Los geraakte moer zaagblad

koenmeloen

Actieve deelnemer
19 nov 2014
29
1
Sinds een jaar heb ik de DWE7492 zaagtafel. Gister was ik aan het zagen en nadat ik hem uit deed vlogen in eens de tandjes van het blad mij om de oren. Stuk of 10 tandjes.
1000027584.jpg
Een Blokje mdf zat klem tussen blad en geleider. Kennelijk is door de klap de moer wat los gedraaid. Ik denk dat het zaagblad daarna tegen het metaal van de tafel is gekomen en de tandjes afbraken. Normaal gesproken kan zo'n moer helemaal niet los omdat je die tegen de draairichting van het blad vast maakt. Heel vreemd. Ik lees op Amerikaanse fora dat het bij anderen ook wel eens gebeurd is. Ligt aan de tafel zelf kennelijk.
Zijn er hier mensen met een DeWalt zaagtafel die ook eens hebben gehad dat een moer losraakt terwijl het blad nog draait?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Heb inderdaad ook eens gehad dat het blad losgekomen is op mijn 7492 met hetzelfde resultaat als bij jou. Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het blad niet al een beetje loszat. Ik heb dus een nieuw blad gekocht en sedertdien controleer ik regelmatig of het nog goed vast zit.

Beangstigende ervaring...
 

koenmeloen

Actieve deelnemer
19 nov 2014
29
1
Heb inderdaad ook eens gehad dat het blad losgekomen is op mijn 7492 met hetzelfde resultaat als bij jou. Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het blad niet al een beetje loszat. Ik heb dus een nieuw blad gekocht en sedertdien controleer ik regelmatig of het nog goed vast zit.

Beangstigende ervaring...
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Het is inderdaad wel beangstigend. Voor hetzelfde geld vliegt het blad je om de oren. Ik heb mij vanaf nu ook maar voorgenomen om regelmatig de moer te controleren. Dit blad zat er op toen ik hem kocht en ik heb nog nooit eentje verwisseld.

Ik lees op buitenlandse fora dezelfde ervaringen met een los geraakte moer.
Is there a known solution to the arbor nut on my DeWalt jobsite saw coming loose?
Was het bij jou ook toen je de machine uitschakelde? Hij gaat met best wel een klap aan. Kan mij voorstellen dat wanneer hij ook vrij abrupt stopt de moer los kan raken. Maar goed zou natuurlijk niet moeten kunnen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.539
928
70
Veldhoven
Er is hier al eerder een topic over geweest, meen ik me te herinneren en daarin werd het nut van een softstartmodule aangeprezen. Dan loopt de machine niet met een klap aan, waarbij theoretisch de moer ook los zou kunnen komen.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Het is inderdaad wel beangstigend. Voor hetzelfde geld vliegt het blad je om de oren. Ik heb mij vanaf nu ook maar voorgenomen om regelmatig de moer te controleren. Dit blad zat er op toen ik hem kocht en ik heb nog nooit eentje verwisseld.

Ik lees op buitenlandse fora dezelfde ervaringen met een los geraakte moer.
Is there a known solution to the arbor nut on my DeWalt jobsite saw coming loose?
Was het bij jou ook toen je de machine uitschakelde? Hij gaat met best wel een klap aan. Kan mij voorstellen dat wanneer hij ook vrij abrupt stopt de moer los kan raken. Maar goed zou natuurlijk niet moeten kunnen.
Neen. Het was bij het aanzetten. De tip van @Jan van den Broek is mogelijks een (gedeeltelijke) oplossing. Maar het is sowieso een aanrader om een softstartmodule te installeren.
 

koenmeloen

Actieve deelnemer
19 nov 2014
29
1
Er is hier al eerder een topic over geweest, meen ik me te herinneren en daarin werd het nut van een softstartmodule aangeprezen. Dan loopt de machine niet met een klap aan, waarbij theoretisch de moer ook los zou kunnen komen.
Ik dacht ook net dat zo'n module wellicht kan helpen. Ook als dat er voor zorgt dat hij langzaam uit gaat. Maar dat hij los raakt wanneer je hem aan doet, zou niet moeten kunnen. De moer draai je vast in de tegenovergestelde richting van hoe het blad draait. Dan zou hij doordat de zaag met een klap aan gaat juist vaster moeten gaan zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Zit het zaagblad op zo'n machientje met borgpennen, omdat er een motorrem op zit? Want dan loopt de moer alleen los, als je hem niet strak genoeg aan draait. En zorg dat je zaagblad en je moer schoon en smeermiddel vrij zijn, bij montage. Door het gebruik van een softstarter zorg je er wel voor, dat de moer zich niet meer wast zet bij het opstarten. Je gebruikt de machine dus niet zo als hij is ontworpen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
omdat er een motorrem op zit? Want dan loopt de moer alleen los, als je hem niet strak genoeg aan draait
Dit klopt helemaal.
Heb ook een 7492, en ook bij mij is het een keer gebeurd dat bij het remmen het zaagblad los kwam.
En wanneer je een softstarter plaatst mis je het effect dat bij het starten de moer vaster getrokken wordt.
Ik draai met de twee bijgeleverde sleutels de moer altijd stevig vast wanneer ik een blad wissel.
 

koenmeloen

Actieve deelnemer
19 nov 2014
29
1
Fijn om te horen dat het in ieder geval niet aan mij ligt.

Zelf heb ik mijn blad nog niet een keer los gehad. Je zou dan zeggen dat hij gewoon goed vast zit. Kennelijk doet de motor van deze zaagtafel iets bij het starten of stoppen waardoor een moer los kan raken. Dan zou misschien een softstarter niet zo'n gek idee zijn. Heb je het daarna niet weer gehad @Superbra?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Is het dan zo een slecht idee om een softstarter te installeren?
Nee, ik denk dat dit voor een 7492 een zinvolle aanvulling is.
Wanneer ik nog even terugdenk hoe mijn zaag voorheen opstartte en hoe dat nu gaat vind ik dat nu een stuk prettiger.
Alleen altijd goed opletten dat je het zaagblad met de twee bijgeleverde sleutels goed vastzet.
Maar dat is niet anders dan bij elke andere vergelijkbare zaag met motorrem.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Fijn om te horen dat het in ieder geval niet aan mij ligt.

Zelf heb ik mijn blad nog niet een keer los gehad. Je zou dan zeggen dat hij gewoon goed vast zit. Kennelijk doet de motor van deze zaagtafel iets bij het starten of stoppen waardoor een moer los kan raken. Dan zou misschien een softstarter niet zo'n gek idee zijn. Heb je het daarna niet weer gehad @Superbra?
Neen. Niet meer gehad. Maar dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik regelmatig eens controleer.
 
  • Leuk
Waarderingen: koenmeloen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.774
2.162
Klein-Brabant, Vlaanderen
Neen. Het was bij het aanzetten. De tip van @Jan van den Broek is mogelijks een (gedeeltelijke) oplossing. Maar het is sowieso een aanrader om een softstartmodule te installeren.
sinds 40 jaar gebruik ik enkel grote jongens
die starten altijd hard ipv zacht
ik controleer altijd op gepast aanspannen van de moer
nooit een losvliegend zaagblad rond mijn oren gehad
het is ofwel de DWE7492 ofwel de gebruiker
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
178
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ook een paar jaar een 7492 en dit gelukkig nog nooit gehad, ik heb echter vrij snel al een softstart moidulr geinstalleerd en heb daarbij wel het idee dat de remfunctie sterk verminderd is daardoor.
Dus ook mijn advies is een softstart module installeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.