Lijnzaadolie icm Douglas

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
6
8
Friesland
Allen, na het lezen van verschillende topics over behandeling van hout heb ik lijnzaadolie gekocht. Wat ik toch een paar keer ben tegen gekomen is dat er wordt gezegd dat lijnzaadolie douglas zal zwarten door de tijd heen. Helaas is hier niet veel over te vinden.....

Ik zou graag mijn douglas dakbeschot willen behandelen, maar zit er niet op te wachten dat dit volgend jaar 50 tinten donkerder is geworden. Wat is jullie ervaring ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.208
1.841
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is dan aan de binnenkant? Wij hebben een douglasbankje dat in de lijnolie buiten staat, dat begint inderdaad aardig zwart te worden. Ik denk dat dat door het weer komt.
Als alternatief voor lijnolie zou je b.v. tung olie kunnen nemen. Bijna alle andere soorten olie, zoals verbeterde houtlolie, de olie van Ikea, Osmo etc zit volgens mij wel lijnolie in.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.943
959
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan me niet voorstellen dat er een specifieke wisselwerking tussen lijnolie en douglas is die tot verzwarting leidt. Wellicht is de open struktuur van douglas er verantwoordelijk voor dat de lijnolie beter 'toegankelijk' is voor het 'weer' (bacterien en schimmels die zwartverkleuring veroorzaken) - maar dan zou dat met alle oliegebaseerde producten een issue moeten zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
Ik heb een gebeitste Douglas tafel buiten staan, die wordt ook zwart. Ik denk dat het een eigenschap van Douglas is.. De beits zou een speciale Douglas buitenbeits moeten zijn.
 

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
6
8
Friesland
Ik zal kijken of ik een van de adviezen van Tuoh in de onderstaande post kan mengen, Tenco houtconverveer bestaat niet meer helaas. Vervanger is waterbasis en heet Tenco impregneer...

Advies tegengaan schimmel:
Vermoedelijk is het hout nog te vochtig, of de omgeving is te vochtig met weinig of geen verluchting? De remedie, ruimte verluchten, en, of hout laten drogen. Bij vochtig hout lijnolie aanbrengen mag gerust, maar voeg dan een (flinke) scheut conserveermiddel toe. Bijvoorbeeld Tenco houtconserveer, maar lijnolie met petroleum, lijnolie met D1 of D2 van Owatrol, lijnolie met Sadolin, met Xylamon, etc.. werkt ook allemaal;)


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.