Mafell AD 160, E400.-?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.282
563
Eanske
ingoogni.nl
Ik zie bij de oosterburen een Mafell AD 160 vlak/vandikte bankje uit 1997 te koop staan voor E399.- Is die dat waard? Ik heb echt geen idee.

Op zich ben ik op het moment niet geinteresserd in een koop en al helemaal niet in 3 uur over de 'Autobahn' jakkeren. Wat me wel aanspreekt is de afmeting van het apparaat. Handzaam en kompakt.

 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.876
2.682
Gaanderen
Volgens mij dezelfde als de Bosch. Werden in dezelfde fabriek gemaakt. Het is een soort "cult" machine. Goede kwaliteit, maar het blijft een oude machine en het is geen gietijzer.
Persoonlijk vind ik het bedrag veel te hoog voor zo'n oude machine, maar ik dacht dat het wel betaald werd.
bosch sho 160 vlakvandiktebank (nieuwstaat) met een nog veel gekkere prijs.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
406
115
Zuidoost Brabant
Heb er ook zo één, kostte mij tegen de €500 een jaar of 4-5 geleden
De stofafzuiging ontbreekt vaak, die is wel handig om erbij te hebben
De Bosch SHO160 is identiek

Er is ook een maat groter, de Mafell AD280 (= Bosch SHO280), en die komt ook in krachtstroom
Heb deze zelf ooit verkocht hier
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.282
563
Eanske
ingoogni.nl
De stofafzuiging ontbreekt vaak,
Dank je voor de info.

Geheel terzijde, al verder orienterend loop ik eigenlijk steeds tegen het zelfde probleem aan, ik heb geen breedte nodig. 140 - 160 mm is zat. Dus kom je in het "goedkopere" segment. Om een of andere reden denken de makers dat als je een smalle machine wilt je dus ook een korte machine wilt. Bijvoorbeeld de Shinko bij Dictum. Bij de grote kun je er aan de zijkanten een "rekje" uit het plateau trekken voor langere planken, bij de smalle niet :( (ja, er is van alles op, aan, bij te knutselen)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.876
2.682
Gaanderen
Smalle vlakbanken zal je hier niet snel vinden. Er zijn er wel enkele gemaakt in een grijs verleden, maar daar moet je dan wel tegen aanlopen.
Er is wel een kleinere vandikte bank, die is van Proxon de breedte schat ik op 70mm. De vlakbank is 80 mm.
Deze zijn wel voor de modelbouw.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.839
778
Enschede, Twente
In de VS was er na de oorlog een flink groeiend diy gebeuren, met zeker naar huidige maatstaven erg goed gereedschap. Een van de merken was Craftsman, volgens mij huismerk van de Searsketen en postorderwinkel. Ze hadden ook een smalle schaafbank met flinke tafels, solide gietijzer.
In Europa gelegerde amerikaanse soldaten kochten die spullen voor hobbygebruik (speciaal tarief via de militaire winkel, geloof ik). Misschien is van die machines nog wat te vinden in bijvoorbeeld Duitsland (zuid, dat was hun zone), wellichte via de Duitse ebay.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.