MAGIK 38 nieuw leven geven

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
72
59
Hainaut
Enkele weken verlof, dus tijd voor een klein projectje tussen de werken heen.

Ik had nog een aandrijver liggen de Holz-Her ETZ en recent een Magik 38 bijgekocht. Van de Magik heb ik maar foto's beginnen nemen tijdens het opkuisen.
Hij was zoiezo nog in mooie staat.

Ik kan ook nog enkele foto's van de Holz-Her delen
1703785016526.jpeg 1703785061628.jpeg



Na beide grondig te bekijken en wat schuurwerk, heb ik besloten om de Magik voor mezelf te houden.

Daarom eerst deze zoveel mogelijk gedemonteerd en opgekuist. Zie foto's

1703784579180.jpg 1703784579115.jpg1703784579130.jpg 1703784579198.jpg 1703784579204.jpg 1703784579188.jpg

Ondertussen alles grondig gecontroleerd daarbij ook alle vuil en vet verwijderd. Op de laatste foto zie je ook twee loopwieltjes.
Deze werden vroeger gebruikt om houten latten aan te drijven voor een cirkelzaag. Die ga ik vervangen door 'standaard' wielen, ik zie dat die van de Holz-Her passen, dus ik ga eens het internet afspeuren waar ik die opnieuw kan beleggen of waar ik deze nieuw kan vinden voor een redelijke prijs.
 

Bijlagen

  • 1703784579180.jpg
    1703784579180.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
72
59
Hainaut
De dag erop heb ik alles opgeschuurd. Zelfs de bouten.

1703784579137.jpg1703784579171.jpg 1703784579160.jpg

Nadien alles afgeplakt en in het welgekende groene kleurtje gestoken, samen met enkele lichtgrijze accenten. Zie foto's..

1703784579100.jpg 1703784579092.jpg1703784579075.jpg 1703784579084.jpg


Voor het monteren alles terug mooi in het vet gezet. Ik heb enkel een probleempje met de vetnippels, ze zijn te groot voor mijn vetpomp connector. Moest iemand weten welke maat ik nodig heb?

1703784579050.jpg 1703784579055.jpg 1703784579061.jpg

Waarschijnlijk zal het even duren voor een volgende update. Ik moet ergens nog een magneetboor kunnen fixen zodat ik deze op de tafel van mijn frees kan bevestigen. De prijzen om te huren zijn mij iets te hoog.

Ook op gebied van elektronica moet ik deze nog even bekijken. Ik ben sterk aan het twijfelen of ik een frequentie regelaar of een omvormer ga gebruiken. Ik moet van 3x400V naar 3x240V.
Ik moet hierover nog wat meer uitzoeken...
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.636
1.079
Riemst
De dag erop heb ik alles opgeschuurd. Zelfs de bouten.

Bekijk bijlage 139129Bekijk bijlage 139132 Bekijk bijlage 139131

Nadien alles afgeplakt en in het welgekende groene kleurtje gestoken, samen met enkele lichtgrijze accenten. Zie foto's..

Bekijk bijlage 139134 Bekijk bijlage 139135Bekijk bijlage 139136 Bekijk bijlage 139137


Voor het monteren alles terug mooi in het vet gezet. Ik heb enkel een probleempje met de vetnippels, ze zijn te groot voor mijn vetpomp connector. Moest iemand weten welke maat ik nodig heb?

Bekijk bijlage 139133 Bekijk bijlage 139138 Bekijk bijlage 139139

Waarschijnlijk zal het even duren voor een volgende update. Ik moet ergens nog een magneetboor kunnen fixen zodat ik deze op de tafel van mijn frees kan bevestigen. De prijzen om te huren zijn mij iets te hoog.

Ook op gebied van elektronica moet ik deze nog even bekijken. Ik ben sterk aan het twijfelen of ik een frequentie regelaar of een omvormer ga gebruiken. Ik moet van 3x400V naar 3x240V.
Ik moet hierover nog wat meer uitzoeken...
Normaal gezien heb je geen omvormer nodig. Je moet de motor enkel in driehoek aansluiten in plaats van ster. Tenzij het een motor is van 3 x 400/ 3 x 660. Maar dat is niet zo waarschijnlijk.
Ombouw van ster naar driehoek doe je door de koperen plaatjes op de aansluitklemmen te verleggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.036
Hier hebben we het in een ander draadje al over gehad, dit is een dahlandermotor met dus 2 toerentallen, die gemaakt is voor 3 x 220 v. Als je die dus wil gebruiken, moet je hem dus 3 x 220 voeden. LMO misschien een domme vraag, maar je hebt een holzer aandrijver die geschikt is voor jouw 3 x380v stroomnet en dan ga je die andere aandrijver opknappen. Die je dus niet zonder extra voorzieningen kan gebruiken. Was het niet logischer geweest om de holzer op te knappen?
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
72
59
Hainaut
De Magik was in een betere staat en heeft een meer hoekig model. Omdat er meer opkuiswerk was aan de Holz-Her. Ik had gehoopt dat ik enkel de motor kon wisselen. Maar de aansluiting op de transmissie is toch net iets anders.

