Makita MT M3600 of toch maar RP2300FCX voor inbouw in freestafel

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Ik ben wat opzoeking aan het doen over bovenfrezen om ooit in een freestafel te kunnen inbouwen. Ik heb zelf al wel wat Makita LXT materiaal (waaronder een DRT50z) maar wil er dus nog een bovenfrees bij. Daarom dacht ik om toch de kost wat te drukken aan een Makita MT M3600. De MT serie vind ik uit beperkte ervaring met de M9400 bandschuurmachine gewoon goed te noemen. Geen toeters en bellen maar werkt en zat veel power, vandaar dus dat ik bij de M3600 bovenfrees uit kwam.

Maar dus mijn vraag: is de M3600 ook aan te raden om in te bouwen in een freestafel? En waar kan ik me aan mindere punten verwachten met betrekking tot gebruik in een freestafel?

En stel dat prijs helemaal geen bezwaar zou zijn en ik een RP2300FCX aanschaf. Zou die dan wel meer aan te raden zijn en zo ja waarom?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
aan de kleur te zien lijkt die MT M2600 in de lage-budget-reeks van makita te zitten
niet dat die daarom slecht is, want een dure machine die je weinig gebruikt, is 2 x duur
met de RP2300FCX zit je rond de 400 €
de bovenfrezen voor onderbouw, die ik hier reeds vernoemd gezien heb, zijn aeg + triton
daarbij kan je de hoogte van bovenaf instellen
ff zoeken & je vind hierover een paar draadjes
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
idd MT is inderdaad de budget serie. Geen soft start, geen knop om toerental te regelen, minder accessoires en zo. Minder toeters en bellen en wat ouder design, maar daarom geen slechte kwaliteit.

Misschien moet ik inderdaad eens naar de triton kijken, die zie ik inderdaad wel meer opduiken. Ik zie bij de Makita's in ieder geval geen bout om via de onderkant de diepte te regelen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Inderdaad niet deze Makita nemen. Voor onder een freestafel is de Triton (MOF of TRA) heel geschikt.
En je moet je afvragen of je met een en dezelfde frees uit de hand wilt werken + deze wilt inbouwen. Bij het wisselen ben je dan wel even bezig. De meesten kopen er daarom al snel een 2e machine bij, om die ene standaard in de tafel ingebouwd te laten zitten. En dan is een machine die vanaf de zool te bedienen is wel zeker aan te bevelen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb zelf de Triton mof en de makita rp2300.
De Triton is minder sterk en de lagering is wat minder waardoor hij minder stabiel freest. Als je het geld er voor over hebt, dan heb je aan de rp2300 een hele mooie machine onder de freestafel
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
aan de kleur te zien lijkt die MT M2600 in de lage-budget-reeks van makita te zitten
niet dat die daarom slecht is, want een dure machine die je weinig gebruikt, is 2 x duur
met de RP2300FCX zit je rond de 400 €
de bovenfrezen voor onderbouw, die ik hier reeds vernoemd gezien heb, zijn aeg + triton
daarbij kan je de hoogte van bovenaf instellen
ff zoeken & je vind hierover een paar draadjes
En natuurlijk de Trend T11
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.