Louvre luiken voor buiten maken

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
6
10
zevenaar
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum en relatief nieuw in het werken met hout (wat standaard klussen daargelaten).
Voor mijn woning wil ik graag louvreluiken gaan maken van Meranti met een frame maat van 80x56mm
Nu ben ik beniuwd welk type verbinding ik hier het beste kan gebruiken in de hoeken. Deuvels, lamellen of een ander advies.

Voor nu ben ik uitgegaan van deuvels. (zie bijgevoegde schets)
Tevens de vraag welke lijm hiervoor geschikt zou zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!

Bijlagen

• louvreluik .jpg
    louvreluik .jpg
    72,8 KB · Weergaven: 86

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
260
102
Almen aan zee
Ik zou toch voor iets meer verbinding gaan op de hoeken, (open) pen en gat bijvoorbeeld
Geeft flink meer stabiliteit dan deuvels of lamellen

1719415165483.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.221
3.396
Gaanderen
Ik sluit me aan bij Marcel. Het maakt ook uit of deze louvre luiken er voor de sier opzitten of ook regelmatig moeten scharnieren. Als je toch deuvels of domino's gebruikt neem dan hardhouten en geen beuken deuvels of domino's. Beuken is voor binnen hardhout, voor buiten.
Vergis je ook niet in het werk om die luiken af en toe te schilderen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.720
3.376
Kan prima met hardhouten deuvels 19 of 20mm. Je kan beter de liggers tussen de staanders maken. Zoals je het nu hebt getekend komen ze er op en onder.

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
17
55
Gelderland
Hier een mooi filmpje hoe een pro dat doet.
Hier plaatsen ze de bovenste ligger bovenop de staanders om te voorkomen dat water in het kops hout van de staanders kan dringen.

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
6
10
zevenaar
Jullie ook bedankt heren!
Esthetisch wil ik het ook wel strak hebben dus vandaar de voorkeur om het blind te doen.
Wat betreft de liggers heb ik het aangehouden zoals ze de luiken bij deze woningen (Groothuisbouw) ook verkopen. Verder zie ik inderdaad ook wel vaak dat de bovenste ligger bovenop de staanders komt ivm waterafvoer. De onderste zou dan inderdaad ertussen geplaatst kunnen worden.

Ik ben mij zeker bewust van het schilderen... Helemaal omdat ik 40 luiken moet maken.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
6
10
zevenaar
Inmiddels zijn we wat verder en heb ik de 40 luiken gemaakt. Nu komt het volgende punt waarbij ik ze moet gaan lakken. De voorkeur is spuiten vanwege de hoeveelheid werk.
Welke lak leent zich het beste om middels hvlp of lvhp te spuiten? Kan hier weinig over vinden.

Bijlagen

• 2242e686-1861-480b-a32b-ecaa39b4f4ff.jpeg
    2242e686-1861-480b-a32b-ecaa39b4f4ff.jpeg
    93,9 KB · Weergaven: 56
  • 88ebc6d1-b78e-49df-bd65-7e27aa37921d.jpeg
    88ebc6d1-b78e-49df-bd65-7e27aa37921d.jpeg
    176,5 KB · Weergaven: 52
  • f45011ab-bb14-4500-af7e-080428ef8963.jpeg
    f45011ab-bb14-4500-af7e-080428ef8963.jpeg
    142,5 KB · Weergaven: 51
  • cbd38c3e-d74b-435c-8d2c-b6c5b5e562b7.jpeg
    cbd38c3e-d74b-435c-8d2c-b6c5b5e562b7.jpeg
    127,4 KB · Weergaven: 52

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.523
2.257
Terkaple
www.woodworking.nl
Lak is wel lastig, dat ligt op het hout en als het gaat werken krijg je kleine haarscheurtjes en dringt er water in. Dan is de enige reparatie om het kaal te halen, wat bij louvre luiken geen pretje is.

Op de moderne manier zou ik ik ze met impregneer epoxy behandelen en daar een blanke beschermlak van De IJssel overheen spuiten, maar dat is wel een klus om het strak te krijgen.

Mijn advies, neem eens contact op met Ron van Zaltbommel van Home - Hout-Olie.nl . Hij zal je iets van impregneerolie en verbeterde houtolie adviseren denk ik. Dat fris je 1 keer per jaar op met een lapje olie en dan blijft het een leven lang goed. Daar waar olie in het hout zit, komt geen water en dus geen schimmel of rot.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.840
820
Antwerpen
achteraf is iedereen slimmer, maar je had beter eerst afgewerkt en dan in elkaar gezet denk ik. Nu blijven kwetsbare gedeeltes waarschijnlijk onbehandeld omdat je niet meer in alle kieren kunt spuiten.

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
202
6
naarden
we hebben ze in het verleden vaak gegoten/gedompeld in een bak zodat er overal lekker verf / lak in kon trekken. Na het dompelen met een rollertje/ kwast de lopers weghalen en ff n kwartier boven de bak laten hangen. Schroefogen erin op de plek van de scharnieren en een stuk draad om vast te pakken. Werkt perfect.
Tweede er derde laag HVLP; gaat niet zo hard en dus beheersbaar. Dwars ophangen dan kun je er het beste bij.

• Leuk
Waarderingen: HaJo1

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
6
10
zevenaar
Lak is wel lastig, dat ligt op het hout en als het gaat werken krijg je kleine haarscheurtjes en dringt er water in. Dan is de enige reparatie om het kaal te halen, wat bij louvre luiken geen pretje is.

Op de moderne manier zou ik ik ze met impregneer epoxy behandelen en daar een blanke beschermlak van De IJssel overheen spuiten, maar dat is wel een klus om het strak te krijgen.

Mijn advies, neem eens contact op met Ron van Zaltbommel van Home - Hout-Olie.nl . Hij zal je iets van impregneerolie en verbeterde houtolie adviseren denk ik. Dat fris je 1 keer per jaar op met een lapje olie en dan blijft het een leven lang goed. Daar waar olie in het hout zit, komt geen water en dus geen schimmel of rot.

jaap
Bedankt voor je input Jaap!
Het is alleen wel de bedoeling dat er een kleurtje op komt. Wellicht zonde van het Meranti maar dat vinden we wel het beste passen bij de woning.
Ik zal iig contact opnemen met Ron om eens te horen of hij daar ook in kan voorzien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.