Lintzaag onderdelen/restauratie

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
70
14
Hi!

Ik heb een metabo Bs 0633 lintzaag staan. Voor een vriendelijk prijs overgekocht van een mede forumlid een aantal jaar geleden.

Mijn uitdaging is het blad wat verbogen is (zie bijlage). Ik ben steeds meer aan het experimenteren met lamineren en gebruik ook steeds meer ruw materiaal. Dus een degelijke lintzaag waarmee ik planken (~25cm breedte) in de lengte richting van verzagen is belangrijk.

Nu zat ik te denken het blad te vervangen maar ik kan niets meer vinden over dit model online. Is er een gouden tip over hoe ik dit blad weer mooi recht krijg, of waar ik onderdelen kan vinden voor dit model, of moet ik toch opzoek naar een nieuwe lintzaag machine?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

• 20250204_105239.jpg
    20250204_105239.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 36

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
22
11
Hillegom
Zonder te weten hoe de bevestiging eruit ziet is er moeilijk iets te zeggen. Een erste idee is shims onder de bevestiging (an de linker kant) zetten om het weer recht te krijgen.

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
70
14
Heb een foto van de onderzijde toegevoegd. Hij is kantelbaar maar staat nu op zn max (vlak) en de rechterzijde van de metalen plaat lijkt verbogen te zijn naar beneden.

Schimmen lijkt me daarom niet praktisch of wel juist?

Het is een gek idee om van een stuk multiplex een nieuwe basis te maken?

Bijlagen

• 20250204_213645.jpg
    20250204_213645.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 18

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
22
11
Hillegom
Als het blad eraf is (lijkt met vier schroeven vast te zitten) controleren of het verbogen is. Zo ja helpt misschien een stevige frame (bv van hoekijzer) aan de onderkant om de boel recht te houden nadat het blad zo goed mogelijk recht is gemaakt, anders nieuw blad (laten) maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.