Hoi Mathijs,
Ik heb er hier al eens een reviewtje over geschreven, misschien heb je m al gezien, maar misschien nog niet.
http://www.woodworking.nl/showthrea...ell-Lo50-Festool-OF1010-of-toch-Bosch-GMF-GOF
Samengevat heb ik mixed feelings, het is een uiteraard een goed gebouwde solide machine zoals je van Mafell gewoon bent. Het model gaat echter al een tijdje mee (10jaar ofzo?) en is m.i. enigszins gedateerd.
De machine is ontzettend "rechts" georiënteerd, als links poot merk ik dit continue. (De variant van Festool heeft dat een stuk minder.)
De stangen van de parallel geleider zijn erg kort/de geleider neemt veel plaats in, een sierrandje frezen is geen probleem, wil je iets verder van de rand dan kom je snel tekort. Ook zijn de stangen taps naar het einde toe en kan je de laatste cm niet gebruiken. De geleider komt wat plastic en blikkerig over, maar werkt wel goed.
De fijnafstelling (1/10 mm's) is goed mee te werken, maar de grove afstelling werkt met een plastic aanwijzertje dat je moet ijken met een op het label geprint lineaaltje.
Het is lang niet zo gammel uitgevoerd als bij goedkope frezen maar de (blauwe) Bosch doet dat toch beter lijkt me.
Al met al is het een goede frees en samen met de GOF en OF1010, de top 3.
Van de andere kant, is dit de duurste frees in deze klasse en of die dat ook echt waarmaakt, meh.
Ik zou graag een frees zien die deze 3 combineert.