Lijst vragen mbt ontwerp tv meubel door over-enthousiaste amateur

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ha!
Na een aantal meubeltjes met hout te hebben gemaakt voor thuis (een sta-lamp, koffietafel en schoenenrek, zal wellicht nog eens wat foto's delen) wilde ik nu een wat groter project oppakken; een tv-meubel. Nu heeft mijn vriendin een civiel-technische achtergrond en is ze dus ook heel goed in het opstellen van een PvE, maar er blijven bij mij alsnog een hele hoop vragen over.
1663757202695.png
Het stuk moet er ongeveer uit komen te zien als de foto die is toegevoegd (impressie snel gemaakt in Blender) maar ik hoopte dat een aantal van jullie wellicht tips kan geven over (een deel van) de volgende lijst vragen:

1) Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat voor kersenhout. Heb tot nu toe veel met noten en eiken gedaan en wil graag met wat anders aan de slag, daarnaast is het ook nog een soort van betaalbaar tegenwoordig. Al het hout voor mijn projectjes tot nu heb ik gewoon her en der op de kop getikt, maar ik ben bang dat ik nu toch echt eens langs een fijnhouthandel moet. Ik heb al wat threads gezien waar houthandels worden opgesomd maar toch ben ik benieuwd of iemand een tip heeft voor mij als particulier die een relatief kleine hoeveelheid hout nodig heeft en wellicht een klein beetje hulp nodig heeft bij het uitzoeken van geschikt hout voor dit project. Ik woon zelf in Delft, dus in de buurt zou perfect zijn maar ik vind het niet erg om een stuk te rijden als ik daar voor een betere prijs en/of betere service terecht kan. Ik zag dat Masave waarschijnlijk een goede match zou zijn, maar aangezien ze met de verbouwing bezig zijn weet ik niet of ik daar komende week al heen kan. Daarnaast was ik benieuwd naar hoe breed moeten de stroken zijn die ik verlijm voor het karkas om het risico/effect van vervorming klein genoeg te maken? Totaal wordt het kastje ongeveer 40cm diep.

2) Wat voor hout/plaatmateriaal is het mooiste en beste voor de achterwand en de onderkanten van de lades? Massief hout is natuurlijk niet handig (of het moet heel dun zijn, maar ik ben vooral aangewezen op handgereedschap en dat wordt dus een gigantische uitdaging) maar ik weet ook niet of het nodig is om daar edelplaat te gebruiken.

3) Ik wil waarschijnlijk zoiets gebruiken voor de lades: HETTICH Ladegeleider Quadro V6 Silent System 450 mm verzinkt, 2 stuks kopen bij HORNBACH Zoals ik het begrijp, blijft de zijkant van de lades hierdoor "onbeschadigd". Aangezien ik vrijwel het hele meubel met de hand ga maken, vind ik het wel belangrijk dat juist details als de verbindingen in de lades mooi zichtbaar blijven. Verder twijfel ik ook nog tussen een simpel scharniertje voor de deurtjes of wat hippere met soft-close bijvoorbeeld. Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is heb ik hier heel weinig ervaring mee...

4) Ik twijfel nog of de deurtjes/lades "in" het karkas moeten komen of er juist "voor", zijn aan een van beide nog consequenties waar ik rekening mee moet houden?

Verder worden alle op/aanmerking op het ontwerp (al is het maar een plaatje uit Blender) gewaardeerd! Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om al m'n gedachtes hier te delen met mensen die veel meer ervaring hebben dan ik.
Groetjes,
Stein
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Voor je eerste vraag, waar hout te halen. Je noemt ‘m zelf al, Rick van Masave.
Als je hem belt met de afmetingen wat je nodig hebt, zoekt hij het hout voor je bij elkaar en stuurt hij het misschien zelfs gewoon met de pakketpost op (ik weet ff niet hoe groot eea wordt dus of het nog goed te versturen is). Maar Rick is zeker wel de aangewezen persoon om mee te denken in wat jij precies nodig hebt.
Zeker ook omdat je schrijft dat je afhankelijk bent van handgereedschap. Voor het verlijmen van de latten tot panelen is het wel een must dat alles exact aansluit en haaks is, wat met de handschaaf een flinke uitdaging gaat worden. De meeste houthandels verkopen ruw hout en kunnen niets voor je schaven, maar Rick levert het je op precies de afmeting gezaagd/geschaafd zoals jij wilt. En eventueel de panelen zelfs al gelijmd…

