Lintzaag probleem

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Mijn lintzaag start niet meer, is wel een oude maar prima ding ster -driehoek schakeling.Ze wil wel maar toch net niet!!
Wie weet raad?
Gr,
Rudy
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Inderdaad is de eerste vraag: Wat voor spanning?
Dus iets meer gegevens graag.
Dan pas kunnen we helpen ;)
Als het 230 V is, zou het zomaar iets simpels als een condensator kunnen zijn...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
ster-driehoekschakeling impliceert krachtstroom. Wat bedoel je met 'ze wil wel maar toch net niet' ?

ster-driehoek impliceert ook een flinke motor - wat is het voor een lintzaag?
Heel de voormiddag heeft de zaag gewerkte na de middag maakte hij alleen nog maar een grommend geluid.
Motor is een 380V 2,5pk 2000tr merk weet ik niet zo dadelijk ik zal morgen eens kijken.
Gr,
Rudy
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Morgen? Dan zul je het zonder mij moeten doen omdat mijn gezin en ik morgen mijn schoonmoeder gaan begraven.
Op welke spanning staat de motor aangesloten? Dat wil ik ook graag weten! Merk van motor is nu nog niet interessant.
Jammer dat je morgen pas gaat kijken. Had graag even geholpen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Zijn er andere machines op dezelfde 380 groep en doen die het nog wel? Misschien mist er een fase doordat er een automaat of zekering uit ligt.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Hetzelfde gisteren met mijn metaaldraaibank gehad. Iemand had tegen de noodstop gestaan en bij het uittrekken schakelden maar 2 fasen in en de derde bleef hangen. Noodstop nog eens ge reset en hij deed het weer.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is allemaal wel een beetje verwarrend. Meestel wordt voor een motor van 2.5 pk (dat is maar 1.8 kW) geen ster/driekhoek schakeling gebruikt. De inschakelstroom is niet te hoog voor een 16A zekering, dus dat voegt niet zo veel toe. En een normale elektromotor draait vaste toerentallen, rond de 1400 of rond de 2800 toeren. 2000 is echt exotisch.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hetzelfde gisteren met mijn metaaldraaibank gehad. Iemand had tegen de noodstop gestaan en bij het uittrekken schakelden maar 2 fasen in en de derde bleef hangen. Noodstop nog eens ge reset en hij deed het weer.
Er staat geen noodstop op de zaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Meten is weten.Beginnen te meten aan de klemmen waar de spanning op de machine binnen komt. En zo stap voor stap verder gaan richting klemmen motor. Dat is de geëigende manier om zo een probleem aan te pakken. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar dat is op afstand niet te beoordelen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Meet je wel weerstand? (Ohm)

Maar, je meet dus geen / nauwelijks spanning op Blauw? Heb je een handmatige ster / driehoek schakelaar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.