Loungebank op de vlonder, welk hout

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Hallo,

Mijn eerste post op dit forum. Ergens in de komende weken wil ik een loungebank maken voor op mijn vlonder, naar een ontwerp van de Praxis. Vrij rechttoe rechtaan. In het ontwerp wordt steigerhout gebruikt maar dat wil ik niet, ik wil wat anders. In eerste instantie wilde ik kastanjehout maar dat is qua formaat niet te vinden (20x190x2500). Voor eiken geldt hetzelfde tenzij ik meer dan 1000 euro kwijt wil zijn voor het hout. Ik wil echter rond de 500/600 zitten. Nu heb ik een hoop houthandels gemaild over vers gezaagd eiken wat qua formaat en prijs bij mijn wensen past maar dat is dus vers. In de mail zeggen de meeste houthandels dat je het voor buitenmeubels kan gebruiken maar dat het nog wel gaat werken. Heb ook nog naar hardhout gezocht maar dan kom je qua formaat en prijs op dat Angelim uit maar dat is niet te gebruiken voor meubels.

Dus mijn vraag: Kan ik daarvoor vers gezaagd eiken gebruiken of werkt dat teveel? Heb geen zin om volgend jaar een nieuwe bank te maken (wel zin, geen geld) Hij komt op de vlonder te staan (bijna) vol in de wind en zonder afdak. Anders wordt het denk ik Douglas wat ik qua prijs gedroogd kan kopen.

Bedankt voor het meedenken!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Versgezaagd eik is niet iets om meubels van te maken.
ik stel voor om Douglas te nemen (geschaaft)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je kan ook nog naar Robinia kijken om te gebruiken. Ideaal voor buiten en een mooie uitstraling.
In dit topic kan je vanaf post 15 zien wat ik ervan gemaakt heb.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Je kan ook nog naar Robinia kijken om te gebruiken. Ideaal voor buiten en een mooie uitstraling.
In dit topic kan je vanaf post 15 zien wat ik ervan gemaakt heb.
Ik heb ook naar Robinia gekeken maar kan die in mijn benodigde formaat (20 cm breed) maar op 1 plek vinden en daar is die niet op voorraad. Een ander formaat planken is mij wat teveel werk met uitzoeken hoe ik de zaaglijst aan moet passen.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Versgezaagd eik is niet iets om meubels van te maken.
ik stel voor om Douglas te nemen (geschaaft)
Daar neig ik nu ook naar ja. In het ontwerp gaat het om 29mm dik steigerhout. Ik zie bij mij in de buurt bij een houthandel waar ik al eerder (tevreden) hout heb gehaald het juiste formaat Douglas voor een zachte prijs maar dan 32 mm dik. Lijkt me overkill maar ben niet goed bekend met de sterkte van Douglas. Enig idee wat wijsheid is?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb ook naar Robinia gekeken maar kan die in mijn benodigde formaat (20 cm breed) maar op 1 plek vinden en daar is die niet op voorraad. Een ander formaat planken is mij wat teveel werk met uitzoeken hoe ik de zaaglijst aan moet passen.
Zoveel werk zal het toch niet zijn om de breedte van de planken aan te passen? Even een uurtje aan de keukentafel met pen en papier, en je hebt je zaaglijst compleet. Dat zou ik liever doen, dan hout halen wat je eigenlijk niet wil.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb ook naar Robinia gekeken maar kan die in mijn benodigde formaat (20 cm breed) maar op 1 plek vinden en daar is die niet op voorraad. Een ander formaat planken is mij wat teveel werk met uitzoeken hoe ik de zaaglijst aan moet passen.
20 cm is een meer dan gemiddelde breedte
bovendien, hoe breder je gaat, hoe duurder per cm breedte
als het moeilijk is om je zaaglijst aan te passen, neem dan breedtes van 20:2 = 10 of iets minder
vermenigvuldig je aantal breedtes met 2
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Zoveel werk zal het toch niet zijn om de breedte van de planken aan te passen? Even een uurtje aan de keukentafel met pen en papier, en je hebt je zaaglijst compleet. Dat zou ik liever doen, dan hout halen wat je eigenlijk niet wil.
Normaal ben ik heel besluitvaardig en weet ik gelijk wat ik wil. Nu na lang nadenken toch maar deze optie, Robinia planken van 10 cm breed ipv 20. Zoveel impact op de zaaglijst heeft dat ook weer niet...