Voor het plaatmateriaal voor de ladebodems en achterwand, het mooiste is massief of anders met kersen gefineerd edelplaat. Maar of dat nodig is??
Je moet voor jezelf de afweging maken hoe vaak je die panelen ziet en hoe erg je het dan vindt dat het een andere houtsoort is dan het meubel zelf. De bodem van een lade zie je vaak niet omdat die toch vol ligt met zooi spullen. En de achterwand is puur om het meubel stevigheid te geven, en tenzij je de deurtjes vaak open hebt staan, zie je die ook niet zo vaak. Althans, zo sta ik erin. Dan kan je daar gewoon mdf voor gebruiken.

Qua breedte van de stroken om panelen van te lijmen, zou ik zelf niet breder gaan dan een cm of 8, en zeker zorgen dat je het hart (de jaarringen) om en om naar boven en onder verlijmt. Als het dan gaat werken krijg je in ieder geval geen hoepel.
Zorg in ieder geval dat je meubeldroog hout hebt (kd/ovengedroogd, met een vochtpercentage van 10-12%), en geen winddroog hout met 18+% vocht. Want bij een te groot verschil in vochtigheid gaat het sneller werken = kromtrekken en scheuren. En laat het hout voordat je het verwerkt (als het mogelijk is) een week in de ruimte acclimatiseren waar het meubel komt, of in een ruimte met daaraan gelijke luchtvochtigheid en temperatuur.

Ik zou zelf de deurtjes in het karkas laten vallen. Dat doe je immers bij je lades ook al (iig in je ontwerp) en dan blijft het één geheel. En als je nog over beiden twijfelt, ik vind persoonlijk in het karkas ook het mooist omdat dat iets strakker/moderner oogt. Maar dan is het wel belangrijk dat de speling aan alle vier de kanten gelijk is…
Wat wordt trouwens het middendeel? Ook een deurtje of komen de latten daar vast in het frame? Want hoe je dat opbouwt bepaalt misschien ook al wel de op(in)bouw van de segmenten links en rechts daarvan (om het verder één geheel te laten zijn bedoel ik dan).
En voor de scharnieren zou ik denk ik soft close nemen, zeker omdat de lades dat ook al zijn (en mogelijk de deurtjes in je keuken ook?). Die slaan niet zo hard dicht…
Laatst bij m’n ouders iets uit het keukenkastje gepakt (deurtjes met normale oude scharnieren), dan weet je weer hoe fijn soft close is als ze met een klap dichtslaan omdat je je daar niet meer van bewust bent…
Kijk wel voordat je het hout op dikte schaaft, hoeveel dikte je nodig hebt voor de scharnieren, dat je paneel dus niet te dik is voor de gekozen scharnieren maar ook niet net een mm te dun.

Ik kan in je ontwerp trouwens niet zien of de zijwanden op de onderkant steunen, of dat de onderkant tussen de zijkanten in zit. Hoe had je die in gedachten?
En wat worden de precieze maten van het meubel? Afgaande op de 40 cm diep die je schreef, schat ik 60 hoog en 200 lang?
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
105
111
Boechout (Prov. Antwerpen)
Voor je eerste vraag, waar hout te halen. Je noemt ‘m zelf al, Rick van Masave.
Als je hem belt met de afmetingen wat je nodig hebt, zoekt hij het hout voor je bij elkaar en stuurt hij het misschien zelfs gewoon met de pakketpost op (ik weet ff niet hoe groot eea wordt dus of het nog goed te versturen is). Maar Rick is zeker wel de aangewezen persoon om mee te denken in wat jij precies nodig hebt.
Zeker ook omdat je schrijft dat je afhankelijk bent van handgereedschap. Voor het verlijmen van de latten tot panelen is het wel een must dat alles exact aansluit en haaks is, wat met de handschaaf een flinke uitdaging gaat worden. De meeste houthandels verkopen ruw hout en kunnen niets voor je schaven, maar Rick levert het je op precies de afmeting gezaagd/geschaafd zoals jij wilt. En eventueel de panelen zelfs al gelijmd…

Voor het plaatmateriaal voor de ladebodems en achterwand, het mooiste is massief of anders met kersen gefineerd edelplaat. Maar of dat nodig is??
Je moet voor jezelf de afweging maken hoe vaak je die panelen ziet en hoe erg je het dan vindt dat het een andere houtsoort is dan het meubel zelf. De bodem van een lade zie je vaak niet omdat die toch vol ligt met zooi spullen. En de achterwand is puur om het meubel stevigheid te geven, en tenzij je de deurtjes vaak open hebt staan, zie je die ook niet zo vaak. Althans, zo sta ik erin. Dan kan je daar gewoon mdf voor gebruiken.

