Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb wel vaker gezien dat latten op de naad in gefreesd worden meestal is dit in 1 gang gedaan waardoor je gewoon een haaks latje erin kunt lijmen. Echter heb ik dit nog nooit gezien op een boot die niet daarna in de glasweefsel gezet wordt.
 
Een stoomkist maken en eiken of essen spantjes zelf stomen en er weer indrukken en klinken. Het beste is om niet alle spantjes tegelijk weg te halen maar om de beurt zodat je minder kans op vervorming hebt. Rechte latjes er in zoals eerder werd gesuggereerd zo ik nooit aan beginnen! Gewoon netjes restaureren en dat is zeker te doen. Zorg wel dat je minstens met zijn tweeën bent als je de spantjes gaat plaatsen. Alleen is dat geen doen en dat geldt natuurlijk ook voor het klinken zelf.
 

thorny

Nieuw lid
27 okt 2021
8
8
Amsterdam
Eindelijk weer eens een update:

- grote stukken rot zijn vervangen met nieuw mahonie van 2 cm dik

- De rotte naden zijn aangepakt door de naden eruit te frezen en deze op te vullen met strips van hardhout die op maat zijn gezaagd

- Boot heeft een nieuw dek gekregen van 18mm marine multiplex

- 2 nieuwe bilgepompen erin en accus

- Qua uiterlijk is de boot nu in 1 componenten lak gezet marineblauw met nieuwe antifouling

En zo zijn we weer 5 maanden verder. Jemig. Gisteren proefvaart gemaakt en dat ging top.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.