossing
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ook...
Ik woon in Wetteren. Als ik naar Nederland wil, is het via Antwerpen of naar Terneuzen. Niet echt bij de deur dus. Maar hey, 3/4 buis is hier goedkoper te krijgen als in Nederland ;)
Hah, terneuzen! Heb ik 20 jaar gewoond..


Maar idd, MDF gaat snel uitwonen. Het is gewoon houtstof, gebonden met een vorm van lijm of hars. Dat probeem met het slopen van de 'gaten' hangt een beetje af van wat je erin stopt, maar dat is op zich met multiplex wel op te lossen, dat is veel stabieler. Een kleine hulp kan zijn om de randen van de gaten met een freesje even een randje te geven (net zoals je met een tafelrand zou doen) dan breken er iets minder makkelijk stukken af.
 

Martijn1990

Actieve deelnemer
14 jan 2024
30
11
Almelo
Ik heb ooit eens een werkbank gezien van dik multiplex met een dunne plaat hardboard/HDF erop. Die dunne plaat is snel te vervangen en kost niet de hele wereld. De multiplex plaat zorgt voor stevigheid en gewicht.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.805
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In ieder geval bedankt voor het meedenken. MDF of multiplex is dus bruikbaar maar zal (relatief) snel slijten. Misschien is, op lange termijn bekeken, een massief werkblad wel de goedkoopste oplossing
Massief hout hoeft ook niet de wereld te kosten he. Ik heb gewoon b-keus douglashout gebruikt voor mijn werkbank en dat is wel iets zachter dan b.v. beuken of eiken, maar goed genoeg en in mijn geval toevallig gratis (lag al een paar jaar in de regen overbodig te zijn) maar bij een zagerij hoeven een paar balken niet duur te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Massief hout hoeft ook niet de wereld te kosten he. Ik heb gewoon b-keus douglashout gebruikt voor mijn werkbank en dat is wel iets zachter dan b.v. beuken of eiken, maar goed genoeg en in mijn geval toevallig gratis (lag al een paar jaar in de regen overbodig te zijn) maar bij een zagerij hoeven een paar balken niet duur te zijn.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn, en douglas is niet eens zo duur. Probleem is wel dat ik geen vlakbank of vandikte bank heb en dat het dus niet eenvoudig zou zijn om zelf een blad te maken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.542
928
70
Veldhoven
Ik heb 40 jaar geleden een werkbank gemaakt in mijn vorige huis, en heb het blad 23 jaar geleden meegenomen bij de verhuizing. Ik heb een multiplex blad van 22 mm met daaronder een spaanplaat gelijmd en geschroefd.
Was beduidend goedkoper dan 40 mm multiplex. Was de tip van een oom van mijn vrouw die toen een DHZ-winkel had.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik was van plan om twee platen te gebruiken om een dikte van 40 mm te benaderen. MDF/MDF, multiplex/MDF of multiplex/multiplex was ik nog niet uit. In ieder geval niet gelijmd om het vervangen gemakkelijker te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: pieter hansweert

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.