Longmill CNC

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Dag allemaal,

momenteel ben ik aan het sparen voor een CNC machine. Er zijn uiteraard superveel mooie machines, maar momenteel denk ik dat het de Scienci Longmill wordt: Sienci Labs Lijkt mij een mooie machine te zijn die erg compleet is en niet te ingewikkeld om zelf in elkaar te zetten.

Is er iemand die toevallig deze machine al heeft staan en waar ik eens zou mogen komen kijken? Ik heb nog nooit zelf met CNC gewerkt, en ben benieuwd naar de ervaringen in de praktijk. Uiteraard biedt Youtube veel informatie, maar in persoon ervaren is toch anders.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de bijkomende kosten voor importeren. Ik weet dat er BTW en inklaringskosten bij komen, maar hoeveel procent invoerrechten moet je voor dit product betalen? Online is dat erg moeilijk te vinden merk ik. En het zal wel een fors bedrag worden dus dat wil ik graag vooraf zo goed mogelijk in kunnen schatten.
Het product komt uit Canada, prijs is USD 2235 en verzendkosten USD 296. (er komt nog een Makita frees bij maar die koop ik in Nederland).

Ik heb dan een complete set waarmee ik kan beginnnen en geschikt voor een werkoppervlak van ongeveer 125 x 86 cm. Uiteraard komt er nog een tafel en ombouw bij, maar dat geldt voor elke machine.
Mocht iemand een alternatief weten voor ongeveer hetzelfde geld en geschikt voor mij als beginner hoor ik het graag. De Makermade stond ook op mijn lijstje, maar die lijkt me toch meer gedoe en wat minder nauwkeurig. En ik heb die grootte niet nodig. (ik zou hele platen in delen kunnen doorvoeren op de Longmill mocht dat een keer nodig zijn).

Dank voor de hulp en tips!

Groetjes

Bas
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
130
25
Breda
Ik zou iets zoeken in Europa... bijvoorbeeld:
Ratrig
Rawcnc
Shapeoko

En als je niet van zelf bouwen/in elkaar zetten houdt, dan zou ik op Marktplaats kijken. Dan kan je gelijk uitleg krijgen over de machine.

Als ik een CNC zou moeten kiezen zou ik zoeken naar 1 met lineaire geleidingen (liefst vierkant) en kogelomloopspindels, dat heeft de 'Longmill' geen van beide (alleen op de Z-as zo te zien).
 
Laatst bewerkt:

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
217
72
Groningen
www.kiwood.nl
Het filmpje dat je op de website ziet is van een ander type dan de Longmill die je noemt, je moet denk ik niet verwachten dat je dat soort freeswerk op de Longmill kunt doen.

De Longmill lijkt geleiding te hebben van wieletje op een profiel. Dit is niet heel stijf, en als er bijvoorbeeld een spaantje op ligt rolt hij hier overheen en heb je dus ook deze afwijking in je freeswerk.
De aandrijving lijkt een simpele trapezium spindel te zijn, ook niet echt ideaal voor stijfheid en nauwkeurigheid.

Ik zou een machine zoeken met lineare rails en een kogelomloop spindel.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de genoemde Ratrig Stronghold heeft in ieder geval al lineaire geleidingen maar nog steeds een trapeziumspindel voor de aandrijving. De Ratrig Stronghold Pro heeft een kogelomloopspindel.

Er zijn natuurlijk een heel aantal aanbieders die vergelijkbare cnc machines aanbieden.

edit: zie net dat ook al hierboven door Remon_V genoemd is
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Dank voor de snelle reacties!

Op zich zouden de ratrig e.d. ook kunnen, ik heb geen idee wat goed is en ook geen voorkeur ;-) Maar zo te zien is de ratrig wel wat duurder, ook zonder importkosten. Het mag overigens best wat kosten, dan spaar ik wat langer. Ik heb liever meteen een systeem dat ik lang kan gebruiken. Mijn ervaring met gereedschap is dat je maar beter meteen goed spul kan kopen ;-) Maar het blijft wel hobbywerk dus hoeft ook niet overdreven duur te zijn...

En op de ratrig website kun je een groot deel van de onderdelen bestellen zie ik, maar niet alles. Bekabeling lijkt maar deels geleverd te worden. Is dit dan een klusje wat voor mij zelf te doen is? Er zullen vast wel diverse uitleggen te vinden zijn, maar ik wil vooral de software leren kennen en lekker aan de slag gaan. Het hoeft voor mij geen heel project te zijn om eerst een heel systeem te gaan configureren en in te stellen. Een bouwpakket maken is wel leuk, maar alleen als alles al bij elkaar past en compleet is met goede instructies...

