Mafell Erika roltafel instellen

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik heb een Erika 70ec en heb onlangs de roltafel erbij gekocht. Alleen krijg ik deze niet precies genoeg afgesteld.

De roltafel zou normaal gezin perfect gelijk moeten liggen met het tafelblad van de Erika. Alleen is er niet genoeg "afstelmarge" voorzien om dat te doen.
De rail waarop de tafel glijdt biedt enkel afstellen van de hoogte en afstellen van de hoek in 1 richting aan.

Ik kan de hoek van de roltafel slechts naar omhoog aanpassen, niet naar omlaag waardoor deze niet gelijk kan liggen met het tafelblad.
De rail zit al op de laagste mogelijke positie (de schroeven om de hoogte aan te passen zijn helemaal los) en dan nog steekt de roltafel boven het tafelblad uit.

Zoals je ziet op de foto staat de roltafel best wel nog scheef. Hierdoor zijn mijn snedes niet meer perfect haaks.
Ik kan het wel omzeilen door te zorgen dat mijn stuk hout zeker het tafelblad goed raakt door druk uit te oefenen, maar dit lijkt me toch ver van ideaal.

Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee en weten hoe ik dit kan oplossen?



IMG_6037.jpg
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Bedankt voor de link Jimbo, die filmpjes van mafell heb ik al eens bekeken maar zijn helaas geen oplossing.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De roltafel bij een dergelijke machine wordt doorgaans een héél klein beetje hoger dan de machinetafel gesteld. Los daarvan zou je wel het bereik moeten hebben om hem gelijk te stellen mocht je dat willen / zit je nogal op de uitersten van de afstelmogelijkheden....
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ter vergelijk: roltafel paneelzaagcombi gesteld door firma
 

Bijlagen

  • A2FA0411-BDFB-4C82-B1E6-5F0039810DC2.jpg
    A2FA0411-BDFB-4C82-B1E6-5F0039810DC2.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 84
  • BB57F692-9882-4883-9FC0-E186F6D35A74.jpg
    BB57F692-9882-4883-9FC0-E186F6D35A74.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
ja in jou foto is die inderdaad hoger, maar wel recht/parallel met de zaagtafel ingesteld (neem ik aan). Ik krijg mijn roltafel wel hoger maar niet parallel met de zaagtafel. dat is wel nodig omdat anders mijn zaagsnedes nie helemaal haaks zullen zijn.

In mijn foto is die bout om de hoek in stellen helemaal los en dan nog is de hoek te groot. Dus lager krijg ik hem niet.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Kan je mss de hele roltafel wat losbouten en dan een tikkie naar boven tikken?

Eventueel met wat geknipt blik (cola-blikje ofzo) ertussen om evenwijdig stellen met het zaagtafelblad?
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb ook al een en ander opgelost met shims gesnede uit colablikjes... Maar ken de machine in kwestie niet dus kan je niet verder helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.