Loskrijgen meeneemcenter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Kun je dat wat beter uitleggen? Die 3 boutjes zit volgens mij het achterdeksel mee vast. Dat houdt op zijn beurt weer het lager op zijn plek in de behuizing. Daar zit de draadspindel door heen en die zit geborgd door het handwiel. Dat deel hoeft dus niet uit elkaar om de meedraaiende center te verwijderen.
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Kun je dat wat beter uitleggen? Die 3 boutjes zit volgens mij het achterdeksel mee vast. Dat houdt op zijn beurt weer het lager op zijn plek in de behuizing. Daar zit de draadspindel door heen en die zit geborgd door het handwiel. Dat deel hoeft dus niet uit elkaar om de meedraaiende center te verwijderen.

Ja, inderdaad. Wie weet is het toeval dat hij nu wel loskwam, mogelijk een gevolg dat de kruipolie meer verspreid is geraakt? Er zat ook nog een klein boutje op het plaatje dat de behuizing afsluit. Zie de foto. Ik begrijp niet helemaal hoe het allemaal precies werkt, maar misschien speelt dat ook een rol. Nog tips door wie ik de kogellagers kan laten vervangen? Ik wil het zelf niet verpesten. Andere optie is om een ander meedraaiend center mc3 aan te schaffen. Ik zie dat Axminster dit niet verkoopt, alleen HBM en Huvema. Of zie ik iets over het hoofd? Wederom veel dank voor alle moeite en know-how!
 

Bijlagen

  • 20230825_102227.jpg
    20230825_102227.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Dat gat dat je op je foto ziet is om te smeren. Je bank heeft vermoedelijk geen kogellager, maar een glijlager. Af en toe een drupje naaimachine of andere dunne olie er in. Een nieuw meedraaiend center bij hbm kost 3 tientjes plus de verzendkosten. Deze van nieuwe lagers voorzien kost vermoedelijk minder dan de helft. Dat is afhankelijk van wat er aan lagers in zit. Maar dan moet je het wel zelf aanpakken.
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Aha, verhelderend, maar toch nog verwarrend. In een van de eerdere foto's is het binnenwerk van de meedraaiend center te zien. Daarin zitten kogeltjes. Ik ging er vanuit dat ik die moet vervangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ja de kogellagers in je meedraaiend center moet je vervangen. Je hebt nu het vet deksel er af gehaald. Als je nu de rest schoonmaakt met bijvoorbeeld wasbenzine, dan zie je dat er vermoedelijk een borgring, het lager in het huis houd. Het kan ook zijn, dat dit door het deksel zelf wordt gedaan. Maar dat is zo niet te zien. Spul schoonmaken en dan uit het huis trekken. Zitten vermoedelijk 2 of 3 lagers in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Tenzij je de gereedschappen ervoor hebt is een nieuw meedraaiend center kopen makkelijker dan nieuwe lagers prutsen en mogelijk net zo duur.
HBM heeft ook verloophulzen MC3 naar MC2. Kosten een tientje en je hebt met MC2 meer keus aan hulpstukken. (Link gerepareerd)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarom heeft die draaibank een koppeling voor het in en uitschakelen? Of zou die oorspronkelijk voorzien zijn voor een aandrijving via een centrale as/motor in de werkplaats?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je een koppeling hebt, kan je de motor laten draaien. Dat scheelt opstart piekstromen . Deze machine heeft v riem aandrijving en een motor in de voet. Hij is dus nooit voor een centraal as systeem geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.