Massief eiken meubels opschuren

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hallo,

Ik heb een aantal van deze eiken houten planken weten te bemachtigen.
Er zit een oude laklaag op, hoe kan ik deze het beste verwijderen?
Ik zat zelf te denken aan schuren met een excentrische schuurmachine of een bandschuurmachine?

Ik hoor graag van jullie!


WhatsApp Image 2020-04-24 at 13.13.03.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Schuren kan zeker. Als je met een bandschuurmachine overweg kan, is dat de snelste optie. Beginnen met korrel 60 of 80. Een bandschuurmachine is wel agresiever dan een excentermachine. Als je op safe wil spelen, dan zou ik de excenter gebruiken en ook beginnen met korrel 60 of 80 en geleidelijk aan opbouwen tot 180.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Bij mijn ben ik met met de elektrische schaaf begonnen , op een halve mm ongeveer . Daarna de handschaaf en dan schuren zoals hierboven word aangegeven .
Vaak blijf je donkere plekken zien die wat dieper zitten .

Succes Willem
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Schaven is de beste optie, maar nefast voor je schaafmessen. Eerste gang eventueel schaven met met messen die hun beste tijd gehad hebben. Wel geen messen die te bot zijn, dan krijg je uitbreken van het hout.
Bandschuur of excenter hangt er een beetje van af hoe goed de vernis zich laat schuren. Schuurbanden zijn er voor zover ik weet enkel beschikbaar voor zuiver hout. Schuurvellen voor een excenter zijn verkrijgbaar voor verschillende soorten lakken en vernis. Niet dat je met een gewone schuurband geen vernis kan schuren, maar mogelijk loopt de schuurband snel vol. Met een geschikt schuurvel op de excenter heb je dat probleem minder of niet.Bovendien worden schuurbanden en de zool van de bandschuurmachine warm. Dit laat de lak smelten en ook weer de band dicht lopen. Het snelste gaat met een een excenter zoals de Rotex van Festool. Een gewone excenter gaat ook, maar zal wat langer duren.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Koop een goede verfschraper, slijp die regelmatig en rond de scherpe hoeken iets af en haal daarmee de laklaag eraf. Zul je zien dat je daarna met eenvoudig schuurwerk snel het hout op orde hebt.

Fons
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier onlangs de trap ontdaan van lak door eerst een afbijtmiddel te gebruiken voor het verfschraper. Hiermee komt 90% er goed af (bij mij). Vervolgens eerst grof naschuren en door naar 180 zoals eerder vermeld.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
De oude tafel van mijn ouders is een aantal jaar geleden geheel kaalgeschuurd met de bandmachine. Zat ook een flinke laag vernis op, en dit ging er daarmee goed vanaf.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heb je hier niet super snel mee dat het oppervlak minder vlak/oneffen wordt?

Bedankt voor alle tips!

Nee hoor, je neemt enkel het bovenste vernislaagje af. Met een schuurmachine heb je meer kans om putten te schuren in het oppervlak. En mocht het toch niet vlak zijn, dan kan je dit corrigeren met een (eventueel langere) handschaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.