Lurem c210b, jack of all trades, master of none?

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Ik heb een Lurem geërfd en ik ben die nu aan het opknappen: nieuwe bushings, nieuwe lagers binnenkort, nieuwe wieltjes (als ik er vind), nieuwe messen.

Nu vroeg ik me af hoe precies die is. Kan die op tegen een zaagtafel van bv. Dewalt met een workbench errond? ivm schulpen bv? Een zaagslede gebruiken lijkt me niet mogelijk, maar is geleider goed te gebruiken en precies? ik wil sowieso het trukje van Fred toepassen.

Speaking off: die geleider stafen lijken me niet 100% recht. het zijn geen afwijkingen van een milimeter maar ze zijn na enkele verhuizen niet meer 100% recht. Zal dit problemen opleveren?

En zijn er mensen die hun combine hebben en toch aan stofafzuiging doen?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
611
57
Provincie Zeeland
Lurem is echt een prima machine in de basis. Wel is zo'n 210b natuurlijk niet de jongste meer, dus sommige principes zijn wat achterhaald. Een nieuw langsgeleidertje van bijvoorbeeld Axminster is wel handig.

Ik heb een c260n gehad waar ik zelf, op het zaaggedeelte, een stofafzuiging gemaakt had.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
611
57
Provincie Zeeland
Ik heb nu trouwens ook weer een Lurem. CB310SL. Heerlijke machine. Zoals gezegd Lurem is gewoon goed. Inderdaad jammer dat het niet meer bestaat.
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
@CSK , bedoel je zo'n geleider ?: Nieuwe machine in de schuur!!

Ik weet dat je de machine niet meer hebt, maar heb je een close-up van het stuk onderaan de tafel? Deze foto, maar dan van onder getrokken.

En welke langsgeleider gebruik je daar? die ziet er ook niet origineel uit.

@ZotVanHout , ja dat vermoeden had ik al :) Dat is ook redelijk makkelijk op te lossen. De frees is ook redelijk makkelijk af te zuigen. De zaag, da's een ander paar mouwen maar dat kan van boven.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
611
57
Provincie Zeeland
Hoi, dat was weer al een andere Lurem van me, Former 260s. Ook een hele fijne machine. Maar daar zat geen geleider bij, vandaar dat ik er één zelf gemaakt heb. Voor jouw machine zal je ook de koker waar een dergelijke geleider op schuift moeten maken. Axminster geleiders is een geleider en koker. axminster fence
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
Ziet er kick ass uit!

Klopt het dat je het achterste deel "los" laat liggen op de plaat?

Ik heb wel zo'n geleider als in deze topic, maar dan uiteraard wat ouder en onhandiger. Ik heb een beetje dezelfde bedenkingen als Dries ivm de stabiliteit, en dus de nauwkeurigheid.
 

Techre

Actieve deelnemer
26 nov 2020
46
7
of je de kant van de "slider pad" , bovenaan de linkse tekening, of je die los op de tafel laat liggen of dat je ze altijd, zoals op de foto, vastklemt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.