"Magnum Liverpool" tabakspijp

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Enkele maanden terug verzond ik nog eens een hoop Semois tabak naar enkele Amerikaanse pijprokers, iets dat ik in het verleden wel vaker gedaan heb.
Pas enkele weken later kwam een van hen erachter dat ik ook pijpmaker ben, en hij was meteen geintrigeerd.
Als grote kerel was hij op zoek naar een gróte pijp, hoe groter hoe liever.

Voor mij de perfécte gelegenheid om dat gigantische canadian-blok dat ik al jàren bewaarde, eindelijk om te zetten in een flinke pijp.

Gaandeweg kwam ik helaas bij een flinke sandpit uit in de tige, waardoor volledig glad afwerken geen haalbare kaart meer was. In overleg met de nieuwe eigenaar, kozen we voor een semi-gezandstraalde afwerking om toch zoveel mogelijk van de nerf op de kop te bewaren.

Het eindresultaat is de 2de Massis van dit jaar, naar goede gewoonte met bijhorende video.



1.jpg


11.jpg


13.jpg


2.jpg


4.jpg


7.jpg


9.jpg
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Enkele maanden terug verzond ik nog eens een hoop Semois tabak naar enkele Amerikaanse pijprokers, iets dat ik in het verleden wel vaker gedaan heb.
Pas enkele weken later kwam een van hen erachter dat ik ook pijpmaker ben, en hij was meteen geintrigeerd.
Als grote kerel was hij op zoek naar een gróte pijp, hoe groter hoe liever.

Voor mij de perfécte gelegenheid om dat gigantische canadian-blok dat ik al jàren bewaarde, eindelijk om te zetten in een flinke pijp.

Gaandeweg kwam ik helaas bij een flinke sandpit uit in de tige, waardoor volledig glad afwerken geen haalbare kaart meer was. In overleg met de nieuwe eigenaar, kozen we voor een semi-gezandstraalde afwerking om toch zoveel mogelijk van de nerf op de kop te bewaren.

Het eindresultaat is de 2de Massis van dit jaar, naar goede gewoonte met bijhorende video.



1.jpg


11.jpg


13.jpg


2.jpg


4.jpg


7.jpg


9.jpg
Canadian block? Welk hout is dat?
Vakwerk overigens, raw craft!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Canadian block? Welk hout is dat?
Vakwerk overigens, raw craft!
Canadian is een stijl van pijp, waaronder deze "liverpool" valt. Een "canadian block" is dus een bruyere blok in een bepaalde vorm.

Standaard blokjes bruyere komen in "ebouchon" en "plateaux", waarbij die laatste inhoudt dat de buitenzijde van de knol eraan zit:

briar_blocks.jpg


Voor dit type pijpen worden ebouchons in het MF type gebruikt, maar dan in extreme vormen. Dit is het blokje waarvan deze pijp gemaakt werd:
131928383_154853069338585_204397743520345003_n.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Heel mooi gemaakt. Het mondstuk is van eboniet denk ik en de kop van bruyere. De steel (als dat de naam is) is gezandstraald bruyere? hoe maak je die zwart?
 
  • Leuk
Waarderingen: massis

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.