Uiteraard kan ik ook een kant-en-klaar systeem op Marktplaats oid op de kop tikken, maar het lijkt me nogal tricky om dat te doen zonder goede kennis van wat er mis kan zijn en nodig is.

Maar dan eigenlijk meteen een meer algemene vraag: heeft iemand een goed systeem dat ik zou kunnen komen bekijken om een idee te krijgen van wat er mogelijk en noodzakelijk is?
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
130
25
Breda
Bas,
Stel je vraag ook op hét forum voor cnc-ers: www.cnczone.nl - Portaal
Daar zijn nog veel meer mensen die je graag willen helpen.
Zeker aan te raden, super veel kennis op dat forum!
Veel mensen op dat forum kunnen wel eens wat bot of afkeurend reageren, maar als je daar tegen kan en je prikt daar doorheen dan raad ik het zeker aan.

Is dit wat voor je?
Ratrig Killerbee op MP

Heb je gelijk alles, voor een hele goede prijs en ik ga er vanuit dat de verkoper je wel een uitleg kan geven.

Verder zag ik deze 2 nog:
Zelfbouw op MP
Nog een zelfbouw op MP

Die eerste heeft zeer goede kwaliteit lineaire geleidingen van HiWin, kogelomloopspindels en een 2,2kW spindel van een goed merk.
De tweede heeft wat meer werkbereik en een tevens lineaire geledingen, kogelomloopspindels en een 2,2kW motor en nog een stof afzuiger. De Ratrig hierboven heeft geen spindel/router en geen kogelomloopspindels, maar we lineaire geleidingen.

Wat ik nog mis in je eerste post is wat je er mee wilt gaan doen/maken?
 
Laatst bewerkt:

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Bas,
Stel je vraag ook op hét forum voor cnc-ers: www.cnczone.nl - Portaal
Daar zijn nog veel meer mensen die je graag willen helpen.
Dank, die had ik nog niet gezien!
Zeker aan te raden, super veel kennis op dat forum!
Veel mensen op dat forum kunnen wel eens wat bot of afkeurend reageren, maar als je daar tegen kan en je prikt daar doorheen dan raad ik het zeker aan.

Is dit wat voor je?
Ratrig Killerbee op MP

Heb je gelijk alles, voor een hele goede prijs en ik ga er vanuit dat de verkoper je wel een uitleg kan geven.

Verder zag ik deze 2 nog:
Zelfbouw op MP
Nog een zelfbouw op MP

Die eerste heeft zeer goede kwaliteit lineaire geleidingen van HiWin, kogelomloopspindels en een 2,2kW spindel van een goed merk.
De tweede heeft wat meer werkbereik en een tevens lineaire geledingen, kogelomloopspindels en een 2,2kW motor en nog een stof afzuiger. De Ratrig hierboven heeft geen spindel/router en geen kogelomloopspindels, maar we lineaire geleidingen.

Wat ik nog mis in je eerste post is wat je er mee wilt gaan doen/maken?
ik heb me zojuist aangemeld bij dat CNC forum. Dank voor de tip!

Die Ratrig op MP heb ik idd al gespot en een berichtje gestuurd. De maat is wel prima denk ik. Volgens mij kan ik lange platen doorschuiven (tiling) geloof ik?
Hebben jullie ervaring met dit model qua gebruiksgemak en degelijkheid ed? Want de prijs is idd prima, maar het moet wel goed zijn. Zijn er dingen waar ik op moet letten qua software of hardware?
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Inmiddels op het CNC forum al veel wijzer geworden. Nog geen keuze gemaakt maar de Longmill valt af, en die Marktplaats deal ook. Blijkt toch minder stabiel te zijn dan ik dacht.
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Zeker aan te raden, super veel kennis op dat forum!
Veel mensen op dat forum kunnen wel eens wat bot of afkeurend reageren, maar als je daar tegen kan en je prikt daar doorheen dan raad ik het zeker aan.

Is dit wat voor je?
Ratrig Killerbee op MP

Heb je gelijk alles, voor een hele goede prijs en ik ga er vanuit dat de verkoper je wel een uitleg kan geven.

Verder zag ik deze 2 nog:
Zelfbouw op MP
Nog een zelfbouw op MP

Die eerste heeft zeer goede kwaliteit lineaire geleidingen van HiWin, kogelomloopspindels en een 2,2kW spindel van een goed merk.
De tweede heeft wat meer werkbereik en een tevens lineaire geledingen, kogelomloopspindels en een 2,2kW motor en nog een stof afzuiger. De Ratrig hierboven heeft geen spindel/router en geen kogelomloopspindels, maar we lineaire geleidingen.

