Massief eiken verlijmen op mdf

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Hallo allemaal,

Voor een project ben ik van plan om een 2 visgraat panelen te maken in een bed (hoofd- en voeteneind).

Is het mogelijk om eiken (wat ik al heb liggen) te verzagen en in 3mm als toglaag te plakken op losse plankjes mdf van 12mm dat het een soort parketvloer idee wordt? Dan kan ik de losse plankjes mdf met toplaag (+- 40x9) gebruiken met lamellen om het paneel te maken.

Of gaat dit teveel problemen opleveren met werking van het hout?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Misschien beter om 1 mdf paneel te beplakken zoals een vloer met de eiken stroken?
Als je verder werkt met parketlijm en eventueel kleine nageltjes moet dat gewoon kunnen.
Voordeel van parketlijm tov houtlijm is dat parketlijm enige werking toelaat.
Eiken zagen op 3mm is denk ik ook een uitdaging maar weet niet over welke machines je beschikt.
 

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Misschien beter om 1 mdf paneel te beplakken zoals een vloer met de eiken stroken?
Als je verder werkt met parketlijm en eventueel kleine nageltjes moet dat gewoon kunnen.
Voordeel van parketlijm tov houtlijm is dat parketlijm enige werking toelaat.
Eiken zagen op 3mm is denk ik ook een uitdaging maar weet niet over welke machines je beschikt.
Dat is ook een optie die ik in gedachten had. Maar ik wil de individuele plankjes met een frees bewerken dat je echt een effect krijgt van losse planken (ik denk een fasefrees voor een schuine kant).

Ik zat zelf te mikken op contactlijm voor het verlijmen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar als je nog eiken hebt liggen, en je wilt de uitstraling van planken, waarom ga je het dan terugzagen/schaven naar 3mm en op mdf plakken? Dan zou ik het eiken dat je hebt, beetje afhankelijk van de dikte, als planken in visgraat patroon aan elkaar lijmen.
Contact lijm kan, maar zit wel direct vast en kan ook niet echt werking hebben.
Nogmaals er zijn meerdere wegen naar Rome en het wordt allemaal beperkt door de machines en gereedschappen die je hebt, ervaring, budget etc.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
831
202
Voordeel van parketlijm tov houtlijm is dat parketlijm enige werking toelaat.

Ik zat zelf te mikken op contactlijm voor het verlijmen.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
En contaclijm is hier niet voor, nadeel is ook dat dat meteen vast zit en je niet meer kunt corrigeren.

In plaats van mdf kun je ook spaanplaat gebruiken, gebruiken parketteurs ook.
Neem maar even aan dat je voeteneind aan beide zijden gaat beplakken, zou dat voor het hoofdeind ook overwegen. Normaliter zitten bij parket de spaanplaatjes op de vloer gelijmd en kunnen niet kromtrekken.
 

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Het verlijmen op ander materieel doe ik ivm het eiken dat ik heb, dit is tussen de 5 en 10 mm dik. Ook wil ik maximaal 15 mm dikte hebben, dit ivm het andere materiaal dat ik heb.

Dus wat ik lees is contactlijm geen goed idee, parketlijm is dus een goede optie? En titebond 3?

Spaanplaat is inderdaad ook een interessante optie
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Dat je werkt met materialen die je al hebt vind ik logisch.
Dus
1. Zelf parketdeeltjes van 3mm maken van het eiken dat je hebt, schuin kantje eraan maken en als een vloer lijmen met parketlijm op een plaat mdf/multiplex/spaanplaat
Of
2.
Het eiken met parketlijm op stroken mdf lijmen. Daarna terugschaven met een vandiktebank op 15mm, daarna als geheel op breedte zagen en afkorten. Deze planken een schuin kantje geven en als visgraat patroon aan elkaar lijmen.

