Makita handcirkelzaag op accu zaagt 10cm dik hout.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.375
2.027
Terkaple
www.woodworking.nl
Een hele dikke handcirkelzaag die 10 cm hout zaagt op accu. Wie had dat 10 jaar geleden gedacht, maar betere accu's borstelroze motoren en dunne zaagbladen is de winnende combi.
De zaag heeft bij het schulpen het wat moeilijk, maar Jonas gebruikt volgens mij een kleine accu. Ik denk dat daar de spanning net iets teveel terugvalt bij het grote vermogen dat gevraagd wordt. Met een nieuwe accu draait de zaag ook hoorbaar sneller. Mooie ontwikkeling!

jaap

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Een hele dikke handcirkelzaag die 10 cm hout zaagt op accu. Wie had dat 10 geleden gedacht, maar betere accu's borstelroze motoren en dunne zaagbladen is de winnende combi.
De zaag heeft bij het schulpen het wat moeilijk, maar Jonas gebruikt volgens mij een kleine accu. Ik denk dat daar de spanning net iets teveel terugvalt bij het grote vermogen dat gevraagd wordt. Met een nieuwe accu draait de zaag ook hoorbaar sneller. Mooie ontwikkeling!

jaap

Tegenwoordig de dakplaten zijn zo dik dat dit soort grote machines nodig zijn.

Ik had veel gereedschap van makita.
Heb ze vorig jaar op bezoek gehad omdat ik zoveel problemen had met gereedschap. Ze hadden deze problemen bij 3 klanten waar ik er een van was. En die met servicebus werkte er al 25 jaar eerdere collega had geen idee op oplossing

Wat blijkt nu. Borstelloze machines zijn goed mits ze constant belast worden. Bij mij op het werk moet de schroef op het oppervlakte komen te liggen ivm zwelling en conform voorwerkingschriften van plaatmateriaal. Dus om dat laatste stukje de schroef circa 1 mm boven het oppervlak te leggen kunnen deze borstelloze machines juist helemaal niet tegen. 3 machines slagschroevendraaier na circa 10.000 schroeven de motoren doorgebrand omdat ze volgens hun niet goed belast worden. En als je 100.000 per jaar gebruikt gaat het hard.
Zelfs bij korte schroeven van 21 mm lang dus zwaarbelast. Nee. maar dit was bij accu als elektrisch gereedschap.
accuslagschroevendraaier 21 mm lange schroeven 25 minuten motor doorgebrand.
Leverancier opgebeld kom maar ruilen machine nog gloeiend heet. Nieuwe machine deze had hetzelfde na 15 minuten .
Toen kwam na lang stoeien dit verhaal eruit.
Dus borstelloos is niet echt zalig makend. Rest van oudere machines gaan op gegeven moment protesteren nieuwe koolborstels erin en gemaakt.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
210
81
Delft
Bij een slagschroevendraaier wordt de motor juist best wel constant belast, het slagmechanisme zorgt voor de koppeltoename. Klinkt alsof je met een kluitje het riet in bent gestuurd.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Bij een slagschroevendraaier wordt de motor juist best wel constant belast, het slagmechanisme zorgt voor de koppeltoename. Klinkt alsof je met een kluitje het riet in bent gestuurd.

Nee want machine word bij ons niet constant belast. Het laatste stukje is steeds tikje tikje of slag voor slag tot schroef op juiste hoogte van plaatmateriaal zit. Dit is juist het probleem van borstelloos. Heb nog nooit eerder meegemaakt dat leverancier je wegstuurt naar concurrent omdat ze zelf niet kunnen helpen en concurrent wel machines met borstels heeft en deze nog steeds functioneren

Peer76

Guest
Borstelloze machines zijn goed mits ze constant belast worden.
Apart verhaal aangezien zo'n motor bestaat uit spoelen die magnetische velden creëren en vervolgens een magnetische kern laten ronddraaien. Hoe meer belasting/weerstand, des te zwaarder de spoel het zal krijgen (warmte ontwikkeling). Mogelijk zal het in dit verhaal meer met de overige elektronica te maken hebben aangezien elektrisch gereedschap meer is dan alleen een motor.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Apart verhaal aangezien zo'n motor bestaat uit spoelen die magnetische velden creëren en vervolgens een magnetische kern laten ronddraaien. Hoe meer belasting/weerstand, des te zwaarder de spoel het zal krijgen (warmte ontwikkeling). Mogelijk zal het in dit verhaal meer met de overige elektronica te maken hebben aangezien elektrisch gereedschap meer is dan alleen een motor.