Qua breedte van de stroken om panelen van te lijmen, zou ik zelf niet breder gaan dan een cm of 8, en zeker zorgen dat je het hart (de jaarringen) om en om naar boven en onder verlijmt. Als het dan gaat werken krijg je in ieder geval geen hoepel.
Zorg in ieder geval dat je meubeldroog hout hebt (kd/ovengedroogd, met een vochtpercentage van 10-12%), en geen winddroog hout met 18+% vocht. Want bij een te groot verschil in vochtigheid gaat het sneller werken = kromtrekken en scheuren. En laat het hout voordat je het verwerkt (als het mogelijk is) een week in de ruimte acclimatiseren waar het meubel komt, of in een ruimte met daaraan gelijke luchtvochtigheid en temperatuur.

Ik zou zelf de deurtjes in het karkas laten vallen. Dat doe je immers bij je lades ook al (iig in je ontwerp) en dan blijft het één geheel. En als je nog over beiden twijfelt, ik vind persoonlijk in het karkas ook het mooist omdat dat iets strakker/moderner oogt. Maar dan is het wel belangrijk dat de speling aan alle vier de kanten gelijk is…
Wat wordt trouwens het middendeel? Ook een deurtje of komen de latten daar vast in het frame? Want hoe je dat opbouwt bepaalt misschien ook al wel de op(in)bouw van de segmenten links en rechts daarvan (om het verder één geheel te laten zijn bedoel ik dan).
En voor de scharnieren zou ik denk ik soft close nemen, zeker omdat de lades dat ook al zijn (en mogelijk de deurtjes in je keuken ook?). Die slaan niet zo hard dicht…
Laatst bij m’n ouders iets uit het keukenkastje gepakt (deurtjes met normale oude scharnieren), dan weet je weer hoe fijn soft close is als ze met een klap dichtslaan omdat je je daar niet meer van bewust bent…
Kijk wel voordat je het hout op dikte schaaft, hoeveel dikte je nodig hebt voor de scharnieren, dat je paneel dus niet te dik is voor de gekozen scharnieren maar ook niet net een mm te dun.

Ik kan in je ontwerp trouwens niet zien of de zijwanden op de onderkant steunen, of dat de onderkant tussen de zijkanten in zit. Hoe had je die in gedachten?
En wat worden de precieze maten van het meubel? Afgaande op de 40 cm diep die je schreef, schat ik 60 hoog en 200 lang?
+1
Voor de lades zou je ook kunnen werken met houten ladegeleiders, zodat de zijkant van de lades volledig "clean" blijft. Is m.i. voor een meubelstuk mooier (en ook gemakkelijker).
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Laat je het kersenhout op maat maken ? Of ga je het zelf schaven (hand en/of mechanisch).
Kersenhout is namelijk niet het makkelijkste hout om te schaven. Dit vanwege het grillige verloop van de nerven. Zelf op heel korte stukken.
Je moet uiteraard het soort hout kiezen dat je mooi of passend vindt en niet de bewerkbaarheid als doorslaggevende factor laten gelden. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

Gr Ed
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Voor je eerste vraag, waar hout te halen. Je noemt ‘m zelf al, Rick van Masave.
Als je hem belt met de afmetingen wat je nodig hebt, zoekt hij het hout voor je bij elkaar en stuurt hij het misschien zelfs gewoon met de pakketpost op (ik weet ff niet hoe groot eea wordt dus of het nog goed te versturen is). Maar Rick is zeker wel de aangewezen persoon om mee te denken in wat jij precies nodig hebt.
Zeker ook omdat je schrijft dat je afhankelijk bent van handgereedschap. Voor het verlijmen van de latten tot panelen is het wel een must dat alles exact aansluit en haaks is, wat met de handschaaf een flinke uitdaging gaat worden. De meeste houthandels verkopen ruw hout en kunnen niets voor je schaven, maar Rick levert het je op precies de afmeting gezaagd/geschaafd zoals jij wilt. En eventueel de panelen zelfs al gelijmd…
Ik ga inderdaad even met Rick contact opnemen. Ik was van plan meteen meer hout bij te kopen dus met de post gaat waarschijnlijk lastig worden. Daarnaast weet ik dat het haaks krijgen een flinke uitdaging gaat worden, maar twijfel ik nog of ik dat zelf wil doen (is ook een beetje deel van de hobby voor me).

