Luidsprekers van Honingboom en Wengé

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
196
240
Nadat ik een jaar of 5 geleden een mooie stam Honingboom op de Rondhoutveiling had gekocht en ik planken van 52mm had laten zagen, besloot ik een paar weken geleden aan de slag te gaan met het bouwen van een paar luidsprekerboxen. De planken hadden de laatste 2 jaar op mijn droogzolder liggen nadrogen (een droogapparaat houd mijn houtvoorraad op een luchtvochtigheid van 50%) dus het hout was klaar op te verwerken.
Het ontwerp heb ik uit het Duitse zelfbouwblad HobbyHifi, het heet Vitral100 en heeft units van Visaton (laag/midden met titanium conus) en een Mundorf AMT (Air Moptioneel Transformer) voor de hoge tonen. Ik heb het ontwerp aangepast aan de dikte van de planken: 25 mm voor de buitenkant en 19mm voor de binnenplanken.
De kast heb ik in elkaar gelijmd met domino’s, de voor en achterkant zitten in een sponning met flexibele montagekit omdat het werken van het hout anders een probleem wordt. De bovenkant is in verstek verlijmd met de zijkanten en verstevigd met “ splinters”.
De foto’s spreken denk ik voor zich.
Ik ben erg tevreden met de geluidskwaliteit. het geluid is gedetailleerd, rustig, transparant, de bas is verrassend diep en het hoog helder. Ze zijn niet bedoeld om om feestjes loeihard mee te draaien, dan zal de laag-midden unit het te zwaar krijgen. Maar voor huiskamerniveau zijn ze perfect (vind ik).
Hierbij wat foto’s:
20241214_104558_Original.jpeg20241225_142216_Original.jpeg20241229_154134_Original.jpeg20241227_102038_Original.jpeg20241229_154748_Original.jpeg20250101_093943_Original.jpeg20250108_140702_Original.jpeg20250108_140634_Original.jpeg20250108_140654_Original.jpeg20250108_141112_Original.jpeg

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
62
27
Naarden
Wat leuk, nog een Hobby Hifi lezer! En de TI100 is inderdaad een prachtig luidsprekertje, zelfs bijna zonde om in te bouwen. Ik heb lang geleden een center speaker gebouwd met 2x TI100 en een MHT12 in het midden, toen ze nog niet zo lang op de markt waren en ik zelf amper wist wat ik aan het doen was. Ben je toevallig ook actief op zelfbouwaudio.nl?

Heel mooi resultaat, die 'splinters' geven er ook een mooi effect bij.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
829
37
Drenthe
Dat is een zeer fraai resultaat. Mooi hout en netjes uitgevoerd.
Toevallig dat ik onlangs wat filmpjes van Soundblab en DIY Audio heb bekeken. Die werken lang niet zo netjes! Soundblab past vaak vilt en wol toe. Heb jij dat ook toegepast?

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
196
240
Wat leuk, nog een Hobby Hifi lezer! En de TI100 is inderdaad een prachtig luidsprekertje, zelfs bijna zonde om in te bouwen. Ik heb lang geleden een center speaker gebouwd met 2x TI100 en een MHT12 in het midden, toen ze nog niet zo lang op de markt waren en ik zelf amper wist wat ik aan het doen was. Ben je toevallig ook actief op zelfbouwaudio.nl?

Heel mooi resultaat, die 'splinters' geven er ook een mooi effect bij.
Nee, ik ben (nog) niet actief op zelfbouwaudio.nl. Bedankt voor de tip!

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
196
240
Dat is een zeer fraai resultaat. Mooi hout en netjes uitgevoerd.
Toevallig dat ik onlangs wat filmpjes van Soundblab en DIY Audio heb bekeken. Die werken lang niet zo netjes! Soundblab past vaak vilt en wol toe. Heb jij dat ook toegepast?
Dank! Deze kasten hebben vanbinnen achter de speakers dempingsmatten van een soort vilt op de wanden. Sommige ruimten zijn daarnaast gevuld met een synthetische wol zoals ook in het ontwerp aangeveven. Ik heb in het verleden veel met wol gewerkt in de transmissionline kasten die ik heb gebouwd en heb daar ook hele goede ervaringen mee. In dit geval heb ik me maar gewoon aan de beschrijving van het ontwerp gehouden en synthetische wol gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.