Machinaal slijpen met diamant stenen/schijven

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vorig jaar had ik ze al eens gezien op een beurs in Engeland, een slijpmachine met diamant slijpstenen. Een houtdraaier die demo's gaf, sleep er zijn gereedschap op en was er erg enthousiast. Nu zag ik ze bij toeval op de site van Magma, niet alleen voor de gewone werkbank slijpmachines, maar ook voor de Tormek. Na wat zoeken vond ik een filmpje van Cuttermasters, heeft iemand ervaring of kennis van het machinaal slijpen met diamant stenen? Dat het veel minder warmte ontwikkeld en met gemak hardmetaal slijpt lijkt me een prachtig voordeel.

jaap

 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het er wel interessant uitzien. Misschien dat ik me binnenkort eens laat verleiden om er een of twee aan te schaffen voor m'n Creusen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Reuzeinteressante stenen. Geen angst voor oververhitting, snel, geen geklieder, geen vonkenregen.

Wat ik mij afvroeg en waar ik tot nu op het web geen antwoord op vond, is wat de levensduur is van deze diamandstenen resp CBN stenen.
Wel vond ik dat beide typen (diamand en CBN) min of meer vergelijkbaar in prijs zijn.

(Als die levensduur lang zou zijn, zou dat het einde hebben betekend van nat en langzaam slijpen lijkt me. Echter, ik vrees dat de levensduur tamelijk kort is, maar door de heel snelle afname en wat andere gemakken, economisch toch interessant voor de industrie. Minder voor een amateur of voor een beitelslijper die de steen af en toe en slijpuren van wat minder belang zullen zijn. Zit het zo?).

Kortom: Weet iemand iets over levensduur?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De levensduur van een slijpsteen en in dit geval specifiek met diamant is niet zo 1,2,3 vast te stellen. Dit schrijft DMT er over op haar website:

How long will the diamond last on my stone?
The life of the diamond is a factor of how often you use your stone and how well you take care of it. If diamond stones are properly maintained, meaning they are kept clean and stored dry, they can last a long time. Diamond stones will, however, not last forever. For those that use stones on a daily basis and maintain them properly, the diamond will likely last for a few years. For those that use them less frequently, it’s likely the stone will last from ten to twenty years.

How do I know when my diamond stone is worn out?
First clean your stone thoroughly to ensure that it is not clogged with buildup. Stones can be cleaned with a toothbrush and an abrasive household cleaner. If after the stone is cleaned you are still experiencing problems, test the stone on the side of an old glass jar. Rub the stone against the glass to see if it leave scratches or frosts the glass. If you see evidence of scratches or frost, there are still diamonds left on your stone that can be used for sharpening.


Of misschien moeten we het Paul Sellers vragen?

jaap
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik heb een Diasharp 6" 'fine' plaat en een 'extra fine'. Blijkbaar heb ik de 'fine' behoorlijk mishandeld omdat ongeveer 75% van een plaat fijner slijpt dan de 'extra fine'. Het was in een periode gebeurd toen ik nog niet zo veel verstand had van slijpen en ik in de waan was dat diamant stenen onverslijtbaar zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb mij niet heel erg verdiept in boornitride. Ik heb mijn info (voornamelijk) van de website van Peter Child. Let wel, hij verkoopt CBN stenen, dus heeft er wellicht een commercieel belang bij om ze zo gunstig mogelijk voor te stellen. Mijn ervaring is echter dat deze firma door de bank genomen adequate en accurate informatie en voorlichting geeft.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat Jaap hier citeert klinkt zeer bemoedigend.

Merkwaardig dat ze relatief onbekend zijn. Althans, ik wist niet van het bestaan (dat is niet het zelfde natuurlijk:)). Ik heb wat matige ervaring met de levensduur van de "gewone platte" diamantsteen, ofschoon ik misschien die steen - net als klaasjandiederik hier boven schrijft - mishandelde door gebrek aan ervaring.

Ik was van plan voor mijn werkbankslijpsteen de koele Norton te kopen, maar .... ik ga nu eerst beter naar de diamant en CBN kijken.

Mvg
klaas0639
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat Norton op pagina 263 van de door jou aangehaalde brochure zegt vind ik wel interessant: dat diamant vooral gebruikt wordt voor (harde) non-ferro materialen (vanwege de reactie tussen ijzer en diamant - dat kun je verwachten als je ijzer en koolstof bij grote (plaatselijke) hitte samenbrengt...), en CBN voor ferro materialen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.