Dan wel de vraag, waar te kopen? Moet ik bij Robinia ook opletten of het vers gezaagd is of niet? Als iemand een adres weet in Zuid/Noord-Holland of een goede die thuisbezorgd dan hoor ik het graag. Zie online wel bijvoorbeeld deze maar ik heb geen idee of dit goed is. Geen ervaring met online hout bestellen. Ruw is prima, ga het toch schuren maar of het goed is, geen idee.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Normaal ben ik heel besluitvaardig en weet ik gelijk wat ik wil. Nu na lang nadenken toch maar deze optie, Robinia planken van 10 cm breed ipv 20. Zoveel impact op de zaaglijst heeft dat ook weer niet...

Dan wel de vraag, waar te kopen? Moet ik bij Robinia ook opletten of het vers gezaagd is of niet? Als iemand een adres weet in Zuid/Noord-Holland of een goede die thuisbezorgd dan hoor ik het graag. Zie online wel bijvoorbeeld deze maar ik heb geen idee of dit goed is. Geen ervaring met online hout bestellen. Ruw is prima, ga het toch schuren maar of het goed is, geen idee.
Ik wil toch even melden dat het een heel verschil is om te werken met robinia of douglas.
Douglas is veel zachter en bewerkt veel meer als steigerhout. Ook is het in dezelfde maten te verkrijgen.
Robinia is prachtig maar werkt veel meer en is veel harder. Je zult dus veel meer moeten letten op het stuk hout.

Als je dat wilt (en kan) dan is dat natuurlijk helemaal prima en krijg je een fantastisch meubel. Maar voor een beginner is douglas makkelijker.

Ik hoop dat je robinia kiest trouwens en er veel aandacht aan besteed :)

Succes!
Dirkjan
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik wil toch even melden dat het een heel verschil is om te werken met robinia of douglas.
Douglas is veel zachter en bewerkt veel meer als steigerhout. Ook is het in dezelfde maten te verkrijgen.
Robinia is prachtig maar werkt veel meer en is veel harder. Je zult dus veel meer moeten letten op het stuk hout.

Als je dat wilt (en kan) dan is dat natuurlijk helemaal prima en krijg je een fantastisch meubel. Maar voor een beginner is douglas makkelijker.

Ik hoop dat je robinia kiest trouwens en er veel aandacht aan besteed :)

Succes!
Dirkjan
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet volkomen nieuw, ben nu circa een jaar bezig. Onder andere mijn vlonder, schuurtje en buitentafel gemaakt van oa Iroko/Bankirai/Azobe. Verder is Robinia wel nieuw maar het is een vrij makkelijk ontwerp wat ik moet maken. Hoef bijna alleen op maat te zagen, zitten maar weinig gekke zaagsnedes in het ontwerp. Mijn idee was om het niet te behandelen (alleen te schuren als ik ruw koop) en het grijs te laten worden. Is dat verstandig of is een behandeling echt nodig? Volgende vraag: Als planken 20 breed zijn doe ik normaal gesproken met 4 schroeven vastmaken, maar 10 breed dan waarschijnlijk maar met 2 (aan elke kant 1). Is dat slim of gaat het hout dan raar doen? De bedoeling is dat ik een euromunt tussen de planken als speling houdt.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet volkomen nieuw, ben nu circa een jaar bezig. Onder andere mijn vlonder, schuurtje en buitentafel gemaakt van oa Iroko/Bankirai/Azobe. Verder is Robinia wel nieuw maar het is een vrij makkelijk ontwerp wat ik moet maken. Hoef bijna alleen op maat te zagen, zitten maar weinig gekke zaagsnedes in het ontwerp. Mijn idee was om het niet te behandelen (alleen te schuren als ik ruw koop) en het grijs te laten worden. Is dat verstandig of is een behandeling echt nodig? Volgende vraag: Als planken 20 breed zijn doe ik normaal gesproken met 4 schroeven vastmaken, maar 10 breed dan waarschijnlijk maar met 2 (aan elke kant 1). Is dat slim of gaat het hout dan raar doen? De bedoeling is dat ik een euromunt tussen de planken als speling houdt.
Robinia hoef je niet te behandelen. Wordt inderdaad grijs maar blijft super sterk. Laatst nog een dikke paal uit een oude speeltuin gehaald. Zelf het spinthout was kneiterhard geworden. Door de uv straling denk ik.
Qua schroeven kan ik je niet veel advies geven. Dat ligt aan de constructie. Denk er aan dat je rvs of speciaal gecoate schroeven gebruikt. (De outdooor variant van dynaplus bijvoorbeeld)
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
TYmG1LT.jpg
U350LHe.jpg


Dit is het uiteindelijk geworden. Gewoon van Douglas. Randjes heb ik nog gefreesd en binnenkort ga ik hem schuren/beitsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.