Lintzaag zaagt niet recht - Metabo BS 1638 - Slag in 't wiel?

Menno86

Nieuw lid
3 aug 2021
19
11
Nunspeet
nieuwgemaakt.nl
Dag allen,

Ik ben nieuw hier en heb al vaker wat meegelezen op 't forum. Houtbewerken doe ik als hobby en ik vind het vooral leuk om handige meubels te maken voor binnen- en buitenshuis. Zo zit ik dit nu te typen achter mijn inklapbare multiplex thuiswerk-bureau :)

Een tijd terug heb ik een kleine lintzaag gekocht, de Metabo BS 1638. Het leek me een fijn apparaat door de combinatie met de schuurschijf. Het is me helaas nog niet gelukt om er steeds recht mee te blijven zagen. Soms gaat het een tijdje goed en krijg ik een paar mooie snedes waarna al gauw de klad erin komt en de snede weg begint te lopen naar links of naar rechts. Ik heb van alles geprobeerd met verschillende linten (breedtes 13mm en 15mm) en ook de verschillende filmpjes gekeken waar het proces van afstellen goed uitgelegd wordt.

Gisteravond viel het me op dat er een kleine slag lijkt te zitten in het bovenste wiel. Wanneer je goed kijkt zie je dat er een kleine uitloop zichtbaar is. Dit vertaalt zich in een lichte beweging in het zaaglint. Zou dit het probleem kunnen verklaren? En zoja, hebben jullie ideeën hoe dit te verhelpen?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Die kleine beweging in het zaaglint kan ook aan het lint zelf liggen.
Het is belangrijk dat je niet te snel probeert te zagen, dus echt de zaag het werk laten doen, naar mijn idee
probeer je het hout te snel door te voeren, wat afwijking naar links/rechts kan geven.
Het kan zijn dat je wat drift hebt, wat ontstaat, door verkeerde zetting of niet scherp lint.
Zorg dat je lint op de goede spanning staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Bij een bot lint of bij te hard duwen zie ik meestal dat de zaagsnede gaat "zwabberen". Je krijgt dan golfbeweginkjes in je snede. Bij een lint dat te zwak is gespannen zie ik vaker dat de afwijking een kant opgaat. Naar links of rechts dus. Dat zou in jouw geval ook zo kunnen zijn. Met een lint van 15 mm heb je al aardig wat spanning op je lint nodig.

Hoever beweegt je lint zijdelings als je er niet al te hard tegenaan duwt met de geleider op de hoogste stand? Nu is "niet al te hard" een knap vage term, dus bij deze doe ik een poging die iets beter te definiëren: zo hard als je zou doen om een mok koffie met een vinger over je tafel te laten schuiven. Sorry, ik weet dat dat nog niet erg concreet is, maar dit is meestal voldoende om duidelijk te maken dat je er dus niet gigantisch hard tegenaan moet duwen. Als je lint meer dan een paar millimeter zijdelings beweegt, dan moet je er meer spanning op zetten.

Wat de vorige poster zegt kan inderdaad ook: dat je lint ongelijk is geslepen en dat je drift hebt, maar ik moet zeggen dat ik dat in praktijk eigenlijk nog maar weinig zie gebeuren met linten die niet mishandeld zijn. Vroeger maakte ik het wel vaker mee, maar dat lag dan meestal aan een slechte slijper. Vanuit de fabriek kwam het (bij mij) zelden voor dat dit gebeurde. Wel dat ze niet goed scherp waren. Dat merk ik nog steeds regelmatig. Zelfs bij goede merken als Felder zijn de fabriekslinten die met een lintzaag worden meegeleverd niet om over naar huis te schrijven. En bij Record zijn ze zelfs ronduit bagger.

Hoe dicht bij het lint zijn je geleiders afgesteld? Meer ruimte dan de dikte van een 80 grams A4-tje aan beide zijden is niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
In principe zou je als je recht zaagt de geleiding helemaal niet nodig moeten hebben.
Als de spanning goed is en het lint scherp en goed gezet, moet je zonder geleiding recht kunnen zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Op zich heb je daar natuurlijk helemaal gelijk in, maar bij minder ervaren mensen zie ik te vaak dat ze proberen de zaag te forceren en dan gaat het toch mis.
 

Menno86

Nieuw lid
3 aug 2021
19
11
Nunspeet
nieuwgemaakt.nl
Dank allen voor de reacties. Vanavond met een 6mm lint gezaagd (De brede was geknapt na veel experimenteren met de spanning) en dat ging eigenlijk best goed al kan ik me moeilijk voorstellen dat ik te hard geduwd heb. Als ik jullie begrijp moet de slag dan ook niet zo’n probleem zijn?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Als je het voor elkaar krijgt om een lint van 15mm te laten knappen door het te spannen, dan heb je het of veel te strak gespannen of een slecht lint op de machine gehad.
Ik verwacht niet dat de “slag“ een probleem is, maar dit is op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk.
Let er wel op dat voor deze machine de linten tussen ca0,3-0,4mm dik moeten zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.952
92
West-Friesland
Ik heb de voorloper van de BS1638 een (EMCO swing) later opgekocht door Metabo.

In de gebruikshandleiding bij staat linten tot 15mm, maar ‘Ian van Tuffsaws’ raadde mij aan omdat het een driewieler is met kleinere wielen flexibele (dunnere) linten en niet breder 1 inch (12,7mm) te gebruiken.