Voor het plaatmateriaal voor de ladebodems en achterwand, het mooiste is massief of anders met kersen gefineerd edelplaat. Maar of dat nodig is??
Je moet voor jezelf de afweging maken hoe vaak je die panelen ziet en hoe erg je het dan vindt dat het een andere houtsoort is dan het meubel zelf. De bodem van een lade zie je vaak niet omdat die toch vol ligt met zooi spullen. En de achterwand is puur om het meubel stevigheid te geven, en tenzij je de deurtjes vaak open hebt staan, zie je die ook niet zo vaak. Althans, zo sta ik erin. Dan kan je daar gewoon mdf voor gebruiken.
Duidelijk! Ook hiervoor ga ik even rondneuzen bij de houthandel en kijken wat ik mooi vind/wat te betalen is.

Qua breedte van de stroken om panelen van te lijmen, zou ik zelf niet breder gaan dan een cm of 8, en zeker zorgen dat je het hart (de jaarringen) om en om naar boven en onder verlijmt. Als het dan gaat werken krijg je in ieder geval geen hoepel.
Zorg in ieder geval dat je meubeldroog hout hebt (kd/ovengedroogd, met een vochtpercentage van 10-12%), en geen winddroog hout met 18+% vocht. Want bij een te groot verschil in vochtigheid gaat het sneller werken = kromtrekken en scheuren. En laat het hout voordat je het verwerkt (als het mogelijk is) een week in de ruimte acclimatiseren waar het meubel komt, of in een ruimte met daaraan gelijke luchtvochtigheid en temperatuur.
Voor de diepte is inderdaad 5x8cm perfect. Mijn werkplaats/schuur zit niet bij mij thuis en aangezien ik verwacht wel een tijdje bezig te zijn met het project denk ik dat het hout het beste daar kan acclimatiseren... Tot nu toe overigens geen problemen gehad met verlijmde stukken die ik daar heb gemaakt (tafelblad van een walnoten koffietafel bijvoorbeeld, van 1m bij 40cm).

Ik zou zelf de deurtjes in het karkas laten vallen. Dat doe je immers bij je lades ook al (iig in je ontwerp) en dan blijft het één geheel. En als je nog over beiden twijfelt, ik vind persoonlijk in het karkas ook het mooist omdat dat iets strakker/moderner oogt. Maar dan is het wel belangrijk dat de speling aan alle vier de kanten gelijk is…
Ik ga het inderdaad in het karkas laten vallen. Extra rekening houden met de speling aan alle kanten inderdaad, maar met de laderails en die soft-close scharnieren kan je gelukkig altijd een klein beetje spelen met de ruimte.

Wat wordt trouwens het middendeel? Ook een deurtje of komen de latten daar vast in het frame? Want hoe je dat opbouwt bepaalt misschien ook al wel de op(in)bouw van de segmenten links en rechts daarvan (om het verder één geheel te laten zijn bedoel ik dan).
Het middendeel worden latjes, had ik nog niet helemaal uitgewerkt in Blender (zal later vandaag als ik weer thuis ben een update sturen). Verticale latjes met 2 horizontale om het bij elkaar te houden. De latjes zijn zodat de AV receiver erachter aan te sturen is met de afstandsbediening. Verder was ik van plan 'm naar beneden open te laten klappen (met zo'n scharnier).

