Lijnolie

Ötzi

Nieuw lid
25 feb 2021
4
0
Hallo, tot voor een jaar ongeveer kocht ik bij de verfwinkel gekookte lijnolie. Nu verkopen ze het niet meer, alleen nog rauwe lijnolie. Wat is eigenlijk het verschil?
Ik doe nestkastjes, vogelvoedertafel, deksel van de waterton, houten tuinornamenten enz. altijd met meerdere lagen lijnolie om ze te beschermen tegen de elementen.
Is dat een goed idee of zijn er betere milieuvriendelijke alternatieven?
Groet, Ötzi
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik vind dit altijd een handige pagina over olie, volgens mij hebben deze mensen wel redelijk door waar ze het over hebben:


 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo, tot voor een jaar ongeveer kocht ik bij de verfwinkel gekookte lijnolie. Nu verkopen ze het niet meer, alleen nog rauwe lijnolie. Wat is eigenlijk het verschil?
Gekookte lijnolie is rauwe lijnolie met daaraan een siccatief (katalysator, droger) toegevoegd. Er gaan veel verhalen de ronde over koken en blazen en stomen en dergelijke, maar moderne gekookte lijnolie is simpel olie met een (zink-, kobalt-, zirkonium-, mangaanvetzuren) siccatief. Of iets dat daar veel op lijkt.

Historisch gezien is de naam gekookte lijnolie te verklaren omdat lang de enige bekende drogers loodzouten waren - die moesten door langdurig koken in-situ omgezet worden in loodzepen (vetzure zouten van lood). Met de ontwikkeling van de chemie, en het uitvogelen hoe je oplosbare siccatieven kunt maken is dat koken (voor normale lijnolie) niet meer nodig.

Wel bestaan er nog producten als standolie, en geblazen olie - die zijn wel nog langdurig verhit, maar dat is iets anders dan gekookte lijnolie.
Ik doe nestkastjes, vogelvoedertafel, deksel van de waterton, houten tuinornamenten enz. altijd met meerdere lagen lijnolie om ze te beschermen tegen de elementen.
Is dat een goed idee of zijn er betere milieuvriendelijke alternatieven?
Groet, Ötzi
Nauwelijks. Tenzij je van de watergedragen acryllatex verven en 'lakken' bent. Overigens is lijnolie geen hele duurzame afwerking (in de oorspronkelijke betekenis van duurzaam - iets dat lang goed blijft..._
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Athanor en mark20v

Ötzi

Nieuw lid
25 feb 2021
4
0
Dank jullie wel voor de uiteenzettingen en de links. Wel interessant te lezen wat gekookte lijnolie nu eigenlijk is en waarom het gedaan wordt (werd?) Ik kocht rauwe lijnolie voor €8,50/ltr., maar bij www.hout-olie.nl is de gekookte veel goedkoper.
Met groet, Ötzi
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover ik me kan herinneren is 8.50 voor een liter rauwe lijnolie een hoop geld - als het om 'bouwmarktlijnolie' gaat. Ik heb wel eens lijnolie direct bij een ambachtelijke oliemolen gekocht (die in Zwolle, nabij waar Rik woont), en daar betaalde ik wel zoiets, maar er zit dan ook verschil tussen bouwmarktolie en ambachtelijke molenolie (zelfs al zou er geen verschil in de kwaliteit van de olie zitten)...
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Ötzi

Nieuw lid
25 feb 2021
4
0
Ja, ik vind het ook erg duur. Ik kocht het niet bij een bouwmarkt maar in een degelijke verfwinkel hier.
Maar dat was dus de laatste keer dat ik daar lijnolie kocht!
Groet, Ötzi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.