Lineaire slijphulp met vaste hoek dinges.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit wilde ik even delen voor de houtbewerkers die wat moeite hebben met het uit de hand slijpen van beitels en schaafmessen.
Een lineaire slijphulp met vaste hoek. Gemaakt van aluminium en rvs en messing.
Hoe werkt het simpel je legt je slijpsteen op het bed en zet deze vast met de aanslag. De maximale grote van de steen die je kunt gebruiken is 80mm breed en 220mm lang.
Het geheel staat op messing poten met antislip rubber.
Je schuift de beitel of schaafmes in de houder en legt de vouw plat/gelijk aan de steen en klaar ben je om te slijpen.
Nadeel je moet wel gelijke dikte slijpstenen gebruiken anders veranderd je slijphoek. Heel storend is dit niet want je past de hoek heel gemakkelijk aan.
Het veranderen van je slijp hoek daar is dit apparaat minder geschikt voor, je kunt namelijk niet het aantal graden van de nieuwe slijphoek bepalen.
Oplossing zou zijn: voor slijpen met een slijphulp of machinaal op Tormek of bankslijper dan heb je de juiste slijphoek. Eenmaal de juiste slijphoek dan heb je voldoende aan dit leuke stuk gereedschap.
Een ander voordeel je loopt geen sporen in met deze slijphulp belangrijk is wel dat je de steen regelmatig keert en de plaats varieert waar je de beitel vastzet.
De stenen die ik hier gebruik zijn waterstenen met diamand gritt 1000, 3000 en 12.000 en een diamantsteen gritt 240.
En ik heb twee spring veertjes toegevoegd zodat de houder automatisch open blijft staan anders moet je iedere keer de bovenzijde van de houder optillen.
Het loopwerk bestaat uit een rvs profiel aan de onderzijde en deze is gekogellagert.
Kortom een degelijk hulpstuk voor rond de 50 euro inclusief BTW en verzenden,
Hier de plaatjes.

Alle stel knoppen en pootjes zijn van messing wat het een luxe uitstraling geeft
IMG_0171.jpeg

IMG_0172.jpeg

IMG_0174.jpeg

Met keramische watersteen met diamand
IMG_0176.jpeg

IMG_0179.jpeg

Met diamantsteen 240
IMG_0182.jpeg

IMG_0183.jpeg

Springveertjes toegevoegd
IMG_0184.jpeg

Zelf hele kleine/korte schaafmesjes kun je hiermee slijpen. Gewoon twee stenen op elkaar leggen.
IMG_0201.jpeg

Kortom een leuk slijphulpje makkelijker instelbaar als de Eclips slijphulp of de LN en Veritas. Zal ik deze hulp veel gaan gebruiken waarschijnlijk niet meer als m"n andere slijphulpen. Want uit de vrije hand slijpen gaat toch het snelst.

Groetnis, Roeland

ps. O ja voor diegene die dit ook willen hier het directe linkje naar de verkoper op Alie. waar ik de mijne heb aangeschaft

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.