Makita DTM52Z multitool op accu kopen !?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.082
2.532
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste houtvrienden,

(groot)vaderdag komt er aan & er zijn helaas :love: nog gaten in mijn verzameling van makita LXT 18V

sinds vele jaren heb ik als multitool het instapmodel van Fein
doet het uitstekend, maar het snoer wurgt mij soms figuurlijk

hebben jullie ervaring met onderstaande machine ?
kwaliteit is het 1ste criterium

alvast dank voor de immers wijze raad, die ik hier mag ontvangen

noot:
ik heb reeds een lader + batterijen van makita LXT 18V
dus overstap naar een nieuw platform moet stevig onderbouwd zijn

Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
258
103
Delft
Goeiekope zaagblaadjes passen niet op hippe starlock machines. En gezien hoe kort die zaagjes meegaan vind ik starlock het echt niet waard. De dewalt multitool kunnen wel goedkope zaagjes op, en op termijn heb je de accu en lader er uit aan wat je op zaagjes bespaart.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.082
2.532
Goeiekope zaagblaadjes passen niet op hippe starlock machines. En gezien hoe kort die zaagjes meegaan vind ik starlock het echt niet waard. De dewalt multitool kunnen wel goedkope zaagjes op, en op termijn heb je de accu en lader er uit aan wat je op zaagjes bespaart.
toevallig heb ik ook 2 dewalts op 18V
je doelt bv op deze machine ?
die lijkt mij ook met starlock te werken, zoals mijn fein + de vermelde makita

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
250
108
Rijswijk
Ik heb de Makita ook.
Echt een hele fijne multitool. weinig trillingen (verhoudingsgewijs) en ook een redelijk stille machine.

De zaagblaadjes moeten inderdaad starlock zijn, maar die heeft ome Ali ook. Dus dat was voor mij doorslaggevend om toch deze machine aan te schaffen.
Bijkomend voordeel is dat starlock wel een betere connectie geeft waardoor de blaadjes niet snel afknappen, wat mijn vorige multitool wel deed

Enige twee nadelen zijn de redelijk brede kop, en bij mij is er een rubber afdichtring losgelaten. Heeft nog geen effect, maar die zal er voor een reden zitten

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
704
389
‘s-Hertogenbosch
Heb de lxt versie van m’n baas werkt perfect, had ik niet verwacht…. Voorheen de multimaster van fein met snoer, na 14 jaar intensief gebruik helemaal kort…..😭, de lxt versie gekregen. Voor privé de bekabelde versie aangeschaft omdat m’n stopcontacten ongeveer een meter uit elkaar zitten…. ( ouderwetse opvatting, accu’s verslijten) , maar ben er tevreden mee ook vanwege de constante power…
Lxt is oke, kabeltje ook 👍🏼

• Leuk

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
258
103
Delft
toevallig heb ik ook 2 dewalts op 18V
je doelt bv op deze machine ?
die lijkt mij ook met starlock te werken, zoals mijn fein + de vermelde makita

Ja die, heeft prima power, smalle kop en een handig wisselsysteem. Gebruikt 'open universeel' zaagjes. Ook goedkoper dan de makita opties. De niet starlock makita heeft dacht ik geen lampje, en een lampje op een multitool vind ik wel een must. Je zit toch altijd in een ellendig hoekje te werken met zo'n ding.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.082
2.532
Ja die, heeft prima power, smalle kop en een handig wisselsysteem. Gebruikt 'open universeel' zaagjes. Ook goedkoper dan de makita opties. De niet starlock makita heeft dacht ik geen lampje, en een lampje op een multitool vind ik wel een must. Je zit toch altijd in een ellendig hoekje te werken met zo'n ding.
ik vermoed dat je op de dewalt doelt
bij de makita DTM52Z lees ik het volgende
1748860431402.png
daarmee kan ik dus heel wat kanten uit
de fein die ik heb, is een instapmodel van 7 jaar oud met enkel de basis-starlock
makkelijk om mee te werken
maar dat snoer is voor mij regelmatig een strop
mesjes zijn niet goedkoop
maar de multitool gebruik ik te weinig om mij over de prijs zorgen te maken
ik reken het trouwens aan de klant door
en een duurder én beter 🤞 mesje is tijd, en dus geld gespaard

Bijlagen

• 1748860166379.png
    1748860166379.png
    5,4 KB · Weergaven: 5

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
210
21
Neede
De frustratie om starlock die ik bij de bovenstaande mensen lees deel ik, ik heb de machine ook en vind het een heel prettige machine. Maar zodra ik nieuwe zaagbladen moet kopen (wat toch wel vaker moet dan je initieel verwacht) baal ik altijd even. Maar, zoals je al zegt, met Starlock Max & Plus kan je aardig wat kanten op. Het is nogal een solide geheel, die aansluiting en ik heb al een paar keer zo'n Starlock Max blad gebruikt en dat is gewoon erg handig.

Daarnaast is het grootste voordeel wat ik van deze Makita vind dat hij niet enorm trilt. Niet zo lang geleden ben ik aan mijn huis alle stukken houtrot van de kozijnen weg gaan zagen met de multitool, en je kan er goed precies mee werken en hebt niet een compleet losgetrilde hand.

• Leuk

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
423
410
Grappig om te lezen.. volgens mij had ik de zelfde instap fein van 8 jaar geleden en heb afgelopen jaar de makita gekocht.. (Want ik heb ook het 18V systeem van makita dankzij een gratis batterij actie van een tijd geleden)

Makita is een mooie upgrade. Heb het zelf alleen nog maar gebruikt om wat houtrot uit kozijn te halen. Flink verschil. Trillingen zijn veel beter gedempt en het ligt me een stuk beter in de hand.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.082
2.532
Grappig om te lezen.. volgens mij had ik de zelfde instap fein van 8 jaar geleden en heb afgelopen jaar de makita gekocht.. (Want ik heb ook het 18V systeem van makita dankzij een gratis batterij actie van een tijd geleden)
Makita is een mooie upgrade. Heb het zelf alleen nog maar gebruikt om wat houtrot uit kozijn te halen. Flink verschil. Trillingen zijn veel beter gedempt en het ligt me een stuk beter in de hand.
mooi dit te lezen, @Robert_T,
vóór de fein had ik een metabo
enkel om de houten ramen op te schuren
de fein trilde minder
als de makita nog minder trilt, dan wordt het alleen maar aangenamer werken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.