En voor de scharnieren zou ik denk ik soft close nemen, zeker omdat de lades dat ook al zijn (en mogelijk de deurtjes in je keuken ook?). Die slaan niet zo hard dicht…
Laatst bij m’n ouders iets uit het keukenkastje gepakt (deurtjes met normale oude scharnieren), dan weet je weer hoe fijn soft close is als ze met een klap dichtslaan omdat je je daar niet meer van bewust bent…
Kijk wel voordat je het hout op dikte schaaft, hoeveel dikte je nodig hebt voor de scharnieren, dat je paneel dus niet te dik is voor de gekozen scharnieren maar ook niet net een mm te dun.
Het worden soft-close scharnieren inderdaad, had er al een paar gevonden die in het karkas verwerkt kunnen. Ik ga inderdaad wel goed rekening houden met de dikte voor de keuze van meubelbeslag.
Ik kan in je ontwerp trouwens niet zien of de zijwanden op de onderkant steunen, of dat de onderkant tussen de zijkanten in zit. Hoe had je die in gedachten?
En wat worden de precieze maten van het meubel? Afgaande op de 40 cm diep die je schreef, schat ik 60 hoog en 200 lang?
Ik heb de houtverbindingen inderdaad uit Blender gelaten (luiheid). Zijwanden het liefst met lapped dovetails, dus de zijwanden zitten tussen de boven- en onderkant. Dit wordt een hele flinke klus maar denk dat het met het gereedschap dat ik heb wel het mooiste en stevigste resultaat oplevert. Met een mitre kan ook mooi zijn maar om die wanden over de hele 40cm met de hand op 90° te schaven en dan ook nog eens een versteviging toe te voegen lijkt me wat veel van het goeie, ben bang dat je dan aardig wat spleten gaat zien. Als ik me hierin vergis hoor ik dat natuurlijk graag!
Afmetingen van karkas: 160cm lang, 40 diep en ongeveer 38cm hoog. Poten tillen het hele ding ongeveer 12cm op.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Voor de lades zou je ook kunnen werken met houten ladegeleiders, zodat de zijkant van de lades volledig "clean" blijft. Is m.i. voor een meubelstuk mooier (en ook gemakkelijker).
Klopt, dat heb ik inderdaad ook overwogen. De rails die ik had gevonden (die Quadro die ik in de eerste post had gelinkt), zie je bij het open doen van de lade echter niet volgens mij, omdat je ze onder de lade bevestigd. Zo blijven de zijkanten toch helemaal "clean" en heb je wel het luxe gevoel van goede soft-close lades. Denk dat ik in ieder geval zo'n setje ga bestellen om te kijken hoe die eruit zien.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Laat je het kersenhout op maat maken ? Of ga je het zelf schaven (hand en/of mechanisch).
Kersenhout is namelijk niet het makkelijkste hout om te schaven. Dit vanwege het grillige verloop van de nerven. Zelf op heel korte stukken.
Je moet uiteraard het soort hout kiezen dat je mooi of passend vindt en niet de bewerkbaarheid als doorslaggevende factor laten gelden. Maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
Ik had mezelf al mentaal ingesteld op schaven (hele riedeltje met jack-plane, jointer en smoothing plane). Ik zet meestal een podcast op en dan zijn er zo een aantal uur voorbij, haha! Ik heb nog nooit met kersen gewerkt dus wel goed om te weten dat ik hier rekening mee moet houden inderdaad. Tijdens het schaven van het tafelblad voor een notenhouten koffietafel heb ik al veel geleerd over het schaven van moeilijk hout (sommige stukken noten zijn zo verschrikkelijk hard, dat alleen de no.80 schraper en schraapstaal nog iets gedaan kregen).
Mijn keuze voor kersen was eigenlijk op 2 dingen gebaseerd; 1) tot nu toe vooral met eiken en noten gewerkt en was benieuwd naar iets anders (is ook interessanter denk ik om verschillende soorten houten meubels te hebben, anders gaat het snel lijken op een "setje"), 2) kersen is voor zover ik het kon vinden een van de beter te betalen soorten hout dat geschikt is voor dit soort meubels. Het wordt een aardig groot meubelstuk dus er gaat ook aardig wat hout in en ondanks dat een deel van het hout gesponsord wordt door m'n vriendin, probeer ik de kosten wel binnen de perken te houden.
Als ik me vergis dan hoor ik dat natuurlijk graag!
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Hoi, ik heb zelf met kersenhout gewerkt voor een badkamermeubel en blad (link). Ik heb het hout ruw gekocht bij Masave en het was van goede kwaliteit. Ik vond het vrij goed te bewerken, niet scheurgevoelig en goed te lijmen. Volgens mij wordt het wel als 'Europees hardhout' gezien, maar ik kon het makkelijk schaven, zagen en boren. Voor de achterwanden heb ik een dunne multiplex plaat gebruikt (6 mm) met rodige hardhout fineer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.