Makita freesmachine

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Beste mede-houtwurmen, heb van de week een Makita RT0700c freesmachine gekocht. Fijn apparaatje denk ik, maar heb een beetje hulp nodig ondanks dat ik op Google heb gezocht en op YT. Ten eerst.., heb een freesje (8mm.)erin gestoken tot die niet meer verder kon. Heb er even mee gefreesd, maar ik krijg het er niet meer uit!? Iemand een idee wat ik fout doe? Ten tweede.., heb op mijn zoektocht niet kunnen ontdekken waar die knop linksboven, achter het maatstreepje, (zie foto) voor is… B.v.d.
 

Bijlagen

  • 3A9EC305-7EB0-420D-9A6E-7C6308B6D697.jpeg
    3A9EC305-7EB0-420D-9A6E-7C6308B6D697.jpeg
    80,4 KB · Weergaven: 98
  • E991DC6B-0F2D-49B3-99E0-FB78DF5BE777.jpeg
    E991DC6B-0F2D-49B3-99E0-FB78DF5BE777.jpeg
    59,9 KB · Weergaven: 98

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb dezelfde en freesjes kunnen soms vast gaan zitten. Moer losdraaien en met een steeksleutel of iets dergelijks het freesje uit de as wrikken werkt tot op heden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als je de frees helemaal op de bodem drukt en je gaat daarna de spantang nog aandraaien, dan ga je de frees nog vaster drukken. Als je de frees er weer uit weet te krijgen, dan moet je er een gewoonte van maken om de frees iets aan te draaien, zodat hij wel klemt, maar je hem nog wel kan bewegen. Dan haal je hem een stukje terug voordat je de spantang helemaal vast trekt. Wat ook goed werkt is een passende o ring onder in de as te leggen, die zorgt er ook voor, dat je de frees weer los krijgt.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Klinkt als een goede tip, ga ik ook eens proberen! Heb regelmatig hetzelfde probleem met deze machine. Ook al een paar keer gehad dat een kantenfreesje er iets uitgleed, wat het werkstuk niet ten goede kwam..
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik had precies hetzelfde 'probleem' toen ik de Makita kocht. Moer losdraaien en een tikje tegen je freesje geven, dan valt het freesje er zo uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Met de 6mm spantang gebeurt mij dit nooit, met de 8mm heel soms. Inderdaad, zachtjes tikken helpt bij los maken.

Grootste verschil tussen de spantangen: de 8mm heeft 1 gleuf en de 6mm 4 gleuven, dat laatste 'lost' beter, maar vind ik ook betrouwbaarder klemmen.

Die knop waar je het over hebt, is volgens mij geen knop... toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Met de 6mm spantang gebeurt mij dit nooit, met de 8mm heel soms. Inderdaad, zachtjes tikken helpt bij los maken.

Grootste verschil tussen de spantangen: de 8mm heeft 1 gleuf en de 6mm 4 gleuven, dat laatste 'lost' beter, maar vind ik ook betrouwbaarder klemmen.

Die knop waar je het over hebt, is volgens mij geen knop... toch?
Nou, het binnenste van de “knop” kun je indrukken…. Bedankt voor je reactie. 👍
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb dezelfde frees, dat knopje doet niks in mijn beleving. Moet bekennen dat ik de handleiding niet heb gelezen (frees erin en aanzetten is me op de tast gelukt)
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik heb geen Makita frees maar hier staat een explosietekening van de basis. Ik denk dat de bovenkant van onderdeel 30 jouw knopje is.
Uit de omschrijving Makita Collar Hd. Pin maak ik op dat je hiermee de kopieerring in de zool ver-/ontgrendelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe en MartijnEHV

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Als mijn veronderstelling klopt, zou je een palletje o.i.d. onderaan de zuil in de zool moeten zien bewegen als je de knop indrukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dank je wel! Ik ga het proberen. Ook de anderen bedankt voor de reactie en meedenken. Wel raar eigenlijk dat zoiets niet te vinden is in de handleiding. Zelfs niks over die kopiëer-ring die wel in mijn Systainer bij mijn bestelling zit. Maar i.i.g. nogmaals bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
kijk hier eens naar: Dit gaat je problemen wel oplossen:

Super tip! Net even dit filmpje erbij gepakt en het uitgevoerd (zonder het smeermiddel want dat heb ik niet in huis). Hield het schuurpapier maar iets van 10 seconde in de frees en daarna een seconde of 20 op de spantang.

Freesje zit ook muurvast als ik hem vast draai, klein stukje gevreesd. Na het losdraaien zit het freesje helemaal los :)

Op 1 of andere manier gaat het wel wat tegen mijn gevoel in, ziet iemand hier een risico in?
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat Joop met zijn collet houder heeft gevonden is typisch voor alle collets, Ik remember dit van mijn klein Dremel tool, dat het dikwijls niet los wilde laten, en vond dat als Ik geen probleem had als Ik het gehouden (boortje of freesje en dergelijke) er verder in duwde het vrij kwam zonder enkel probleem.

Natuurlijk moest Ik wel maken dat het er verder ingedrukt kan worden, dit is belangrijk, de gereedschappen gaan er makkelijk in maar willen niet losgelaten worden bij de collet vingers, het is niet dat het te dik is, als in dat geval die dingen er moeilijk in zouden gaan, en dat is niet het geval.

Zo als Ik bijvoorbeeld een goed passent stuk met een schouder strak tegen een collet duwt en dan vast zet, Ik een probleem heb om dat er weer uit te trekken, zo daar moet Ik wel rekening mee houden.

Zolang je het freesje er dus verder in kunt duwen heb je geen probleem om het er weer uit te krijgen.1thumb.gif

Ik zou er nooit een laag van afschuren, volgens mij niet veilig en er is helemaal geen reden voor.
 
Laatst bewerkt:

Polder

Nieuw lid
5 mei 2021
4
4
Kop van Overijssel
Super tip! Net even dit filmpje erbij gepakt en het uitgevoerd (zonder het smeermiddel want dat heb ik niet in huis). Hield het schuurpapier maar iets van 10 seconde in de frees en daarna een seconde of 20 op de spantang.

Freesje zit ook muurvast als ik hem vast draai, klein stukje gevreesd. Na het losdraaien zit het freesje helemaal los :)

Op 1 of andere manier gaat het wel wat tegen mijn gevoel in, ziet iemand hier een risico in?
Is geen risico, de passing van de boring is gewoon net 1 a 2 honderdste aan de kleine kant. Niets om je zorgen over te maken. Al was deze een tiende of zo te groot, dan vang je dat nog makkelijk op met je conische ring. Das het grote voordeel van een conische klembus.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe en Tympy

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.