Lijmvraag

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Hi allemaal.

Ik zit al een tijdje met een vraag over de te gebruiken hoeveelheid lijm. Het gaat dan over hoekverbindingen met twee platen (multiplex of mdf) en lijmen met Titebond II.
Mijn opzoekingen hebben me geleerd dat er gepleit wordt om ruim lijm te gebruiken en dat tussen de verbinding uit te persen als je het in de klemmen zet. Maar er wordt ook beweerd dat je beter een zo dun mogelijk laagje lijm gebruikt, zo'n 0,X mm.

Dus nu een beroep om de collectieve wijsheid: verlijmen met ruime lijm of met spaarzame lijm?

Alvast bedankt voor jullie adviezen...
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
107
73
Kapellen (Antwerpen)
Ik heb er goeie ervaringen mee om de lijm op de te lijmen oppervlaktes vrij dun uit te smeren (spatel, vingers, plamuurmes...) zodat de oppervlakte volledig bedekt is en dan met eerder lichte druk samen te persen. Er komt dan een tikkeltje lijm uit de verbinding waarmee ik kan zien dat er voldoende lijm tussen zit.

Afhankelijk van het werkstuk kies ik de lijm uit met de beste open tijd & klemtijd, bij complexere stukken waar de open tijd krap wordt, breng ik op de eerste delen iets meer lijm aan, maar te veel lijm verhoogt het risico dat de stukken verschuiven of dat je ze niet voldoende tegen elkaar kan persen.

Ik breng meestal maar aan één kant lijm aan, behalve bij kopse verbindingen. Daar breng ik bij voorkeur een laagje lijm aan dat ik even laat drogen / intrekken om dan een tweede (dunne) laag aan te brengen voor het lijmen zelf.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik breng meestal maar aan één kant lijm aan, behalve bij kopse verbindingen. Daar breng ik bij voorkeur een laagje lijm aan dat ik even laat drogen / intrekken om dan een tweede (dunne) laag aan te brengen voor het lijmen zelf.
Dat eerste laagje is vooral belangrijk bij mdf, veronderstel ik.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
65
60
Nijmegen
Heb eens gelezen dat je ook niet te hard moet klemmen omdat je dan teveel lijm er tussen uit perst
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Hoe gladder je hout schaaft, hoe minder lijm je kunt gebruiken. Als je veel lijm gebruikt kun je persen wat je wilt, je houdt een dikke laag over (afhankelijk van de afmeting van het object). Wat harder persen heeft vooral zin als je een lijmkam gebruikt en dus streepjes lijm en onbelijmd hebt.

De truuk met het tegen elkaar aanwrijven van twee latten met lijm geeft wel enig gevoel. Hoe dikker de laag hoe langer je de latten heen en weer moet wrijven tot het niet meer wil bewegen. Te dun, dan "grijpt" het niet.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
336
136
Zuid Holland
Hi allemaal.

Ik zit al een tijdje met een vraag over de te gebruiken hoeveelheid lijm. Het gaat dan over hoekverbindingen met twee platen (multiplex of mdf) en lijmen met Titebond II.
Mijn opzoekingen hebben me geleerd dat er gepleit wordt om ruim lijm te gebruiken en dat tussen de verbinding uit te persen als je het in de klemmen zet. Maar er wordt ook beweerd dat je beter een zo dun mogelijk laagje lijm gebruikt, zo'n 0,X mm.

Dus nu een beroep om de collectieve wijsheid: verlijmen met ruime lijm of met spaarzame lijm?