Dit heeft makita tegen mij gezegd. Ze zijn 4 keer geweest telkens in andere samenstelling ivm klanten met gereedschap.
De kop van de schroef moet bij ons bovenop de plaat worden geschroefde. Dus dan is het steeds slagje geven nog te hoog nog keer slagje. Juist deze slagje zijn doodmakers voor borstelloze machine. Cirkelzaag heb je dat probleem niet. Maar zo heeft makita het zelfs gezegd dus als hun liegen doe ik het ook. Was laatste keer iemand van buitendienst die er 25 jaar werkte die kwam omdat niemand anders antwoord kon of durfde te geven

Peer76

Guest
Juist deze slagje zijn doodmakers voor borstelloze machine.
Persoonlijk gok ik op de regelelektronica die de motor aanstuurt wat het probleem geeft. Ik ga er ook vanuit dat ze bij Makita niet liegen en mogelijk een versimpelde uitleg hebben gegeven.
Wel een interessant onderwerp om te volgen. Wellicht kan iemand het probleem toelichten. Zelf heb ik ook genoeg gereedschap met borstelloze motoren, dus mocht zo'n motor toch gevoelig zijn voor te lage belasting dan ben ik daar graag van op de hoogte.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Persoonlijk gok ik op de regelelektronica die de motor aanstuurt wat het probleem geeft. Ik ga er ook vanuit dat ze bij Makita niet liegen en mogelijk een versimpelde uitleg hebben gegeven.
Wel een interessant onderwerp om te volgen. Wellicht kan iemand het probleem toelichten. Zelf heb ik ook genoeg gereedschap met borstelloze motoren, dus mocht zo'n motor toch gevoelig zijn voor te lage belasting dan ben ik daar graag van op de hoogte.

Heb het even opgezocht: Blijkt toch een kern van waarheid in te zitten.
En koolborstels is niet erg heb er altijd een paar op voorraad en in tijd van 2 minuten zijn ze ook vervangen.
Want meestal als een machine bij mij stopt ligt het daaraan. Kabel of iets anders word bij defect toch meteen vervangen.

Borstelloze motorgereedschappen zijn elektrisch gereedschap dat borstelloze gelijkstroommotoren gebruikt in plaats van traditionele borstelmotoren. Deze motoren bieden verschillende voordelen, zoals een hoger rendement, langere levensduur, en minder onderhoud. Echter, Borstelloze motorgereedschappen zijn doorgaans duurder en vereisen meer geavanceerde elektronische controllers in vergelijking met borstelloze motorgereedschappen.

Of borstelloze motorgereedschappen geschikt voor u zijn, hangt af van uw specifieke behoeften en voorkeuren. Overweeg de volgende factoren om te helpen bepalen of borstelloze motorgereedschappen geschikt voor u zijn:

1. Energiebehoeften: Borstelloze motoren zijn efficiënter, wat betekent dat ze meer vermogen kunnen leveren met minder warmte. Dit maakt ze ideaal voor veeleisende toepassingen zoals zwaar constructiewerk.
  2. Kosten: Borstelloze motorgereedschappen zijn doorgaans duurder dan geborstelde motorgereedschappen. Echter, de langere levensduur en lagere onderhoudskosten kunnen de initiële investering na verloop van tijd goedmaken.
  3. Makkelijk te gebruiken: Borstelloos motorgereedschappen hebben doorgaans geavanceerdere elektronische controllers en vereisen meer kennis en ervaring om te kunnen opereren. Overweeg uw niveau van expertise en ervaring voordat u een borstelloos motorgereedschap aanschaft.
  4. Batterijduur: Borstelloze motorgereedschappen zijn vaak ontworpen voor gebruik met oplaadbare batterijen, wat voor sommige gebruikers handig kan zijn, maar voor anderen de totale looptijd kan beperken.
  5. Sollicitatie: Borstelloze motortools zijn ideaal voor grote volumes, krachtige toepassingen met lange looptijden, efficiëntie, en duurzaamheid zijn belangrijk. Ze zijn misschien niet de beste keuze voor low-power, zeldzaam gebruik.

