Maatmeubilair slaapkamer

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
3
16
Ik lees al vele jaren mee op het forum maar waag me nu ook aan het delen van een eerste project tussen dit ‘top-woodworking-geweld’, met een bang hart weliswaar.

Ik maakte eerder al kleine inbouwkasten, zwevende legplanken/bureau en een schouwombouw. Ik heb geen opleiding of eerdere ervaring; ik leer vooral via youtube, het lezen op fora en dingen proberen en durven falen. Wat me drijft is het plezier iets met de handen te maken naast een job die vooral het hoofd aanspreekt (en opslorpt) en de verbaasde blikken als je als vrouw met je gedetailleerde zaagplan bij de houthandel staat.

Alle projecten tot nu toe zijn gemaakt met een invalzaag, frees, verstekzaag en goede lijmklemmen.

Hier wil ik jullie meenemen in het grootste project tot nu toe: maatmeubilair in de slaapkamer. Ik startte met de inbouwkleerkast die later geflankeerd wordt door een radiatoromkasting met kleine bergruimte links en rechts.

Ik tekende de kast uit op papier i.f.v. een zaagplan voor de lokale houthandelaar. De projecten in het verleden werden gaandeweg 'au fur et à mesure' ontwerpen en zelf gezaagd. Gegeven de omvang van het project wou ik wel dat de grootste panelen voor me op maat werden gezaagd.

Eens de gezaagde panelen er waren heb ik uren en uren 'gedeuveld' met een simpele deuvelmal. Ging eigenlijk behoorlijk goed. Na alles droog gepast te hebben, heb ik uren en uren geschuurd, geprimerd, geschuurd, gelakt, etc. MDF is ontzettend mooi af te werken maar vraagt erg veel tijd en geduld.

Dit weekend heb ik alle corpussen gemonteerd, op de sokkel bevestigd en de verlichting aangesloten. In elke corpus zitten led-profielen met cobs van 5 mm ingefreesd. Per kastdeur is er een sensor die de ledstrip laat aangaan bij het openen van de kast.

Next up: de zijkanten van de kast en deuren afwerken. De deuren worden wit gelakt met een ingefreesde handgreep van de grond tot ongeveer 1 meter hoogte. Hier wordt een messing strip in verwerkt aan de achterkant voor wat contrast.

Als er interesse is, houd ik jullie verder op de hoogte.


IMG_20240411_080520.jpg1718622993636.jpg1718622993614.jpgIMG_20240616_192141.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.178
558
Moordrecht
Waarom bang hart? dit ziet er toch meer dan prima uit? Troost je met de gedachte dat 80% hier amateur is en dat we enthousiastelingen zijn. Perfectie zit in jouw hoofd, een ander vindt er meestal weinig van.
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
3
16
Het bange hart is allicht ingegeven door de eerste keer iets publiek maken en de niet altijd ondersteunende opmerkingen uit de omgeving ('daar begin je toch niet aan').

En perfectie. Da's misschien nog de grootste uitdaging tot nu toe in dit project. Niet in de valkuil lopen van overdreven focus op kleine imperfecties die iemand anders allicht niet opvallen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.341
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
met een bang hart
ik zie dat je voor hout een groot hart hebt

MDF is ontzettend mooi af te werken maar vraagt erg veel tijd en geduld
je hebt groene mdf genomen
die is stabieler dan de gewone
beide kan je mét een grondlaag kopen
bespaart enorm veel tijd
je hoeft die oa niet te schuren
In elke corpus zitten led-profielen met cobs van 5 mm ingefreesd. Per kastdeur is er een sensor die de ledstrip laat aangaan bij het openen van de kast.
nu wil ik wel iets van jou leren
heb je mij de links naar die bewegingsmelder + strips ?

je bent al 5 jaar lid
aarzel niet om jouw regio in je profiel te zetten
misschien nodig je binnenkort een collega voor wat tips op de koffie uit, of omgekeerd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.908
2.702
Gaanderen
Ziet er prima uit. In je eigen werk weet je waar de onvolkomenheden zitten, en die zie je zelf het beste.
Valt andere vaak nog niet eens op.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
309
121
Zuid Holland
ik zie dat je voor hout een groot hart hebt


je hebt groene mdf genomen
die is stabieler dan de gewone
beide kan je mét een grondlaag kopen
bespaart enorm veel tijd
je hoeft die oa niet te schuren

nu wil ik wel iets van jou leren
heb je mij de links naar die bewegingsmelder + strips ?

je bent al 5 jaar lid
aarzel niet om jouw regio in je profiel te zetten
misschien nodig je binnenkort een collega voor wat tips op de koffie uit, of omgekeerd
Ik zou dit eerder met een reed relais doen. Magneetje en een relais. Magneetje in deur en zodra die weggetrokken wordt weet je dat je moet schakelen.

@topicstarter: ik ben een paar jaar amateurprutser en vind dit echt wel keurig. Netjes dus :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Eliane

hdv

Post veel
24 nov 2019
897
468
Noord-Veluwe
Als je LED-strips infreest, zorg er dan wel goed voor dat de warmte weg kan. Niet dat LED nu echt heet wordt, maar toch zorgt de warmte die de LEDs produceren ervoor dat hun leeftijd flink bekort wordt. Zeker in een kast kan dat van belang zijn. En al helemaal als er een afdekkap wordt toegepast. Zelf plak ik LED-strips vaak op een strip aluminium alvorens ik ze monteer. Dat is immers een heel goede warmtegeleider.
 

Eliane

Nieuw lid
6 jun 2019
3
16
Dank je voor reacties en input allemaal - heel fijn.

Wat betreft de vragen:

- Belg inderdaad - dichtbij de Franse grens. Ik vul het aan in mijn profiel. Wie weet wie dan op de koffie komt.

- De strips lopen i.f.v. warmtegeleiding inderdaad in een alu profiel. Na lang zoeken vond ik bij een lokale handelaar profielen van amper 10x10 mm. Dat past perfect bij de 5 mm COB leds. Het zijn eigenlijk opbouwprofielen maar mits precies frezen vallen ze helemaal weg in het oppervlakkig.

1718716443447.jpg

- Dit zijn de leds: 5mm COB LED strip extra warm wit 2700 kelvin. Grote lichtopbrengst en goede kleurechtheid (wel zo handig bij het kiezen van blauwe of zwarte sokken). Ik heb een dimmer gemonteerd omdat het niet de bedoeling is dat de ganse kamer verlicht wordt bij het openen van een kastdeur.

- Dit zijn de schakelsensors: Aan-Uit kastdeur IR sensor voor LED verlichting 4A (48W 12V | 96W 24V). Ze zitten ingefreesd in een kleine nokje onderaan de kast - niet gecentreerd maar wat dichter richting de kant van de kast die het eerst licht vangt wanneer de kastdeur open gaat. Er zit een miliseconde vertraging op de schakeling en dit compenseert perfect. De sensoren zijn plug en play.

IMG_20240618_073548.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.