Afstellen:
lintzaag-02.jpg
Alle geleiders loszetten en eerste zorgen dat het lint zo goed mogelijk in het midden over alle wielen loopt.
(met draaiknop rechtsboven en vergrendelen)
Op Spanning zetten (draaiknop boven) totdat het lint nog ongeveer 1 cm heen en weer kan.
Het lint zou dan zonder te zwabberen recht moeten lopen zonder dat de geleiders (pokhout en/of lagers) ingesteld staan, zie afbeelding hieronder.
draainde Emco lintzaag.jpg
Dan pas de geleiders (pokhout en/of lagers) onder en boven afstellen.
Bij wisselen van linten het afstellen steeds weer opnieuw uitvoeren.
Vergeet niet na het zagen de spanning er steeds af te halen!
En voor het zagen de spanning weer in te stellen.

Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Menno86

Menno86

Nieuw lid
3 aug 2021
19
11
Nunspeet
nieuwgemaakt.nl
Als je het voor elkaar krijgt om een lint van 15mm te laten knappen door het te spannen, dan heb je het of veel te strak gespannen of een slecht lint op de machine gehad.
Ik verwacht niet dat de “slag“ een probleem is, maar dit is op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk.
Let er wel op dat voor deze machine de linten tussen ca0,3-0,4mm dik moeten zijn.
Helder, ja, ik had hem te strak staan denk ik in al m'n experimenteren. Ja, lintdikte was mij bekend.
Alle geleiders loszetten en eerste zorgen dat het lint zo goed mogelijk in het midden over alle wielen loopt.
(met draaiknop rechtsboven en vergrendelen)
Op Spanning zetten (draaiknop boven) totdat het lint nog ongeveer 1 cm heen en weer kan.
Het lint zou dan zonder te zwabberen recht moeten lopen zonder dat de geleiders (pokhout en/of lagers) ingesteld staan, zie afbeelding hieronder.
Bekijk bijlage 105985
Dan pas de geleiders (pokhout en/of lagers) onder en boven afstellen.
Bij wisselen van linten het afstellen steeds weer opnieuw uitvoeren.
Vergeet niet na het zagen de spanning er steeds af te halen!
En voor het zagen de spanning weer in te stellen.

Mvg, :).
Ja, de handleiding heb ik er ook veelvuldig bij gehad. Maar 1 cm heen en weer bewegen? Dat lijkt me nog best 'slap'? Zit er bij jouw machine ook enige 'slag' in het wiel? (En terzijde; waar haal jij je zijgeleiders? of maak je die zelf van (pok)hout?)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
is dit voor alle lintzagen van toepassing ?
Ik doe nooit de spanning van het lint en heb nog nooit een gebroken lint gehad (Hammer lintzaag).
Als er een lint beschadigd raakt, is het door mijn eigen schuld. Door een handeling waar ik van wist dat ze mis ging lopen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Ik doe nooit de spanning van het lint en heb nog nooit een gebroken lint gehad (Hammer lintzaag).
Als er een lint beschadigd raakt, is het door mijn eigen schuld. Door een handeling waar ik van wist dat ze mis ging lopen.
De kans op breuk is ook niet een grote kans als je de spanning op het lint laat, maar het lint kan wel gaan uitrekken, waardoor je steeds meer spanning op het lint moet zetten na verloop van tijd. En dan heb je kans dat je op het laatst te weinig spanning op het lint kan zetten.
Al moet ik eerlijk toegeven, dat ik het de helft van de tijd ook niet doe/vergeet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
dat stelt mij gerust
ik heb een tendotools 400 mm voor sporadisch gebruik
de spanning heb ik er nog nooit af gehaald
het lint is wel dikker dan 0,4 mm
Het is niet alleen om te voorkomen dat het lint breekt, maar de bekleding van het wiel kan ovaal worden En de constructie van de machine wordt onnodig zwaar belast.
Ik ontspan de machine na elk gebruik. Dat werkt gewoon met een hendel, dus vrij makkelijk :cool:
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een vast punt op je draaiwiel en je weet al snel paar slagen los en vast , elk lind zal zo zijn eigen afstand hebben
Zo heeft elke lindzaag zo zijn eigen ding
Ik had een driewieler kleine lindzaag die luste wel zagen , ook altijd op spanning wist ik veel,
Aan een kennis weg gegeven die heeft er andere wielen in gezet en nog knapen de zagen, hij liet het ook op
Spanning staan ,wist het ook niet , toen was er nog geen forum of zo
Als de rek op het einde zit kan er altijd een stukje tussen uit als dat dan nog de moeite is
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.952
92
West-Friesland
Over de spanning, als je iedere dag of bijna iedere dag zaagt hoef je volgens mij de spanning er niet af te halen.
Ik denk dat het ook niet van toepassing is bij die ouderwetse gietijzeren reuzen van vroeger.
Maar als je als hobbyist zoals ik misschien een keer per maand iets zaagt is het beter om het wel te doen.
Ik weet niet meer waar, maar ik heb eens gelezen dat de wielen dan ovaal kunnen worden.


@Mennjo86,
Die 1 cm is dus maar ongeveer 4 á 5mm naar een kant met de boven geleider op de hoogste stand.
Als je die naar beneden haalt gaat het lint strakker staan.

De pokhouten geleiders heb ik nog bij Emco gekocht jaren geleden, maar als je een stukje pokhout kan krijgen kun je ze zelf hieruit zagen

Als ik mij goed herinner heb jij 3 aluminium wielen en ik 2 van kunststof en 1 van aluminium waar de schuurschijf op zit.
Het bovenste wiel zit niet exact boven het onderste wiel dus daarom moet ik met afstellen een compromis sluiten in hoeverre het lint bij alle wielen in het midden loopt.

Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno86

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Ik heb de geleiders destijds gemaakt van beukenhout en deze in een bakje olie gelegd en dit werkte prima.
Ik had daar ca 10 blokjes inliggen, dus kon een tijdje vooruit :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno86

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.