Alvast bedankt voor jullie adviezen...
Lijm gebruik je in mijn optiek om hout aan hout te plakken , je wil niet lijm aan lijm lijmen, dus ik gebruik dus niet teveel lijm. Ik klem verbindingen tot er een klein beetje lijm uitzet.
Bijna altijd met een lijmkam mooi verdelen, tenzij ik een of ander snel gooi en smijtding maak (dan schroef ik, veel sneller).
Ik lijm overigens alleen hout, ik doe bijna geen andere materialen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.942
830
Enschede, Twente
Als je de lijm met bijvoorbeeld een oude tandenborstel of (ingekort) etskwastje uitsmeert krijg je op een zeker moment wel gevoel voor wanneer er goede filmvorming is. Op dat moment heb je m.i. de correcte hoeveelheid lijm opgebracht (overschot eraf gaat makkelijk met een kwastje of tandenborstel en wat huishoudpapier, of terug in een bakje - met de vinger is ook te doen, maar ik vind dat teveel knoeien.).
Bij het klemmen wil je over de hele lijmnaad kleine pareltjes uittredende lijm hebben. Hoe fijner hoe beter, maar wel consistent over de hele lengte.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.774
2.162
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat dan over hoekverbindingen met twee platen (multiplex of mdf) en lijmen met Titebond II.
koud op mekaar ?
of met pen & gat ?

Mijn opzoekingen hebben me geleerd dat er gepleit wordt om ruim lijm te gebruiken en dat tussen de verbinding uit te persen als je het in de klemmen zet. Maar er wordt ook beweerd dat je beter een zo dun mogelijk laagje lijm gebruikt, zo'n 0,X mm.
bij mijn weten is witte houtlijm (pvac) niet vullend, dus verbinding passend maken + goed klemmen
respecteer de open-tijd
bruislijm laat meer speling toe, maar de verbinding is zwakker, omdat door het opzwellen bellen ontstaan
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Ik zie wel een grote consensus om de verbinding goed passend te maken zodat er geen kieren zijn, en dan lijm spaarzaam te gebruiken.

Bedankt allemaal!
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
die titebond wil ik niet meer
duurder dan de rectavit en familie, en ik zie geen meerwaarde
Haha. De kracht van youtube he. En ook omdat ik, op het moment dat ik veel lijm nodig had, enkel Titebond in grote hoeveelheden vond. Niet verder gezocht en blij dat ik de superlijm van youtube gevonden had zeker?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.774
2.162
Klein-Brabant, Vlaanderen
Haha. De kracht van youtube he. En ook omdat ik, op het moment dat ik veel lijm nodig had, enkel Titebond in grote hoeveelheden vond. Niet verder gezocht en blij dat ik de superlijm van youtube gevonden had zeker?
die witte houtlijm kan je met grote emmers kopen
jouw-buis is soms grandioos gebuisd
met verwijzing naar 2 collega's hier
die ik niet nodeloos ga citeren
tenzij ze er zelf om vragen
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
die witte houtlijm kan je met grote emmers kopen
jouw-buis is soms grandioos gebuisd
met verwijzing naar 2 collega's hier
die ik niet nodeloos ga citeren
tenzij ze er zelf om vragen
De volgende lijm zal een niet-Titebond zijn. Niet dat ik er niet tevreden van ben, maar als het goedkoper en lokaal kan, waarom niet.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
957
508
Noord-Veluwe
Zelf gebruikte ik tot voor kort eigenlijk alleen maar Ponal. Maar recentelijk heb ik een bus van Frencken gekocht. Ik merk in de praktijk tot nog toe geen verschil. Ik ga er vanuit dat er op lange termijn ook geen problemen zullen zijn, want dan was het allang bekend geworden en bovendien verwacht ik dat een bedrijf als Frencken vrij zuinig zal zijn op haar goede naam. Qua prijs is er wel wat verschil, maar alleen omdat ik vaak in Duitsland ben en koop. Kortom: Frencken lijkt mij een uitstekend alternatief voor Titebond. Dat Amerikaanse spul droogt me trouwens ook te geel op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
De witte houtlijmen D2 en D3 zijn nagenoeg gelijk. D3 van titebond heeft een wat langere open tijd. Ik gebruik van titebond alleen de fineerlijm. Deze week op cursus en daar worden alle fineren met iets verdunde witte houtlijm gelijmd. Heel dun moest er gesmeerd worden. Fineer krulde behoorlijk om en toen in de fineerpers. Alles perfect eruit. Ik had er meteen wat extra op gesmeerd als mijn fineer niet erop blijft zitten.
Ik vind het meestal een nadeel als de houtlijm niet transparant opdroogt. 10 euro per liter is mogelijk. titebond watervast zit rond de 20 euro per liter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.