Makita accu adapter

DennisN

Nieuw lid
3 jan 2025
4
4
Gelderland
Goedemiddag allen,

Weet iemand of er een goede adapter bestaat om een LXT Accu van Makita te kunnen opladen op een "Makita G" platform lader?
Zoiets als dit misschien? Maar dan wellicht niet van een chinese website? Tenzij er mensen zijn met goede ervaringen hiermee?

Ik heb op dit moment namelijk een G-serie DC18WA laadstation en heb nu een machine waar een 18 Volt LXT accu bij zit. Het liefst wil ik niet een nieuw station hoeven te kopen.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.328
1.019
Omgeving Leiden
Accus met een adapter gebruiken op een andere machine is één, maar accu's met een adapter opladen met een laadstation dat niet bij de accu hoort is héél wat anders.
Ik zou dat niet doen. Het kan goed gaan, maar ook goed fout.

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
87
11
Gelderland
Absoluut eens met de voorgaande commentaren: een moderne lader doet meer dan alleen laden, hij communiceert met de batterijmanagement-chip in de accu. Oftewel, als de accu zegt dat ie vol is, dan stopt de lader. Voor die paar tientjes wil je hier niet op besparen, een nieuwe accu is vele malen duurder!

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Een Makita LXT lader kost nog geen 30 euro, daar zou ik beslist voor willen knutselen ivm brandgevaar, levensduur accu etc.

jaap

Goede lader kun je ook veel meer accu's lees bereik opladen. Had ook 14,4 maar kan 18 volt lxt ook opladen. Afhankelijk van lader is dat mogelijk zijn er ook genoeg gebruikt lijkt me

DennisN

Nieuw lid
3 jan 2025
4
4
Gelderland
Bedankt voor jullie reacties. Ik was even op zoek naar ervaringen of het überhaupt kan of niet (en verstandig is). Of het nu veel of weinig kost, is het ook echt nodig? Voor de 1 is een paar tientjes veel, voor de ander niet. Dat de fabrikanten nieuwe features bedenken (zoals het "communiceren", actief koelen en temperatuur meten) voegt natuurlijk wat toe (ook aan de prijs..), maar wil dat dan ook zeggen dat het ook niet zonder die nieuwe snufjes kan werken op een oude of andere lader is hetgeen ik me dan afvraag.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.328
1.019
Omgeving Leiden
Om antwoord te krijgen op die vraag, zou ik Makita contacteren. Of gewoon doen wat je in je hoofd hebt en zien wat er van komt.
Meer dan een advies kan men hier niet geven.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.623
464
Dordrecht
Het is dus niet verstandig, het is een risico voor je accu's en het levert brandgevaar op en Makita gaat gewoon zeggen dat het niet kan, want die gaan, volledig terecht, nul risico nemen.
Hoeveel meer wil je weten?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.