Materiaal bovenblad werkblank

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
19
1
Groningen
Hallo,

ben, als zovelen, bezig met plannen voor een werkbank. Nou zie je veel vorbeelden a la Hooked on wood met een MDF bovenblad met gaten en sleuven er in. Wil een lekkere werkbank (70 breed en 150 cm lang) met ook een gedeelte als freestafel (omgekeerde frees er in, etc.)
Mijn vraag is: MDF lijkt me zo kwetsbaar. Staat natuurlijk niet bekend als hard materiaal, je kan het natuurlijk wel weer heel mooi afwerken.
Ik zat meer te denken aan multiplex oid.
wat denken/vinden jullie. Tips, tricks ,alles is welkom.

Ik hoor het wel,

groet
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
En wat dacht je van een MDF met als toplaag HPL? Redelijk onverwoestbaar, goed reinigbaar, lekker glad (kan ook een nadeel zijn). Vaak gecalibreerd, en dan overal even dik. Wit is meestal 't goedkoopst, en hierop zie je alles meteen ook goed liggen. En je koopt 't meestal met dubbelzijdig HPL en dat buigt ook niet snel door, handig voor een freestafel.
Betonplex kan natuurlijk ook, maar is in de goedkopere versies (veel) minder strak, en een beetje vettig.

Mijn werkblad is nog van underlayment, maar ik overweeg bovengenoemde opties, kan er dus niet uit ervaring over spreken.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi,
ik heb op mijn tafel zwart valchromat besteld, dat was toen net in de aanbieding bij Jongeneel. Bevalt me heel erg goed en zeker niet te zacht. Wat mij betreft een aanrader. Ik heb best getwijfeld over de kleur maar het is wel erg netjes met dat zwarte blad.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
en zachte werkbank heeft zo zijn voordelen.
meestal heb je daar liever schade aan dan aan je werkstuk.
als je de toplaag demontabel houd kan je hem af en toe vervangen

wil je hem onverwoestbaar leg er dan een plaat staal overheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: brt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dacht dat hij full colored mdf gebruikte. In alle geval geen valchromat
de mdf die je vandaag alom koopt, is kwa hardheid niet veel beter dan geperste & daarna gedroogde pulp

voor wat ik mij van de filmpjes van 'hooked on wood' herinner, wist hij op een zeker ogenblik zelf niet welke soort mdf hij wel gebruikte, omdat het zo hard & zwaar was
als densititeit en hardheid hoger dan de standaard-mdf waren, dan was het zeker geen 'm'edium 'd'ensity 'f'ibreboard, maar high density
gekleurd was die zeker, want die leek op antraciet

voor een werkblad zijn de fysische eigenschappen het belangrijkste

uitleg over mdf + hdf

valchromat was mij nog onbekend
@Stijn52
bedankt om dat te vermelden
ziet er goed materiaal voor interieurwerk uit
wel 100 euro per plaat ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hardboard een mm of 6 dik is overigens ook een prima slijktlaag dat ie wat glader dan mdf en net wat makkelijker afneembaar
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
de mdf die je vandaag alom koopt, is kwa hardheid niet veel beter dan geperste & daarna gedroogde pulp

voor wat ik mij van de filmpjes van 'hooked on wood' herinner, wist hij op een zeker ogenblik zelf niet welke soort mdf hij wel gebruikte, omdat het zo hard & zwaar was
als densititeit en hardheid hoger dan de standaard-mdf waren, dan was het zeker geen 'm'edium 'd'ensity 'f'ibreboard, maar high density
gekleurd was die zeker, want die leek op antraciet

voor een werkblad zijn de fysische eigenschappen het belangrijkste

uitleg over mdf + hdf

valchromat was mij nog onbekend
@Stijn52
bedankt om dat te vermelden
ziet er goed materiaal voor interieurwerk uit
wel 100 euro per plaat ?
Valchromat is idd duur.
Zijn mdf komt van die winkel en daar spreken ze ook van gekleurd mdf. Volgens mij dan ook korter bij hdf dan dat het mdf is.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210403-215637_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210403-215637_Samsung Internet.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 29

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Kun je MDF, bijvoorbeeld Medite met de extra harde toplaag, behandelen met olie?
Ik heb een MFT en een zelfbouw variant, maar deze bladen worden vies omdat je deze bladen ook wel eens ergens anders voor gebruikt. Het is tenslotte een werkbank.

Ik ben aan het nadenken over een nieuwe werkbank (zonder een paar dozijn gaten en tracks) en overweeg een Medite MDF of een beukenblad van de bekende Duitse bouwmarkt. Die bladen zijn goed en betaalbaar.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
en zachte werkbank heeft zo zijn voordelen.
meestal heb je daar liever schade aan dan aan je werkstuk.
als je de toplaag demontabel houd kan je hem af en toe vervangen

wil je hem onverwoestbaar leg er dan een plaat staal overheen.
Ik heb er idd 18mm multiplex op liggen en deze met een paar brads vastgeniet. Zo weer los te tikken als ik hem moet vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.