Ik ben sinds kort bezig aan een project met een frequentieregelaar voor de frees op mijn lurem combine waar de aandrijver opkomt.
Voor die heb ik reeds een 3G3JX-A4022 EF. 2 motoren ga ik verzwaren naar 2.2KW met 3PK. De poulie aanpassen van de freesmotor, zodat ik mijn max toerental verhoog naar 7000.
De motor voor de zaag wordt verwijdert. Ik heb een aparte zaagtafel die ik veel praktischer kan benutten.

Als ik in de kast een extra frequentieregelaar plaats voor de aandrijver, kan ik de snelheid regelen via een potentiometer en extra drukknop. Zo heb ik alles samen op het stuurbakje.

Eenmaal ik daaraan begin, zal ik hierover een topic starten. Ik heb hier geen ervaring in, maar ik denk dat het wel mogelijk is als leek. Zolang ik de nodige schema's en voorbeelden volg.
Over sommige dingen moet ik nog de nodige navraag doen, zoals de rembalast en de reactors..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.636
1.079
Riemst
Een frequentieregelaar gaat geen oplossing zijn om aan 3 x 400 Volt te raken. De uitgangsspanning van een frequentieregelaar kan nooit hoger zijn dan de ingangsspanning. Wil je een Dahlandermotor van 400 Volt op een net van 3 x 220 (zoals bij jou in de regio gebruikelijk is) moet je een trafo plaatsen. Hetzelfde geldt voor de freesmotor. Een driefasige frequentieomvormer gaat zeer waarschijnlijk niet werken omdat deze toestellen of monofasig, of 3 x 400 Volt zijn.
Als je toch een frequentieregelaar wil gebruiken op de aandrijver kan je de motor vervangen door een gewone motor met vast toerental. De twee toerentallen van de Dahlander heb je immers niet meer nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.036
Hij heeft 3 x 380. Maar zijn aandrijver is 3 x 220. Die kan hij dus op een 1 x 220 in, 3x220 uit regelaar laten werken. De motoren van de meeste aandrijvers zijn niet universeel. Als je dus de motor op 3 x 380 wil gebruiken, moet je hem opnieuw laten wikkelen. Je kan hem niet simpel uit wisselen.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
72
59
Hainaut
Hij heeft 3 x 380. Maar zijn aandrijver is 3 x 220. Die kan hij dus op een 1 x 220 in, 3x220 uit regelaar laten werken. De motoren van de meeste aandrijvers zijn niet universeel. Als je dus de motor op 3 x 380 wil gebruiken, moet je hem opnieuw laten wikkelen. Je kan hem niet simpel uit wisselen.
Klopt dat heb ik ondervonden. Op het eerste zicht waren de diameters en dergelijke hetzelfde maar bij de Magik kon ik eenvoudig de kop/motor lossen van de transmissie via inbusbouten. Eenmaal je de aandrijver van de arm loskoppelde kon je aan die inbusbouten.
Bij de Holz-Her zitten op die plaats geen bouten. Dus de motor wisselen was geen optie.

Ik ga het omvormen naar 3x230 oplossen via een frequentieregelaar, moet wel lukken. Ik heb een site gevonden die kant en klaar voorgeprogrammeerde systemen aanbied voor een betaalbare prijs. Ondertussen reeds contact genomen met de verkoper.

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
72
59
Hainaut
Vandaag verder gedaan en de aandrijver met arm op de tafel van de combine gemonteerd.

Eerst even gekeken waar we deze best zouden monteren, dit is het dus niet geworden..1703867722795.jpg

Eenmaal de juiste plaats gevonden heb ik alles uitgezet. Ik heb geen magneetboor dus maar vanuit de vrije hand eerst een gat van 8.5mm geboord. Daarna M10 draad getapt.
1703867722806.jpg 1703867722786.jpg

Dan de bouten erin en de arm gemonteerd.
1703867722777.jpg 1703867722772.jpg


Tussendoor de arm van de afscherming voor de vlakschaaf gemonteerd. Nu zoeken voor de afschermingkap zelf. Deze heb ik nergens liggen1703867722766.jpg

Volgende is de elektronica..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.