Makita SP6000j zaagblad

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
709
109
Sterksel
Ik wil het zaagblad van mijn invalzaag vernieuwen. Voor mijn DeWalt zaagtafel gebruik ik bladen van CMT.
Heeft iemand ervaring met andere zaagbladen (zoals van CMT) dan Makita's eigen?
Zo ja, welke gebruikt je en heb je daar betere ervaringen mee?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
212
81
Delft
Ik had laatst een cmt zaagblad gekocht en het asgat van nominaal 30 was 30.25mm. Duurde even voordat ik doorhad waarom al mn pennen slecht pasten. Toen de hoogste tand met zwart gemarkeerd en die steeds omhoog gedraaid voordat ik mn lijntje bij het zaagblad hield.
Voor mij geen cmt meer, hoeveel youtubers die gasten ook sponsoren. Asgat van mn Bosch is lekker krap.

cleopatra

Actieve deelnemer
4 jan 2021
30
31
Apeldoorn
Ecotools, de prof versie want die heeft diameter 165mm, de industrial alleen 160mm voor asgat 20mm. Voor mijn gebruik prima. Industrial heb je dus alleen een beetje diepte verlies. Ik heb dus ook de Makita.

jorisvh

Post veel
Ik heb ook een DSP600 en een paar maand geleden een blad gezocht met dezelfde afmetingen als het originele Makita blad (zodat ik kan wisselen zonder de antisplinterstrip opnieuw in te zagen en verder kan tijdens een slijpbeurt).
het is een Freud FR07W011HC geworden
1735840305682.png
In dezelfde maat is er 12, 24, 36 of 48 tanden.
De mijne komt van
Was toen ~40€ excl.

Kan niet zeggen dat het beter of slechter dan het originele van Makita is.
Bij CMT vond ik niet direct iets met dezelfde specs maar daar heb ik niet hard naar gezocht gezien Freud mijn go-to merk is voor zaagbladen.

Aanvulling:
1) de ecotools prof zaagbladen zijn dikker (B/b 2,2/1,6) dan de Makita of Freud (B/b 1,45/1,0) dus accu sneller leeg en strip wordt verder ingezaagd.
2) dat Makita blad kan je prima laten slijpen hoor

Laatst bewerkt:

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
86
11
Gelderland
Ik heb ook goede ervaringen met een ecotools thin line (als ze nog zo heten). Eigenlijk bedoeld voor accuzagen, maar gaat ook goed op de bedrade versie.
Met dit soort dunne bladen zou ik niet te diep in een keer zagen, maar gewoon plaatmateriaal of massief van vergelijkbare dikte gaat prima.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
die ecotools thin line (prof of industrial) hebben dezelfde maat als de originele Makita accu zaagbladen, ttz het verschil tussen tandbreedte en bladdikte is gelijk, dus prima met dezelfde antisplinterstrip te gebruiken.

@twdi, ik was blijkbaar niet goed wakker, zie nu dat je de bedrade versie hebt. dan ben je niet veel met de typenrs hierboven.
hier de relevante cataloguspagina’s:

in D/d 165/20mm heeft Freud: B/b 1,45/1,0 (accu) 1,7/1,3 (beiden), 2,4/1,6 (bedraad).
je vindt ze ook allemaal op de merlier link hierboven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.