Lintzaagbladen voor de Hammer N4400

DiRowood

Nieuw lid
12 nov 2023
22
14
Haps
Hallo allen,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van een Hammer N4400.
Volgens de fabrikant kan er een 20 mm breed lint op geplaats worden. Maar ik zou graag een ripper 27 mm willen plaatsen zou dit problemen geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet
Dick Roelofs.

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
160
33
Hallo allen,

Volgens de fabrikant kan er een 20 mm breed lint op geplaats worden. Maar ik zou graag een ripper 27 mm willen plaatsen zou dit problemen geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet
Dick Roelofs.
Hallo Dick
Op de felder site verkopen ze 25 en 27mm brede lintzaagbladen voor de n4400.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
212
71
Houdt er wel rekening mee dat een blad dat zo breed is een flinke belasting op het frame van je zaag uitoefent om het op de juiste spanning te krijgen.
Ik vermoed dat je wil schulpen (fineer maken?) op basis van de breedte van het lint dat je er op will leggen. Klopt dat? Weet je zeker dat je het met een 20mm blad niet gaat? Voor deze toepassing is het eerder van belang niet teveel tanden per inch te hebben.

DiRowood

Nieuw lid
12 nov 2023
22
14
Haps
Houdt er wel rekening mee dat een blad dat zo breed is een flinke belasting op het frame van je zaag uitoefent om het op de juiste spanning te krijgen.
Ik vermoed dat je wil schulpen (fineer maken?) op basis van de breedte van het lint dat je er op will leggen. Klopt dat? Weet je zeker dat je het met een 20mm blad niet gaat? Voor deze toepassing is het eerder van belang niet teveel tanden per inch te hebben.

DiRowood

Nieuw lid
12 nov 2023
22
14
Haps
Nee mijn bedoeling is om dike eiken platen te halveren en eikenbalken op te delen vandaar ik aan een ripper denk met drie tanden per ince
Maar misschien kan het ook met een 20 mm breed lint

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.488
546
Etten-Leur
Hallo allen,

Met vriendelijke groet
Dick Roelofs.
Ik heb hier geen ervaring mee maar als Felder zegt dat dat kan why not? Ik heb een RP BS400 met blad tot 25 mm. Overigens is lintzagenopmaat een goed adres voor advies en bladen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.909
3.769
Gaanderen
Volgens mij is de dikte van het blad ook van belang. Er bestaat een bepaalde formule diameter wiel en de dikte van het blad. Zelf zaag ik 20 cm dik met een 16 mm blad. De zaag goed afgesteld en weinig voeding geven.
Als er staat tot een breedte van 27mm is dit het maximum wat kan, dit wil niet zeggen dat dit de beste combinatie is. Je moet de machine al zwaar belasten om het blad op spanning te krijgen en je wil ook nog zwaar zaagwerk doen.

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
175
145
Bunde
Heb deze combinatie zelf voor het zelfde doel ook in gebruik. Het gevaarlijkste vind ik de spanning wat in het opgerolde lint zit dat vrij komt bij het open plooien.
Plaatsen gaat gewoon makkelijk. Wel even de geleiders flink verzetten en alles goed instellen. Er komt ook gelijk flink wat zaagsel van af, dus afzuiging zeker niet vergeten.
Het zagen zelf gaat ook prima als je maar langzaam genoeg het hout er doorheen laat gaan en de zaag rustig zijn werk laat doen. Met lange (>2m) en dikke eiken balken van 15x15cm ben ik liever met z'n 2. Dan helpt de ander met de balk aan het uiteinde te ondersteunen en evt sturen mocht het blad toch gaan driften. Rolbok zou natuurlijk ook kunnen. Een tafel verlenging van 80cm is dan ook wel zo fijn werken! Had dit ook graag aan de voorkant willen hebben, maar dat heeft Hammer helaas niet, de Felder machines en waarschijnlijk ook andere merken hebben dat wel.
Veel plezier alvast met je nieuwe N4400 en je ripper lint! Laat maar weten hoe jouw ervaringen is geweest als je hem hebt gebruikt.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.934
1.312
Riemst
Nee mijn bedoeling is om dike eiken platen te halveren en eikenbalken op te delen vandaar ik aan een ripper denk met drie tanden per ince
Maar misschien kan het ook met een 20 mm breed lint
Over welke afmetingen heb je het?
Zware, lange stukken opdelen is niet evident op die machine. Daarvoor is de zaag eigenlijk te licht. Voor je het weet duw je de ganse zaag weg.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
212
71
Een tafel verlenging van 80cm is dan ook wel zo fijn werken! Had dit ook graag aan de voorkant willen hebben, maar dat heeft Hammer helaas niet, de Felder machines en waarschijnlijk ook andere merken hebben dat wel.
Ondanks die ronde geleider kan je daar met enige moeite met een plank met een paar schroeven en een blokje hout en een stevige schraag of een paar balken op de juiste hoogte best een eenvoudige invoer tafel maken. Scheelt je een hoop gewicht tillen tijdens het zagen.

Of met iets meer moeite zoiets als dit (bron: https://www.lumberjocks.com/threads/ideas-for-band-saw-outfeed-table.313916/), maar dan wel oppassen voor kiepgevaar:

qq2g61a-jpg.1036131

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.