Mafell mt 55 en nieuw hier 👈🏻

San83grun

Nieuw lid
22 apr 2021
5
0
Groningen
Beste,


Ik heb vandaag mijn tweede Mafell aanwinst binnen gekregen. MT55 en vervangt mijn ts55 van festool.
Omdat ik merkte dat mijn ts55 wat moeite had met schulpen.
Ik merk wel dat de Mafell erg stroef over de geleider heen gaat. Ik ben al wat bezig geweest met het afstellen. Maar nog steeds loopt het niet zo soepel als de ts55.
Is dit gewoon nieuwigheid?
Ook mis ik het losse snoer wat festool heeft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn festool-invalzaag kan ik meer of minder tegen de geleider doen klemmen met een verdraaibaar excentrisch wieltje
heeft mafell dat niet ?
stroef ? zit er iets tussen ? zoniet, wat glijmiddel er op - parafine of zelfs harde zeep
 

San83grun

Nieuw lid
22 apr 2021
5
0
Groningen
Ja dit kan ik wel instellen. Het gaat
Mij er meer om of er meer Mafell oud gebruikers van festool hier tegenaan zijn gelopen. Ik weet nog niet of de Mafell de beste keuze is geweest. Of ik toch niet de nieuwe ts55 f had moeten kopen. Het viel mij gelijk op dat de zaag niet zo soepel gaat. Nadat ik het de zaag goed op de
Geleider had afgestemd.
Maar op het eerste oog ziet de Mafell er wel goed uit.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
De Mafell is een uitstekende machine. Zou je geen zorgen maken. Een beetje kaarsvet er op smeren en hij gaat vast als de brandweer. Is gewoon nieuwigheid.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Heb je de machine niet te strak afgesteld op de rail?
Ik heb met de mafell geen enkel probleem.
Als je hem nieuw hebt gekocht zou ik toch even informeren bij de leverancier.
 

San83grun

Nieuw lid
22 apr 2021
5
0
Groningen
Nadat ik de zaag nieuw uit de verpakking heb gehaald. Heb ik deze een 20x of meer
Over de geleider heen getrokken. Dit om het goed af te stellen voordat ik de strip inzaag. Dus net zoals
Ik dat bij mijn oude zaag deed. Maar zie foto het verbaast mij dat de verf er gelijk van af gaat. Vandaar de vraag hier. Misschien is het normaal en hebben alle gebruikers met een Mafell dit :)

Het zelfde is bij de kick back stop. Dit zit
Zo raar... of doe ik iets fout? Bij festool
Zit de zaag dan echt vast. Hier stoot je tegen het klemmetje aan.8C9EDB82-7644-4F25-B794-7273DB4EF682.jpegAC993F5F-CB4E-4366-BF70-2B5BE7C413C7.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Ik heb ook een Mafell. Die verf zou wel het laatste zijn waar ik mij druk om maak. Dat zwarte wigje op de tweede foto is het gene waarmee je de klemming van de zaag op de rail kan instellen. Wat ik op die eerste foto zie, kan ik niet plaatsen. Die van mij is denk ik 2,5 jaar oud en heeft geen kickbackstop. Is dat klemmetje niet gewoon een simpele zaagstop?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Dat klemmetje, de anti kick back, moet je denk ik andersom monteren. Hendeltje aan de buitenkant van de rail.
Het zorgt er alleen voor dat de zaag niet naar achter kan lopen wanneer je invalt.
 

San83grun

Nieuw lid
22 apr 2021
5
0
Groningen
Ik heb het idee dat ik het heb gemonteerd zoals het moet. Gaat mij er meer om dat ik het niet mooi op elkaar past. Vandaar dat ik de vraag stel. ;) Ik ga er maar eens een paar stukjes mee zagen.
 

Bijlagen

  • A2861B3A-689C-4C5B-ACEF-5521D68C5349.jpeg
    A2861B3A-689C-4C5B-ACEF-5521D68C5349.jpeg
    39,3 KB · Weergaven: 37
  • 97FB2704-E60A-49ED-B374-7E9115FFF49C.jpeg
    97FB2704-E60A-49ED-B374-7E9115FFF49C.jpeg
    72,3 KB · Weergaven: 39

San83grun

Nieuw lid
22 apr 2021
5
0
Groningen
Ben ik zoek nog een rail van 110 maar zie dat bosch de zelfde rail heeft. Dan koop ik toch geen Mafell meer? Of zit hier toch nog wat verschil in?

Ps bedankt voor de tot nu toe gegeven reacties!
E324C426-C149-473B-B87B-1C4AD09D1C7B.png
 

Bijlagen

  • DD9C4C77-1079-4E12-BD8E-F3D45939C460.png
    DD9C4C77-1079-4E12-BD8E-F3D45939C460.png
    127,2 KB · Weergaven: 30

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Hoop niet dat ik je topic hier mee hijack.
Ik heb vandaag ook de mafell Mt 55 cc binnen gekregen. Prachtige solide machine.

Bij het lezen van de manual (ja echt, heb hem gelezen). Hebben ze het over een spouwmes. In het Engelse gedeelte riving knife. Dat je deze bij invallen eraf moet halen en nog wat zaken.
Ik las toch overal dat dit er helemaal niet op zit. Kan hem ook niet ontdekken.
Ik heb ook niet het idee dat de manual voor meerdere apparaten geschreven is ( meerdere versies ofzo).
Dus ik vind de toevoeging in de handleiding wel erg apart...?

Iemand een idee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
209
13
Belgisch Limburg
Hoop niet dat ik je topic hier mee hijack.
Ik heb vandaag ook de mafell Mt 55 cc binnen gekregen. Prachtige solide machine.

Bij het lezen van de manual (ja echt, heb hem gelezen). Hebben ze het over een spouwmes. In het Engelse gedeelte riving knife. Dat je deze bij invallen eraf moet halen en nog wat zaken.
Ik las toch overal dat dit er helemaal niet op zit. Kan hem ook niet ontdekken.
Ik heb ook niet het idee dat de manual voor meerdere apparaten geschreven is ( meerdere versies ofzo).
Dus ik vind de toevoeging in de handleiding wel erg apart...?

Iemand een idee?
Ik heb die gebruikshandleiding net ook even gedownload en vluchtig bekeken, die veiligheidswaarschuwingen zijn blijkbaar een copy-paste van vorige handleidingen, er staat ook een stuk in over de onderste beschermkap, die bij een invalzaag ook niet aanwezig is. En dat stuk van het spouwmes alleen verwijderen voor invalsneden en daarna terugplaatsen slaat ook nergens op. Toen festool nog een vast spouwmes op de invalzagen had, had mafell al een verend spouwmes op haar machines, dat niet verwijderd hoefde te worden (de zogenaamde "flipkeil")
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
In die link staat ook niets over een riving knife bij de mt55cc.
Zo raar waarom dit dan in de handleiding vermeld staat.
De plaatjes die laten zien wat alles is, staat ook niks op van een riving knife.

Als het een copy paste van een oude manual is...zou kunnen.
Dacht even door de lange levertijd dat er ondertussen ook een nieuw model was 😀
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.