Wat ik nog mis in je eerste post is wat je er mee wilt gaan doen/maken?
Hoi Remon,

dank voor je reactie, ik had deze even gemist. Ik heb nog niet echt projecten in gedachten. Wil beginnen met simpel plaatmateriaal om alles een beetje te leren. Dus MDF e.d. Maar uiteindelijk wil ik ook hardhout kunnen bewerken. Grootte, geen idee, maar ik kan een frees kwijt die ongeveer halve platen van 122x122 aankan. Dus dat lijkt me wel handig. Kleiner mag ook, maar liefst meteen een zo groot mogelijk werkoppervlak.

Die andere marktplaats advertenties zullen best heel goed zijn, maar ik heb geen idee wat ik dan precies moet doen. Als ik voor zoiets ga, hoe kan ik erachter komen hoe ik alles af moet stellen en onderhouden, en uiteraard gebruiken? Er zal geen handleiding bij ziten denk ik;-)
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
217
72
Groningen
www.kiwood.nl
Een mooie sterke en stijve cnc is natuurlijk ideaal, naar met veel geduld en vakmanschap kun je met een hobby klasse machine natuurlijk ook mooie dingen maken, bijvoorbeeld:
Dennis van Hoof - CNC kunst


De ratrig van marktplaats is denk ik al een betere machine dan waar hij zijn kunst op maakt.

De echt wat stabielere machines kijk je denk ik toch naar 3 a 4000 euro (als je geen zelfbouw doet)
Misschien zijn deze nog iets om mee te nemen in je overweging: cnc-step machines
 
Laatst bewerkt:

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Een mooie sterke en stijve cnc is natuurlijk ideaal, naar met veel geduld en vakmanschap kun je met een hobby klasse machine natuurlijk ook mooie dingen maken, bijvoorbeeld:
Dennis van Hoof - CNC kunst


De ratrig van marktplaats is denk ik al een betere machine dan waar hij zijn kunst op maakt.

De echt wat stabielere machines kijk je denk ik toch naar 3 a 4000 euro (als je geen zelfbouw doet)
Misschien zijn deze nog iets om mee te nemen in je overweging: cnc-step machines
Ja, dat is vast ook waar. Vandaar de zoektocht. Maar, ik wordt de afgelopen dagen al erg veel wijzer. Bedankt weer!
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
24
3
Nog even een update: Ik heb inmiddels de Ratrig Stronghold One besteld. in 125 x 125 cm. Eigenlijk helemaal standaard, alleen gekozen voor een 2.2 kW spindel met VFD van Vevor. DIe was goedkoper. Wel wat meer gedoe met installeren heb ik begrepen, maar lijkt me wel een betere keuze dan een simpele frees. Ben voor de machine nu zo'n 2000 euro kwijt. Maar er komen nog freesjes, afzuiging en alle andere dingen bij. Maar een voor mij heel acceptabel bedrag.

Met dank aan jullie allemaal heb ik hopelijk wel een goede keuze kunnen maken waar ik in ieder geval de eerste stappen mee kan zetten in CNC land. Ik heb er echt superveel zin in om alles te gaan ontdekken
;-)
.

Nog even een tip voor iedereen die ook een Ratrig wil gaan bouwen: Ik ben erg geholpen door mijn naamgenoot Bas S die ik op het Woodworking forum heb ontmoet. Ik heb bij hem thuis mogen kijken, en hij heeft sinds vorige week een hele informatieve website over de Ratrig gebouwd. Heel handig bij het kiezen van wat je wil. ZIe: RatRig Stronghold CNC Tips

Het is nu even wachten op de hardware, maar ik ben me al een beetje aan t inlezen op Fusion 360. Dat is wel een goed programma om te proberen.

Groetjes Bas
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout en klusrob

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.822
1.029
Omgeving Eindhoven
Daar ga je veel plezier aan beleven volgens mij.
Gewoon dingen gaan uitproberen en zo je machine langzaam aan leren kennen.
Qua freesjes etc, ik gebruik op de CNC altijd spiraalfreesjes, 2- en 1-snijders van Ali. Volgens mij hetzelfde type als die Bas op zijn site aanbeveelt.
Zie hier wat meer info in een eerdere post van mij:

En Fusion360 is ook echt wel te leren, als je een beetje handig bent lukt het redelijk snel om daar simpele ontwerpen mee te maken en te frezen. Is ook veel op youtube van te vinden, mocht je vastlopen met iets.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.