Machinaal slijpen met diamant stenen/schijven

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vorig jaar had ik ze al eens gezien op een beurs in Engeland, een slijpmachine met diamant slijpstenen. Een houtdraaier die demo's gaf, sleep er zijn gereedschap op en was er erg enthousiast. Nu zag ik ze bij toeval op de site van Magma, niet alleen voor de gewone werkbank slijpmachines, maar ook voor de Tormek. Na wat zoeken vond ik een filmpje van Cuttermasters, heeft iemand ervaring of kennis van het machinaal slijpen met diamant stenen? Dat het veel minder warmte ontwikkeld en met gemak hardmetaal slijpt lijkt me een prachtig voordeel.

jaap

 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het er wel interessant uitzien. Misschien dat ik me binnenkort eens laat verleiden om er een of twee aan te schaffen voor m'n Creusen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Reuzeinteressante stenen. Geen angst voor oververhitting, snel, geen geklieder, geen vonkenregen.

Wat ik mij afvroeg en waar ik tot nu op het web geen antwoord op vond, is wat de levensduur is van deze diamandstenen resp CBN stenen.
Wel vond ik dat beide typen (diamand en CBN) min of meer vergelijkbaar in prijs zijn.

(Als die levensduur lang zou zijn, zou dat het einde hebben betekend van nat en langzaam slijpen lijkt me. Echter, ik vrees dat de levensduur tamelijk kort is, maar door de heel snelle afname en wat andere gemakken, economisch toch interessant voor de industrie. Minder voor een amateur of voor een beitelslijper die de steen af en toe en slijpuren van wat minder belang zullen zijn. Zit het zo?).

Kortom: Weet iemand iets over levensduur?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De levensduur van een slijpsteen en in dit geval specifiek met diamant is niet zo 1,2,3 vast te stellen. Dit schrijft DMT er over op haar website: