Lurem combi (Optal 26) of Holzstar "losse machines" of....; input / ervaringen gezocht

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Nadat ik een paar jaar terug redelijk "uitgeklust" was heb ik mijn Hammer machines verkocht. Nadien zijn we verhuisd van een 200 jaar oude boerderij naar een "nieuwbouwwoning" van 50 jaar oud. Grote klussen hoeven hier niet meer, maar ik merk toch dat ik graag weer wat wil gaan klussen met houtjes.
Ik ben al een beetje aan het rondneuzen geweest want het budget staat geen Hammer's meer toe (heeft ook geen zin, gezien de beschikbare klusruimte).
Wat ik zoek is een kwalitatief goede (kleine) formaatzaag, vlak-vandiktebank en stofafzuiging. Langgatboor en/of frees is leuk maar geen must.
Het budget is max 3500 euro.
Enige ervaringen met de volgende opties zouden me zeer welkom zijn:

- Lurem combi machine (5 in 1), een nette gebruikte Optal 26 staat te koop voor 2850 euro
- Holzstar vlak-vandiktebank en losse zaagtafel
Beide op 220 V beschikbaar
Bij beide uiteraard nog een stofafzuiger maar dat moet geen al te groot probleem zijn.

Mocht ik (noodgedwongen) toch naar 380 V moeten houd ik rekening met ongeveer 400 euro aan installatiekosten; dus dat gaat van m'n budget af...

Hebben jullie ervaringen, andere opties, etc. etc. die me verder op weg kunnen helpen?

veel groets,
Erik
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
ik heb 2 jaar geleden een robland 310 combi gekocht voor 3k.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snel nog kleiner zou willen dan 310mm voor de vvd, maar dat zou je zelf kunnen overwegen natuurlijk :)

de keuze in 380V machines is op de tweedehands markt toch wel een flink stuk groter en de motoren lopen wat rustiger, dus voor een 400e is dat wat mij betreft een makkelijke keus, maar wellicht ook een beetje afhankelijk wat je kan vinden wat combi bank.

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk tot je beschikking?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
formaatzaag, vlak-vandiktebank. Langgatboor en/of frees is geen must.
Het budget is max 3500 euro.
Enige ervaringen
- Lurem combi machine (5 in 1), een nette gebruikte Optal 26 staat te koop voor 2850 euro
- Holzstar vlak-vandiktebank en losse zaagtafel
de mogelijkheden zijn beperkt

nieuw zit je bij robland aan 5.700 voor een 260
bij tendotools aan 4.200 voor een 250
zonder dat ik mij over de prijs/kwaliteit uitspreek

dus waarschijnlijk wordt het 2dehands

dat lurem nog actief was, wist ik niet
40 jaar geleden een goede naam
vandaag ?
wisselstukken & service ?

2dehands is er een ruim aanbod van robland combi's in belgië
hardenberg is een eindje bollen
maar de roblanden zijn hier beterkoop dan in nl

of aparte (tafel)modellen ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Geen ervaring met het merk, maar ziet er op het eerste zicht degelijk uit en lijkt me het bekijken zeker waard voor die prijs:

Paolini S150 Formaatzaag met afzuiger
€ 1.950,00
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor jullie reacties en tips; ben d’r nog niet uit maar het lijkt er wel sterk op dat ik in ieder geval toch maar vast de voorbereidingen voor krachtstroom in gang moet gaan zetten…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.