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en Peer76

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Ben toch eens verder gaan kijken. Schroef boormachine zijn er allerlei borstelloos.
Maar bijvoorbeeld een lamellenfrees bij makita zijn allemaal voorzien van 2polige motor. Nu weten we ook waarom anders waren ze er ook in borstelloze uitvoering. Die worden ook maar steeds kortstondig gebruikt en daar kunnen borstelloos dus niet tegen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.671
1.111
Riemst
Ik vind het een vreemde uitleg. Dat zou willen zeggen dat als je een zware machine niet voor licht werkzaamheden kan gebruiken. De cirkelzaag die tot 10 cm gaat kan je niet gebruiken voor een dunne spaanplaat want dan wordt die nauwelijks belast en zou dan dus oververhit kunnen raken.
Mij lijkt het eerder een probleem te zijn van gebrekkige koeling. Als je een machine kortstondig gebruikt gaat er telkens een stroomstoot door de wikkeling. De machine verrricht wel arbeid zonder dat ze echt draait (en dus kan koelen overde ventilar op de as). Hierdoor kan de machine zichzelf niet koelen wat tot oververhitting leidt. Mogelijk is de aanloopstroom en de koppelcurve van een borstelloze machine anders dan eentje met borstels.
Hier staat er uitleg over het verschil tussen een DC motor met en zonder borstels. Bij een borstelloze motor wordt de stroom geregeld door de electronica. Zelfs in stilstand kan er veel stroom gestuurd worden om een hoog aanloopkoppel te verkrijgen. Vermits de motor nauwelijks draait, wordt deze stroom bijna volledig in warmte omgezet. Wat fataal kan worden voor de motor.

Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Ik vind het een vreemde uitleg. Dat zou willen zeggen dat als je een zware machine niet voor licht werkzaamheden kan gebruiken. De cirkelzaag die tot 10 cm gaat kan je niet gebruiken voor een dunne spaanplaat want dan wordt die nauwelijks belast en zou dan dus oververhit kunnen raken.
Mij lijkt het eerder een probleem te zijn van gebrekkige koeling. Als je een machine kortstondig gebruikt gaat er telkens een stroomstoot door de wikkeling. De machine verrricht wel arbeid zonder dat ze echt draait (en dus kan koelen overde ventilar op de as). Hierdoor kan de machine zichzelf niet koelen wat tot oververhitting leidt. Mogelijk is de aanloopstroom en de koppelcurve van een borstelloze machine anders dan eentje met borstels.
Hier staat er uitleg over het verschil tussen een DC motor met en zonder borstels. Bij een borstelloze motor wordt de stroom geregeld door de electronica. Zelfs in stilstand kan er veel stroom gestuurd worden om een hoog aanloopkoppel te verkrijgen. Vermits de motor nauwelijks draait, wordt deze stroom bijna volledig in warmte omgezet. Wat fataal kan worden voor de motor.

Nee borstelloze machine kan niet tegen slag draaien, nog slag draaien zoals schroef er op hoogte of diepte indraaien. Het probleem doet zich vooral boor bij slagschroevendraaier omdat de schroeven precies op het oppervlak moeten komen te liggen ivm zwelling en die hoogte komt vrij nauw.

Als je met zaag dunne plaat zaagt word motor toch constant belast. Niet aan/uit/aan/uit. dat is waar volgens makita het probleem ligt ze zijn 3 keer langsgeweest in verschillende samenstelling en dat antwoord kreeg ik

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
531
33
Zweden-Delft
Vind die accu zagen maar net niks (alleen ervaring met Makita). Accu's heel snel op al bij zagen 4 cm hout laat staan 10cm(lijkt mij niet top voor je accu's). Dunne blad wil verlopen als die maar iets bot is. Als ik dan mijn oude 12 jaar lang intensief gebruikte ts75 gebruik een verademing, al is het snoer dan wel irritant.

Makita spul gaat bij mij niet kapot, maar ze worden wel veel warmer dan de borsteloze machines die ik van Festool heb. Overige componenten hebben daar ook invloed op. Vind ook raar dat ze doorbranden, moderne machines zouden toch voortijdig moeten uitschakelen?

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.