MalleJan

gdalfsen

Nieuw lid
1 mrt 2019
7
18
Om een bosperceel gevarieerd te houden moet je dunnen en kappen. Soms levert dat mooie stammen op waar je meer mee kunt dan ze in stukken zagen voor brandhout.

Zo'n stam kan honderden kilo's zwaar zijn. Met alleen handkracht laten die zich lastig verslepen. Echter er is een slim en al erg oud werktuig om stammen op te tillen en te verslepen. In het Nederlands heet dat een mallejan.

Zo'n ding koop je niet in het tuincentrum. Een winkel van bosbouwspullen kan hem eventueel uit Duitsland of Zweden importeren. Maar dan ben je al gauw meer dan € 600 kwijt. Daarom zelf zo'n constructie in elkaar gelast. De wielen met aseinden komen van een oud aanhangertje. Het bleken de wielen van een Renault 4 te zijn. De velgen waren in slechte conditie. Dat vroeg nog enig herstelwerk.

Het werktuig voldoet verrassend goed. Eén persoon kan een stam van 30 cm diameter en 4 meter lang optillen en verslepen over het bosterrein.

20160730_103354.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Handig!
Ik ken de mallejan in een uitvoering getrokken door grote werkpaarden. Van filmpjes hoor.
Maar daar heb je dan paarden voor nodig. Dit is een mooi handzaam formaat. Goed bedacht én uitgevoerd!
Thomasz
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja netjes gemaakt, Ik gebruik mijn ATV en sleep de stammen uit m’n bos, de grond is te ongelijk hier om er met zoiets door te kunnen rijden

Ik ken de oude Mallejan wel van vroeger, die werd tot in de vijftiger jaren nog gebruikt, mijn vader heeft die nog wel gerepareerd, en lang voor die tijd (rond de dertig jaren) gebeurde did hier.

Een klant kwam om zijn gebroken mallejan te laten repareren, en mijn vader laste de twee stukken aan elkaar (het nieuwste toen, elektrisch lassen, elektriciteit was net aangelegd ) de volgende dag kwam de man terug met dezelfde mallejan, flink door gebogen, hij zei, mijn eigen schuld, hij had er de zwaarst boom aan gehangen.

Hij kon niet geloven dat did lassen wel erg stek kon zijn, hij zei, vroeger moesten ze met twee man het heet gestookte ijzer aan elkaar smeden, hard werken on dat te doen, en nu was het gedaan zonder hard werk :D

mallejan.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.