Ik heb al een aantal projecten (tafel, meubel, ..) gemaakt waarbij eiken planken verlijmt werden tot een paneel. Omdat ik weinig ervaring had met het maken van panelen heb ik daarbij altijd relatief smalle planken gebruikt (60x22mm en 80x30mm) om mogelijk kromtrekken tegen te gaan. Waar mogelijk werden de planken ook alternerend aan mekaar gelijmd.
Bij het volgende project (een TV meubel) zou ik het paneel aan de voorkant (een valdeur) wat meer uitstraling willen geven en vraag ik me af of eiken planken van 120x22mm (b/d) geen betere optie zijn. De valdeur zal 1600x360x22mm zijn.
Iemand die hiermee ervaring heeft?
Bestaan er vuistregels hierover waarbij neem ik aan rekening gehouden wordt met de dikte van de planken?
Bij het volgende project (een TV meubel) zou ik het paneel aan de voorkant (een valdeur) wat meer uitstraling willen geven en vraag ik me af of eiken planken van 120x22mm (b/d) geen betere optie zijn. De valdeur zal 1600x360x22mm zijn.
Iemand die hiermee ervaring heeft?
Bestaan er vuistregels hierover waarbij neem ik aan rekening gehouden wordt met de dikte van de planken?