Live edge van onder de grond

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
458
269
‘s-Hertogenbosch
Al anderhalf jaar ligt dit stuk wortel mij elke keer aan te kijken en uit te dagen

IMG_6283.jpeg
Ik denk dat ik de juiste richting heb gevonden om in te spannen.
Eerst een gat geboord om de meenemer in te plaatsen zodat ik niet in het zachte spinthout zou zitten.
IMG_6281.jpeg
Na het weghalen van overtollige worteltjes, de onderkant gaan vormen voor de grove vorm, dit alles met de schalenguts van 16 mm. Lekker stabiel….
IMG_6285.jpeg
De contouren beginnen vorm te krijgen.
IMG_6286.jpeg
Het voetje aangedraaid met de 13 mm schalenguts.
IMG_6293.jpeg
Het uitstekende stukje van het tegencenter afgebroken en vlak gestoken.
Andersom in gespannen met het tegencenter gecontroleerd of alles centrisch draait.
IMG_6295.jpeg
Een begin gemaakt met uitsteken met de afsteekbeitel een randje gecreëerd om de guts te laten starten…
Met de guts geprobeerd om van buiten naar binnen uit te snijden….. niet dus, alleen maar stuiteren. Dan maar van binnen naar buiten, dat snijdt ook wel, gezien de serpentine die er uit komt.
Het beste ging het nog met de uitholbeitel met carbide…. Mooie lange sliertjes.

IMG_6300.jpeg
Uiteindelijk aangekomen bij een wanddikte van ongeveer 12 mm 😮‍💨, zo blij als een hond met 7***** yes m’n eerste wortelstuk
IMG_6306.jpeg

IMG_6308.jpegIMG_6310.jpeg

Qua tekening mooi om te zien, trots dat de wortels zijn blijven zitten en niet voor zichzelf zijn begonnen…. Dus …
Nog niet helemaal tevreden over de wanddikte, maar het is nog niet afgewerkt aan de onderkant dus het kan nog steeds…

Wordt vervolgd,…..

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.328
469
Etten-Leur
mooi verslag.. was wat verbaasd over de getande meenemer, zou zelf iets robuusters gekozen hebben, een viertand of liever zestand. Slipte die meenemer niet? Groet, Hans

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.892
3.224
Gaanderen
Goed verslag. Ik denk niet dat ik zo ver gekomen was met dit stuk. Kost best wel wat tijd en het is altijd de vraag wat er uit komt. Ziet er goed uit. Inderdaad als je het nog wat dunner draait word het wat lichter.

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijkt me ook best spannend als zo'n stuk begint te draaien en er dan een beitel tegenaan houden.

Blijft dit heel als je verder gaat draaien of komt er wat epoxy aan te pas om de stukken bijeen te houden?

jaap

• Haha

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
458
269
‘s-Hertogenbosch
Lijkt me ook best spannend als zo'n stuk begint te draaien en er dan een beitel tegenaan houden.

Blijft dit heel als je verder gaat draaien of komt er wat epoxy aan te pas om de stukken bijeen te houden?

jaap
Er komt nog een vervolg verrassing aan, had alleen geen tijd meer gisteren om verslag te voltooien….. heb geduld 😁

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.