Ik zou voor optie 1 gaan, en alleen houtlijm ipv parketlijm gebruiken wanneer het oppervlakte niet heel groot is en ik daar bijvoorbeeld nog heel veel van had. Schuine kantjes zou ik heroverweging nemen want dan moet je heel erg opletten dat er geen lijm tussen de delen omhoog komt, als je ze laat vervallen kun je het geheel gewoon vol verlijmen en daarna schuren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.933
830
Enschede, Twente
Het verlijmen op ander materieel doe ik ivm het eiken dat ik heb, dit is tussen de 5 en 10 mm dik. Ook wil ik maximaal 15 mm dikte hebben, dit ivm het andere materiaal dat ik heb.

Dus wat ik lees is contactlijm geen goed idee, parketlijm is dus een goede optie? En titebond 3?

Spaanplaat is inderdaad ook een interessante optie
Gewone houtlijm voldoet prima. Voordeel van Titebond 3 is de iets langere open tijd.
Ik heb een hele tijd geleden een tafelblad gemaakt door op een binnendeur (honingraat met dun mdf op beide zijden) dunne plakjes eiken te lijmen (inderdaad iets van 3 mm, omdat met een vandikte dat net gaat & met Titebond 3). Dat aan één kant. Zo'n deur is heel stabiel, zal dus amper vervormen.
In jouw casus is een deur geen optie, dus zou ik de achterzijde ook beplakken - hoeft geen eiken te zijn. Spaanplaat is troep. MDF is een goede optie.
 

jorisvh

Post veel
Ik vind het idee om eerst op MDF te lijmen niet zo gek.
Ik zou eerst plakken. Witte houtlijm is prima.
Dan van dikte schaven.
Dan op maat zagen.
Dan fase frezen.

Voordelen:
MDF + eik naar 12mm te schaven is veel makkelijker dan eik naar 3mm.
En met 15mm dikte kan je een fasefrees met lager gebruiken. Met 3mm moet je met een geleider werken en op de 9cm kant is dat niet stabiel, tenzij je een geavanceerde freestafel hebt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hendrikx en knotwilg

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Ik vind het idee om eerst op MDF te lijmen niet zo gek.
Ik zou eerst plakken. Witte houtlijm is prima.
Dan van dikte schaven.
Dan op maat zagen.
Dan fase frezen.

Voordelen:
MDF + eik naar 12mm te schaven is veel makkelijker dan eik naar 3mm.
En met 15mm dikte kan je een fasefrees met lager gebruiken. Met 3mm moet je met een geleider werken en op de 9cm kant is dat niet stabiel, tenzij je een geavanceerde freestafel hebt.
Dit was inderdaad mijn gedachtegang, ook met het schaven na verlijmen en het resultaat mag er wezen!

Uiteindelijk mdf gekozen (12mm) en beide kanten verlijmd met 3mm. Vervolgens met een fasefrees een kantje aan gemaakt en met een groeffrees rondom een groef van 6 mm gemaakt. Hierin een losse strook mdf van 6 mm gelijmd om de verbinding tussen de plankjes te maken.

Dankjewel voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • 20240915_173113.jpg
    20240915_173113.jpg
    97 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Houtmoet

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
@YorickSY
heb je foto's van het maakproces ?

tand & groef ?
Bekijk bijlage 147916
Dat foto's maken moet ik ook iets meer doen, dus heb niet gek veel in kaart.

1ste foto:
Na verlijmen en op de juist dikte geschaafd.

2de foto:
Na verlijmen en schaven zonder groef.

3de foto:
Na het frezen van de groef.


En inderdaad een tand/mes & groef verbinding met een losse mes. Om het mezelf makkelijk te maken, gezien ik alleen een bovenfrees gebruik en geen tafel, heb ik stroken van mdf (6mm dikte) gezaagd om te fungeren als mes. Tijdens het verlijmen aan de achterzijde pinnetjes geschoten om het op zijn plaats te houden.

Volgende stap is het schuren, lakken en dan verlijmen in de notenhouten ombouw.

Ik moet het paneel voor het hoofdbord nog maken, dus daar zal ik wat meer. foto's van maken
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240919_113503_Gallery.jpg
    Screenshot_20240919_113503_Gallery.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20240919_114944_Gallery.jpg
    Screenshot_20240919_114944_Gallery.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20240919_114924_Gallery.jpg
    Screenshot_20240919_114924_Gallery.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 6

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.