Erg leuk gedaan hoor! Het heeft mijn interesse ook al een geruime tijd maar het komt er niet echt van.. Welke lijm en welke dikte fineer heb je gebruikt?
Liep je al tegen bepaalde problemen aan waar je niet zo snel aan zou denken zeg maar?
Ik heb gewoon gebruikt, van 0.7 mm dik. Sommige stukken fineer zijn wat kwetsbaar, daar heb ik dan een vel papier onder gelijmd met prit stift (dat laat zich makkelijk verwijderen). Het geheel heb ik met houtlijm van Bison (Extra, D3) op een stuk multiplex gelijmd. Dat ging in proefstukken altijd prima, maar helaas verschenen er in dit werkstuk blauw/grijze vlekken, die niet weg te krijgen zijn

. Ik vermoed dat dat met de lijm samenhangt. Deze lijm droogt weliswaar kleurloos op, maar volgens mij pikt de lijm wat kleur van de ondergrond op en trekt dan door het fineer. In de proefstukken heb ik een andere soort (lichter) multiplex gebruikt. Misschien maar eens proberen met huidlijm.
Naast het snijden, heb ik ook met de figuurzaag gespeeld. Dat gaat ook heel erg mooi, mits je de zgn bevel-cutting technique gebruikt. Je zaagt dan onder een hoek zodat het in-te-leggen stukje precies in de opening past (de zaagsnede is dus onzichtbaar). Dat leek mij voor de pauw niet zo handig want er zitten veel smalle stukjes in en dat zaagt heel lastig.
In andere stukken (niet de pauw) heb ik sommige stukken fineer ook geblakerd om meer diepte te geven. Heel eenvoudig door het stukje fineer even in een heet zandbadje (~200C) te houden. Gaat prima, maar het fineer trekt en krimpt dan wel behoorlijk, dan past het dus opeens niet meer. Geen probleem. Door de hele afbeelding weer op een stuk papier te lijmen (prit!) en het fineer dan een beetje vochtig te maken (met een vochtige doek) en dan te klemmen trok alles weer superstrak (=beter pas dan het was).
Zoals gezegd heb ik ook fineer gekleurd (de lichtblauwe stukken in de pauw. Donkerblauw en groen is gekocht gekleurd fineer). Uiteraard moet je er dan voor zorgen dat het fineer helemaal doortrokken is van de kleurstof. Ik heb een paar stukjes fineer een paar dagen tot een week in de kleurstof gelegd en dan laten drogen. Bij het drogen heb ik er nog wat kleurstof op gesmeerd (kwast) om het lekker te verzadigen. Gaat prima. Je moet er echter wel rekening mee houden dat mergstralen e.d. minder kleurstof opnemen, die wil je dus niet (tja, of juist wel?) in de uiteindelijke afbeelding. Dat is natuurlijk de sterkte van de venstertechnique (window cutting): je kunt precies zien wel stuk fineer je inlegt.
Veel succes! Het is echt heel leuk werk. Lekker ouderweds bezig met overtrekpapier en carbonpapier.
Groeten,
Jan Anton