Lijnolie bewaren

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik dacht ik zoek even op 'lijnolie' dan vind ik vast wel wat. Uh ja...meer dan me lief is, dus vraag ik het maar:

Ik heb een fles gekookte lijnolie staan, maar heb geen idee hoe lang. Reken maar op >5jaar. Fles staat keurig in de schuur en dat betekent dat ie in die jaren temperaturen meegemaakt heeft van -20°C tot +35°C. (geen idee eigenlijk hoe heet het wordt daar als het +35°C is)
Is dat nog te gebruiken om hout mee te veredelen of kan ik er beter aanmaakblokjes voor de kachel van maken?
Nee ik ben niet te gierig om een nieuw flesje te kopen, maar vind het wel leuk om te weten. En als het echt helemaal geen kwaad kon, is het zonde om nieuw te kopen.

En nu we het toch over lijnolie hebben, kan ik een object wat ooit in de lijnolie gezet is gewoon schilderen? (zal niet met water gedragen verf kunnen neem ik aan)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Lijnolie polymeriseert. Als de fles luchtdicht is, en er weinig lucht in de fles zat dan blijft het erg lang goed. Als het nog lekker vloeibaar is kun je het nog gebruiken, maar als het stroperig is geworden kun je er beter afscheid van nemen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Maak een proefstukje. Als het goed droogt zou ik het gewoon gebruiken.

En het is heel goed over te verven, je hebt zelfs verf op lijnolie basis. Ik smeer zelf wel schellak over nog niet helemaal droge lijnolie en dat gaat prima. Daaroverheen kun je eigenlijk elke afwerking aanbrengen die je wilt.

jaap
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ok bedankt. Ik heb de fles vanmiddag zien staan, stond wat rommel voor, had geen zin om dat op te ruimen, maar de fles leek nog dicht. Kan me ook echt niet herinneren waarom (lees voor welk doel) ik 'm gekocht heb.
Dat proefstukje is geen slecht idee. Sterker stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb.

Terzijde: stond ook nog een flesje gebleekte lijnolie, van de Gamma. Dat moet dan minstens 20 jaar oud zijn en is zelfs meeverhuist. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.