Machine voor 65mm douglass spieën te zagen (15x5m)

tim_oo

Nieuw lid
30 sep 2020
3
1
Met welke machine zou ik het best douglas hout van 65mm hoog zagen?
Zijn balken van 5m, kunnen evt in stukken van 1.5m gelaakt worden.

Is voor de spieën te maken voor schuinte van een dak.

Mijn invalzaag gaat niet zo diep.
Zou ik dat op mijn Makita 2704 tafelzaag doen, of een nieuwe cirkelzaag kopen of?
 

tim_oo

Nieuw lid
30 sep 2020
3
1
gezaagd 😇
Mal? Ze moeten allemaal anders gezaagd worden. Ene moet 10cm aflopen over 5m, de andere 8cm over 5m enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hitachi CU9. Die gaat daar op zijn sloffen door. Dat is een werkje voor een hand cirkelzaag voor timmerwerk (zoals mijn Hitachi). Op stationaire machine gaat dat gezien de afmetingen moeilijk worden.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Precies, die machine heb ik ook ooit gekocht voor het grotere werk, ik gebruik 'm niet vaak maar komt dan wel goed van pas. Goed vasthouden als je 'm aanzet :)
In dit geval zou ik een mal, hulpstuk maken voor dit doel. Even nadenken, dan verder eenvoudig uit te voeren, of door een ander laten doen, dan kun je zelf weer over iets anders nadenken.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Tot welke diepte gaat je invalzaag? Als het restant niet meer dan 10 mm of zo is kun je een gleuf zagen aan één kant en dan met de handzaag (meestal kleinere breedte) die laatste 10 mm doorzagen.

Alternatief is een geleidelat van 65 mm breed zetten op de zijde waar je niet afneemt en die van beide kanten volgen met de parallelgeleider.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Lijkt me toch dat dit op een lintzaag prima gaat, zeker als je de balken zoals je aangaf in stukken van 1,5m zaagt
 

meubeldessin

Nieuw lid
17 sep 2021
1
0
Moordrecht
Zagen langs een balk ( vastmaken met 2 lijmklemmen) . Als je zaag niet zo hoog ingesteld kan worden je hout omdraaien en de andere kant zagen. Als je spieën wilt zagen kan dat op de zelfde manier.
als je korten spieën wilt zagen neem je een plaatje multiplex waar je aan de linkerkant de vorm van de spie uitzaagt. je maakt eerst de spieën op lengte en dan leg je het hout met de nerf in de zaag richting.
Als je een spie gezaagd hebt draai de het hout om en zo kan je meerdere spieën zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.