Louvre luiken voor buiten maken

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
3
1
zevenaar
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum en relatief nieuw in het werken met hout (wat standaard klussen daargelaten).
Voor mijn woning wil ik graag louvreluiken gaan maken van Meranti met een frame maat van 80x56mm
Nu ben ik beniuwd welk type verbinding ik hier het beste kan gebruiken in de hoeken. Deuvels, lamellen of een ander advies.

Voor nu ben ik uitgegaan van deuvels. (zie bijgevoegde schets)
Tevens de vraag welke lijm hiervoor geschikt zou zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!
 

Bijlagen

  • louvreluik .jpg
    louvreluik .jpg
    72,8 KB · Weergaven: 29

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
165
66
Almen aan zee
Ik zou toch voor iets meer verbinding gaan op de hoeken, (open) pen en gat bijvoorbeeld
Geeft flink meer stabiliteit dan deuvels of lamellen

1719415165483.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ik sluit me aan bij Marcel. Het maakt ook uit of deze louvre luiken er voor de sier opzitten of ook regelmatig moeten scharnieren. Als je toch deuvels of domino's gebruikt neem dan hardhouten en geen beuken deuvels of domino's. Beuken is voor binnen hardhout, voor buiten.
Vergis je ook niet in het werk om die luiken af en toe te schilderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Kan prima met hardhouten deuvels 19 of 20mm. Je kan beter de liggers tussen de staanders maken. Zoals je het nu hebt getekend komen ze er op en onder.
 

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
7
1
Gelderland
Hier een mooi filmpje hoe een pro dat doet.
Hier plaatsen ze de bovenste ligger bovenop de staanders om te voorkomen dat water in het kops hout van de staanders kan dringen.
 

HaJo1

Nieuw lid
26 jun 2024
3
1
zevenaar
Jullie ook bedankt heren!
Esthetisch wil ik het ook wel strak hebben dus vandaar de voorkeur om het blind te doen.
Wat betreft de liggers heb ik het aangehouden zoals ze de luiken bij deze woningen (Groothuisbouw) ook verkopen. Verder zie ik inderdaad ook wel vaak dat de bovenste ligger bovenop de staanders komt ivm waterafvoer. De onderste zou dan inderdaad ertussen geplaatst kunnen worden.

Ik ben mij zeker bewust van het schilderen... Helemaal omdat ik 40 luiken moet maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.