Longworth chuck

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Gisteren maar eens een Longworth chuck in elkaar geknutseld.
Voor de platen heb ik een drietal deksels van fibervaten gebruikt (twee voor de achterste plaat en 1 voor de voorste)
Het lastigste was om de maantjes te frezen.
Hier heb ik een hulpstukje voor gemaakt, zodat ik cirkels kon frezen.
De rubbers zijn kleine omgekeerde deurstoppers.
Schaaldiameter welke kan worden ingespannen is 8-28cm
 

Bijlagen

  • foto.JPG
    foto.JPG
    94,7 KB · Weergaven: 249

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
8
0
Heemstede
Ik ben ook aan een dergelijke chuck begonnen, maar kan geen geschikte frees vinden om de sleuven te frezen door de 2 platen tegelijkertijd (2x18mm multiplex). Ik will 6mm bouten gebruiken en wilde een 6mm of 1/4" frees diameter nemen, maar kom niet verder dan tot 1 inch effectieve frees diepte. Zou apart frezen willen vermijden als het kan. Suggesties welkom.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Eerlijk gezegd vind ik deze niet echt handig, ik gebruik nu altijd een schijf met daarop of schuurpapier, vilt of iets anders wat stroef is en druk met het tegencenter de schaal of iets anders ertegenaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en arjaano

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je de bodem wil draaien, is het onhandig als daar een tegencenter zit.
Nee hoor, gaat prima.
Ik laat het laatste puntje staan ( is maar een paar mm dik), steek het af met een bijtel en dan even schuren.
Als je bij de longworth chuck niet uitkijkt, kan hij ook uit de chuck schieten (hoe weet ik dat:cool:), dus ik gebruik liever de schijf met vilt en tegencenter.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik houd niet van de Longworth chuck, het houdt maar weinig strak-vast.

Met al de play/give van alle stukken kan de bowl makkelijk uit het center geplaatst of geduwd worden.

Ik gebruik de Oneway jumbo jaws, 3 maten, van mega jumbo tot de mini jumbo jaws, ja kost centen maar ze zijn onmisbaar voor mij.

Die jaws houden goed, en Ik kan er alle kanten mee op, niet rond of een hogere lip kan veilig gehouden worden.

De buttons hebben een tapse stalen binnen stuk met de rubber ring/sleeve er over, zodoende kan Ik ze stapelen.

stacked buttons.jpg

De buttons houden aan de binnen en buitenkant, hier in de foto heb ik een nieuw recess en ook de buitenkant gedraaid, die jaws houden goed genoeg voor mij om dat te kunnen doen.
De groene tape houdt de wedges die zorgen dat de bowl niet wiebelt, top was niet vlak door het drogen.

jumbo jaws outside hold.jpg

buttons houden deze bowl aan de binnenkant, zodat Ik een voet rond kan draaien voor in de chuck.
Jumbo jaws inside hold.jpg

Het andere ding is dat de Oneway jumbo jaws sleuven hebben waar Ik de buttons in vast kan zetten, zodat een ovale of custom vorm vast gezet kan worden, iets wat de andere jumbo jaw makes niet kunnen.

De 3 bowl platter hier onder moest vlak gedraaid worden aan de onderkant en twee poten voor het staan ervan hoger houden.

3 bowl platter held .jpg
Aan deze ovaal gedroogde Appelhout dish moes Ik even het recess opnieuw rong draaien, potlood lijntjes helpen met het centreren er van.

Oval recess returned.jpg
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik ben ook geen fan van de Longworth.

Nog een opmerking: de chuck van Handig18 is verkeerd gemonteerd. Als je met de hand aan de as van de draaibank draait en de voorste plaat van de chuck tegenhoudt, moet de chuck zich zelf aanspannen en dat is hier niet het geval. Tenzij de draaibank de andere kant opdraait natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.