Lintzaag vraagje (voor een vriend)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Iedereen heeft wel 'een vriend' waar ze iets voor willen weten. Maar dit keer écht :). Ik kreeg vandaag een appje van mijn collega/vriend houtbewerker verderop in het dorp omdat hij gedonder heeft met zijn lintzaag. Ik heb het merk zo even niet gespot maar het is zo'n typische jaren 80 groen hamerslag plaatstalen machine waar je op marktplaats mee doodgegooid wordt.

Wat is er nou gebeurd:

Een bezoeker/klant wilde heel graag een grote plak van een boomstam 'rond' zagen. Ik was er niet bij maar blijkbaar is de zaag toen vastgeslagen in het hout en is daarbij de zaag met een grote klap niet alleen vastgeslagen in het hout, maar ook gebroken (het lint, dus). De machine wil sindsdien niet meer recht zagen (twee nieuwe linten geprobeerd). Symptoom is dat je een stuk hout doorvoert met een potloodlijntje erop en heel duidelijk trekt de zaagsnede naar links. Omdat mijn lintzagen - die ik totaal zonder voorkennis of ervaring per ongeluk wel goed afgesteld heb - als een spreekwoordelijk vrouwelijk lichaamsdeel lopen en zelfs zonder geleiders kaarsrecht zagen, vroeg hij mij ernaar te kijken of ik misschien nog ideeën had.

We hebben de lintspanning verhoogd (omdat ik eerst het idee had dat hij bedoelde dat het lint gaat 'zoeken') maar dat gaf geen soelaas. Ik vond hem wel erg slap staan dus vandaar mijn ingeving, maar dat hielp dus niet. Toen hebben we de sporing aangepast om het lint niet op de voorste rand, maar het midden van het wiel te laten lopen (heeft een rubberen coating, dus dat kon zonder het lint te beschadigen) en daarna zelfs helemaal achterop het wiel, maar grappig genoeg gaf dat absoluut geen effect: de zaagsnede blijft naar links trekken, en bijhoorlijk ook, op 20 centimeter trekt hij zomaar een hele centimeter naar links. Met het blote oog zie je het lint bij een uitgeschakelde machine ook iets naar links gedraaid staan.

Er is één afstelling die deze lintzaag wel heeft die de mijne ontbeert, en dat zijn twee bouten direct op het metalen huis waar de as van het bovenste wiel in draait. Als je die aan zou draaien krijg je dat het wiel niet qua verticale sporing aangepast zou worden, maar horizontaal (dwars op de snede, dus). Ergens vermoed ik dat dit misschien kan helpen, maar die bouten zijn ook dermate dik (en geborgd) dat ik echt niet verwacht dat een gebroken lint dat heeft kunnen beïnvloeden. Bovendien is de mate van aanpassing hier echt heel beperkt, ik denk dat je hooguit een halve tot en hele millimeter kunt stellen op die wijze, want de bouten lijken daar in eerste instantie niet voor bedoeld (maar wat weet ik ervan).

Verder zie ik geen afstellingen aan de machine, gewoon een dik stalen frame met een gietijzeren tafel (als je die een paar graden kon draaien zou het opgelost zijn...).

Hij twijfelt nu of hij die oude machine niet gewoon voor wat nieuws moet vervangen (hout is voor hem zijn brood, geen hobby). Ondertussen heb ik aangeboden dat hij zijn stukken gewoon naar mij brengt als hij klem zit, maar dat is logistiek geen permanente oplossing.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en misschien nog een lumineuze ingeving? Heb geen foto's gemaakt helaas.

Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe loopt het lint zonder onder en bovengeleiding?
Ja, die had ik al van het lint gehaald, mijn oordeel zijnde dat een goed afgestelde lintzaag ook zonder geleiders bruikbaar is. Die doen dus niet mee in deze analyse. Zijn stagiair gaf aan eerder wel te hebben geprobeerd het lint te corrigeren door de geleiders daarvoor te gebruiken maar dat lukte niet en dat zou ik ook niet verwachten met zo'n grote machine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.181
3.056
Als dan het lint scheef staat, staan de wielen dus niet in het zelfde vlak. Dus afstellen. Zonder verdere informatie is het een beetje raden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.